Wstępny projekt odbudowy mostu Łazienkowskiego zakłada, że pojawi się na nim droga rowerowa podwieszana pod chodnikami. Ale dopiero w następnej kolejności, bo dla miasta najważniejsze jest obecnie jak najszybsze przywrócenie przejezdności samej przeprawy.
Podczas czwartkowej sesji rady Śródmieścia Grażyna Lendzion, szefowa Zarządu Dróg Miejskich zapowiedziała, że przy okazji odbudowy mostu Łazienkowskiego ma pojawić się droga rowerowa podwieszona pod chodnikami. Prowadzić będzie ona po obu stronach mostu i powstanie poprzez wysunięcie stalowych elementów konstrukcji. O podobnym rozwiązaniu mówił jakiś czas temu w rozmowie z serwisem Transport-Publiczny.pl Rafał Muszczynko z „Zielonego Mazowsza”. Jego zdaniem, nie będzie to droga inwestycja.
– Belka nośna mostu ma 4,09 m wysokości, więc w pionie na taką inwestycję miejsce jest. Po zewnętrznej części mostu jest 2,5 m przestrzeni do wykorzystania. Dzięki umieszczeniu drogi pod chodnikiem rowerzyści mieliby też do pokonania mniejsze różnice wysokości. Droga byłaby ponadto „pogodoodporna”, a rowerzyści wolni od ochlapywania i oślepiania przez przejeżdżające mostem samochody. Pomosty spłonęły doszczętnie, więc wszystko na dole i tak trzeba będzie odbudować praktycznie od zera. To rozwiązanie może być też stosunkowo tanie – komentował miejski aktywista.
Podobny projekt, z uwzględnieniem tras widokowych na lewo- i prawobrzeżną Warszawę przedstawiła w lutym Inicjatywa Projektowa. Stołeczny ratusz utrzymuje, że koncepcję tę przemyśli, choć na tarasy widokowe nie ma co liczyć. Bo, zdaniem Lendzion, na moście panuje za duży ruch samochodów, który generuje olbrzymi hałas. Zbyt duży, by sensowne było montowanie tam tarasów widokowych.
Jezdnie mostu i chodniki rozdzielą bariery linowe. Przywrócenie przejezdności na moście zaplanowano na koniec tego roku. Drogi dla rowerów i chodniki będą budowane w następnej kolejności, w 2016 roku.
Żywotność mostu Łazienkowskiego po remoncie szacowana jest na około 100 lat. Władze stolicy podkreślają, że przy realizacji inwestycji zależy im przede wszystkim na czasie, ale również ekonomii. Według wstępnych szacunków, cała odbudowa może pochłonąć około 100-130 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.