Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ministerstwo spóźni się na tramwaj dla Krakowa?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ministerstwo spóźni się na tramwaj dla Krakowa?
fot. Jakub Dybalskitramwaj Pesy
Już cztery miesiące minęły od wyboru Pesy jako dostawcy nowych tramwajów dla Krakowa. Jednak rośnie ryzyko, że umowa nie zostanie podpisana. Ministerstwo wciąż nie potwierdza unijnego dofinansowania projektu.

– Polska firma chce zamówić u drugiej polskiej firmy tramwaje, jakich jeszcze nie ma nigdzie na świecie. Najgorsza rzecz, która mogłaby się stać, to anulowanie tego przetargu – mówi Robert Szot, szef rynku tramwajowego Pesy. I przypomina, że fundusze unijne miały zapewniać innowacyjność i rozwój krajowej gospodarki. – Umowę możemy podpisać w każdej chwili. Ale jesteśmy zmuszeni czekać – mówi rzecznik MPK Kraków Marek Gancarczyk.

Na początku grudnia Pesa wygrała przetarg na dostawę 36 nowych tramwajów do Krakowa. Oferta bydgoszczan nie była najtańsza (358 225 200 zł.), niższą złożył Solaris (351 287 999 zł), ale Pesa zaoferowała najlepsze rozwiązania techniczne (przeważyły punkty za długość podłogi bez stopni w przedziale pasażerskim). Miesiąc później KIO oddaliła odwołania Solarisa i trzeciego oferenta – konsorcjum Newagu i Bombardiera. Od tego czasu Kraków może podpisać umowę z Pesą.

Wciąż jednak tego nie zrobił. Miasta nie stać bowiem na zakup bez dotacji unijnych w wysokości aż 300 milionów złotych. Projekt został pozytywnie oceniony, ale wciąż jest na liście rezerwowej programu Infrastruktura i Środowisko – otrzyma dofinansowanie, jeśli zwolnią się pieniądze z powodu opóźnień lub oszczędności w innych projektach. A od Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wciąż nie ma informacji, czy tak będzie.

Bez decyzji ministerstwa

Bydgoska firma już w tej chwili rozpoczęła przygotowania do realizacji zamówienia, czyli podjęła ryzyko – Nie mieliśmy wyjścia, termin dostawy 36 sztuk to wrzesień przyszłego roku. To naprawdę nie jest dużo czasu – mówi Szot. I Pesa, i MPK Kraków mówią nam, że ministerstwo unika jasnych deklaracji – Chcielibyśmy chociaż dowiedzieć się, kiedy zapadnie decyzja – mówi Gancarczyk. – W ministerstwie chyba nie ma świadomości, że rozpoczęcia realizacji takiego projektu nie można opóźniać w nieskończoność – dodaje Szot.

– Jednym z rozważanych scenariuszy w ramach aktualizacji Listy Projektów Indywidualnych jest zwiększenie poziomu dofinansowania UE dla projektów z działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych POIiŚ i przesunięcie projektów rezerwowych na listę podstawową POIiŚ. W pierwszej kolejności jednak znane muszą być aktualne koszty projektów w ramach poszczególnych działań. Uzupełnienie danych w tym zakresie może nastąpić podczas prowadzonej aktualizacji listy projektów – mówi Piotr Popa, rzecznik ministerstwa. Ile to potrwa? Według MIR, do końca maja.

Ostatni dzwonek na tramwaje dla Krakowa

To za długo. Robert Szot deklaruje, że Pesa wciąż jest gotowa dostarczać tramwaje dla Krakowa, ale musi poznać ostateczną decyzję w sprawie zamówienia do połowy kwietnia. – Inaczej przestanie być możliwa terminowa realizacja kontraktu – przyznaje szef rynku tramwajowego Pesy. – Nie wymagamy przecież aktualizacji całej listy. Chodzi o decyzję w sprawie jednego zamówienia, kluczową ze względu na upływający czas – dodaje.

– Trzeba zrobić wszystko, żeby te pieniądze nie zostały zaprzepaszczone – mówi Marek Gancarczyk. Nie jest tajemnicą, że wśród inwestycji kolejowych, prowadzonych przez PKP PLK nie brakuje zagrożonych przekroczeniem terminów unijnych. Ministerstwo, nie rezygnując z nich na rzecz prostszych w realizacji zamówień nowych tramwajów dla miast, podejmuje – w świetle wyników inwestycyjnych PKP PLK w poprzednich latach – spore ryzyko.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5