Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

MPK Poznań odkupiło legendarne pojazdy dla Maltanki

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-01-27 16:58
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-01 02:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MPK Poznań zostało właścicielem najstarszego sprawnego parowozu w Polsce – Borsiga Bn2t. Kupiło również legendarnego "Ryjka", czyli najstarszy zachowany w kraju autobus szynowy. Stało się to dzięki porozumieniu z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych.

– Wiele lat temu, z myślą o Maltance, klub pozyskał tabor wąskotorowy z całej Polski. Stopniowo, w miarę możliwości, remontował go własnymi środkami i przy pomocy firm, które oferowały wsparcie. Nawet pojawiały się wówczas plany utworzenia skansenu wąskotorówek – wspomina Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. – Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy – dodał.

Ryszard Pyssa dodaje, że o zgromadzony przez PKMK tabor upominało się kilka firm, ale Zarządowi klubu zależało, aby pozostał on w Poznaniu. – Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających – wskazuje.

– Zarówno PKMK, jak i naszej spółce zależy, aby wąskotorowy tabor uratować jako dziedzictwo kolei. Naszą intencją jest, aby pociągi zostały w Poznaniu i nadal mogły cieszyć oczy mieszkańców – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. – Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek – mówi.

Na stan spółki przeszedł m.in. utrzymywany przez MPK Poznań w stanie czynnym Borsig Bn2t. To cieszący się wielką popularnością, najstarszy w Polsce sprawny parowóz. Wyprodukowano go w 1925 roku. W minionych latach był uruchamiany podczas Dni Pary ma Maltance, ciesząc nie tylko małych pasażerów, ale i spacerujące nad jeziorem osoby.

MPK Poznań kupiło od PKMK także dwa wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej (w tym odrestaurowany wagon wypożyczony w minionych latach przez miłośników z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Powiatowej z Białośliwia), kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41. Z uwagi na jego kształt nazywany jest przez poznaniaków "Ryjkiem". Już rozpoczyna się jego remont.

– "Ryjek" to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań "Ryjek" trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. – W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – wyjaśnia.


Ryjek na stacji Maltanka. Rok 1994 fot. M.Mąkowski

Od 2004 roku "Ryjek" nie był jednak wykorzystywany. Aby ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne jest przeprowadzenie napraw. Należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki. Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje będą poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane.

– Biorąc pod uwagę postój od 2004 roku, narażenie na działanie warunków atmosferycznych, ale również duży zakres prac przy naprawie głównej w 1994 roku i niewielki przebieg wagonu w latach 1994-2004, należy ocenić stan pojazdu jako dobry – stwierdza Filip Bebenow, współautor raportu z przeprowadzonych jesienią oględzin "Ryjka".

Naprawa będzie okazją, aby przywrócić dawny schemat malowania. "Ryjek" uzyska zielone barwy (górna część – jasnozielony miętowy, środkowa i dolna – ciemna zieleń) z pomarańczowym pasem przez całą długość. Dach będzie szary, a napisy na wagonie – kremowe.

Zanim "Ryjek" wyjedzie na wąskie tory Maltanki konieczna jest nie tylko naprawa, ale również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń. Obecnie trudno przewidzieć termin zakończenia procedur.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Sześciu chętnych do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Komunikacja

Wrocław: Sześciu chętnych do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2021

Poznań: Miasto przejęło od parafii grunt kolejki Maltanka

Prawo & Finanse

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Komunikacja

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Jan Gładysiak 09 października 2017

Zobacz również:

Wrocław: Sześciu chętnych do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Komunikacja

Wrocław: Sześciu chętnych do obsługi komunikacji aglomeracyjnej

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2021

Poznań: Miasto przejęło od parafii grunt kolejki Maltanka

Prawo & Finanse

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Komunikacja

Poznań: MPK remontuje trasę Kolejki Parkowej Maltanka

Jan Gładysiak 09 października 2017

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5