Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca
fot. Umkatowice, lic. CC BY-SA 3.0
Sejm uchwalił w czwartek ustawę o związku metropolitalnym w województwie śląskim. To rządowa inicjatywa odrębnej regulacji, skierowanej do samorządów tego regionu. Śląsk tej ustawy potrzebuje i jest przygotowany do wdrożenia takiego rozwiązania. Od lat wyraźnie widać tam postępujący proces integracji samorządowych administracji we wspólnym świadczeniu usług publicznych.

Uchwalona jesienią 2015 roku poprzednia ustawa metropolitalna zawierała szereg mankamentów utrudniających powołanie i funkcjonowanie tego typu związku gmin – ten argument przesądził o innym podejściu obecnego rządu do rozwiązań dla obszarów aglomeracji. W efekcie powstał projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim, właśnie przyjęty przez Sejm i skierowany do Senatu. Nowe prawo ma m.in. pomagać we wspólnym zarządzaniu komunikacją publiczną i koordynowaniu planów zagospodarowania przestrzennego.

Wada ustawa komplementarnej

W projekcie zawarto zapis, że ustawa sprzed półtora roku o związkach metropolitalnych traci moc obowiązywania. – Przyjęliśmy koncepcję, iż lepszym rozwiązaniem jest stworzenie ustawy dla konkretnego organizmu, bo specyfika każdego jest inna. Nie przewidujemy komplementarnej ustawy dla wszystkich – tłumaczył decyzję Sebastian Chwałek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Chwałek podkreślił, że samorządy, które pretendują do metropolii i są zainteresowane jej utworzeniem, na razie mogą korzystać z innych, istniejących dziś rozwiązań.

– Przypadek śląskiej konurbacji, jedynej tak wielkiej w skali naszego kraju, wymagał zmiany podejścia. Stąd filozofia, którą przyjęto, zakładała stworzenie dedykowanej ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim – uzasadniał wiceminister.

Projekt z krzywdą dla innych aglomeracji

Wnioskowane przez posłów poprawki do projektu dotyczyły powrotu do formuły przyjętej w poprzedniej regulacji, a więc ogólnopolskiego, jednego aktu dla wszystkich aglomeracji. Jednak ta poprawka nie zyskała akceptacji.

– To rozwiązanie, które zostało wypracowane w poprzedniej kadencji dziś jest rozwiązaniem modelowym – podkreślał poseł Marek Wójcik (PO), przypominając, że procedowana obecnie regulacja właśnie do niego się odwołuje. Wypracowane wtedy przepisy umożliwiały tworzenie związków metropolitalnych we wszystkich obszarach metropolitalnych w Polsce.

– Odbierając szansę innym środowiskom na powoływanie związków metropolitarnych, ustawa oddaje ogromną władzę w ręce rady ministrów, która będzie każdorazowo decydowała o tym, czy dana metropolia jest dobra czy zła – przestrzegał poseł Stanisław Huskowski (koło poselskie Europejscy Demokraci).

W opinii Huskowskiego ustawa z 2015 roku była lepsza, należało ją tylko poprawić i zlikwidować jej niedociągnięcia.

– Zestaw instrumentów zawartych w projekcie ustawy jest bardzo trafnie zdiagnozowany przez rząd. Podkreślono szczególną urbanistyczno-administracyjną strukturę konurbacji śląskiej. Dlatego oczekiwanie, że te same instrumenty posłużą metropolizacji innych obszarów, jest nieporozumieniem – tłumaczył Jerzy Polaczek (PiS).

Niebezpieczne progi i blokady

– Niestety procedury związane z tworzeniem metropolii, które rząd zaproponował, są niewłaściwe. Tym, co uważamy za największe niebezpieczeństwo, jest podniesienie progu ludnościowego do 2 mln mieszkańców – mówił poseł Wójcik.

– Zarówno rządowi, jak i samorządom zależało, by metropolia była mocnym, silnym, prężnym organizmem. Zresztą taka liczba mieszkańców została uzgodniona z przedstawicielami samorządów. Tylko silna jednostka jest w stanie zdobyć na tyle duże fundusze, by realizowała te zadania, które będą przez metropolię prowadzone – odpowiadał minister Chwałek.

Wójcik, na podstawie liczby miast zainteresowanych tworzeniem związku w zgodzie z przepisami ustawy z 2015 r. zauważył, że osiągnięcie poziomu 2 mln mieszkańców jest nierealne – Dziś wiemy, że niektóre miasta nie chcą skorzystać z tej ustawy. W związku z tym podnoszenie progu ludnościowego niesie za sobą dwa niebezpieczeństwa – przestrzegał.

Pierwsze które wymienił, to ewentualna konieczność włączania samorządów do metropolii wbrew ich woli. Drugie, że wnioskodawcy, tworząc metropolię, mogą próbować ją „rozlewać”. – I zamiast metropolii, która liczyłaby 20 miast, to może być metropolia, która będzie musiała liczyć 27, 28 często niepowiązanych spójnie miast – argumentował poseł PO.

W projekcie ustawy brakuje zapisu dającego możliwość wyjścia samorządu ze związku metropolitalnego. Wiceminister Sebastian Chwałek zastrzegł, że tak to zostało uzgodnione z samorządami.

– Każdorazowe wyjście pojedynczego podmiotu nawet z obrzeży, a tym bardziej ze środka metropolii spowoduje ogromne komplikacje rozpoczętych procesów integracyjnych i powiązań, które podczas tworzenia metropolii powstaną – tłumaczył. Zaznaczył, że wstąpienie do związku powinno być więc przemyślane przez każdy samorząd.

Ostatni etap

Zgodnie z planem ustawa o śląskiej metropolii zostanie opublikowana na przełomie marca i kwietnia i ma obowiązywać od dnia następnego po dacie ogłoszenia. Wniosek o utworzenie metropolii śląskiej przygotuje Rada Miasta Katowice. Rady zainteresowanych miast i gmin oraz Sejmik Województwa Śląskiego będą miały dwa miesiące na zajęcie stanowiska. 30 czerwca Rada Ministrów wyda rozporządzenie w sprawie utworzenia związku. Związek metropolitalny Górnego Śląska ma powstać już 1 lipca, a proces jego tworzenia został powierzony prezydentowi Katowic.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gapowicze ze Śląska i Zagłębia oddali już 30 mln zł długu

Prawo & Finanse

Gapowicze ze Śląska i Zagłębia oddali już 30 mln zł długu

Redakcja/inf. pras. 13 marca 2023

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Komunikacja

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Duże tramwajowe zmiany w Katowicach i Zagłębiu

Mobilność

Duże tramwajowe zmiany w Katowicach i Zagłębiu

Redakcja/inf. pras. 12 grudnia 2022

W Katowicach powstają zielone przystanki

Przestrzeń

W Katowicach powstają zielone przystanki

Redakcja/inf. pras. 15 września 2022

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Mobilność

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Jakub Rösler 25 sierpnia 2022

Zobacz również:

Gapowicze ze Śląska i Zagłębia oddali już 30 mln zł długu

Prawo & Finanse

Gapowicze ze Śląska i Zagłębia oddali już 30 mln zł długu

Redakcja/inf. pras. 13 marca 2023

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Komunikacja

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Duże tramwajowe zmiany w Katowicach i Zagłębiu

Mobilność

Duże tramwajowe zmiany w Katowicach i Zagłębiu

Redakcja/inf. pras. 12 grudnia 2022

W Katowicach powstają zielone przystanki

Przestrzeń

W Katowicach powstają zielone przystanki

Redakcja/inf. pras. 15 września 2022

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Mobilność

Co z autobusami wodorowymi dla GZM?

Jakub Rösler 25 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5