Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Wszystkie tunele wydrążone

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Wszystkie tunele wydrążone
fot. AGP MetroMaria na Powiślu
Wczoraj (28.11.2013 r.) do stacji C-13 Powiśle dotarła Maria, ostatnia z tarcz. Oznacza to zakończenie drążenia tuneli centralnego odcinka II linii metra. Jednocześnie wykonawca zapewnia, że terminy są niezagrożone.

Wczoraj wieczorem ostatnia z tarcz przebiła się do stacji Powiśle, wykonując ostatni zaplanowany odcinek tunelu na budowie. – Kamień milowy dla budowanej II linii metra. Wszystkie tunele wydrążone – poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. Co dalej? – Trzeba będzie odpiąć zaplecze, wyciągnąć tarczę przez otwór technologiczny. Na powierzchni zostanie rozmontowana do transportu i przewieziona do magazynu – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy, firmy AGP Metro. Pracownicy jeszcze nie świętują. – Budowa cały czas trwa – mówi Witczyński.

Cztery kobiety


Początkowo wykonawca planował wykorzystać do drążenia trzy tarcze TBM. Prezentacja głowicy pierwszej z nich, wraz z uroczystością nazwania, odbyła się jeszcze we wrześniu 2011 r. Skąd się wzięły poszczególne imiona tarcz? To już tradycja budowniczych metra. Zgodnie z obyczajem TBM-y otrzymują imiona żeńskie. Przywilej wyboru nazw należy do kierownika kontraktu. – W każdym TBM-ie będzie pracowało 15 osób, tradycyjnie mężczyzn. Spędzą tam wiele miesięcy. Będzie to dla nich w tym czasie żona, kobieta, kochanka. Te maszyny nie są tak proste w prowadzeniu. Mogą spełniać żądania, ale mogą też walczyć. Swoim charakterem będą przypominać kobietę. Piękną, ale kapryśną – mówił nam Francesco Scaglione, szef konsorcjum AGP Metro.

Pierwsza tarcza, Anna, nazwana po Annie Mazowieckej, siostrze ostatniego księcia mazowieckiego, ruszyła dopiero w połowie maja 2012 r. Jej zadaniem było wydrążenie południowego tunelu szlakowego (dla pociągów w kierunku Pragi) od stacji C-9 Rondo Daszyńskiego do stacji C-13 Powiśle przez stacje C-10 Rondo ONZ, C-11 Świętokrzyska i C-12 Nowy Świat z przerwą na wykonanie łącznika technicznego z I linią za stacją C-10 Rondo ONZ. Od startu do mety tarcza wykonała 3769 metrów tunelu. Miesiąc po niej ruszyła Maria, nazwana na cześć polskiej noblistki Skłodowskiej-Curie. Przed maszyną leżało zadanie wydrążenia tunelu północnego (dla pociągów w kierunku Woli) na tym samym odcinku, ale już bez przerwy na łącznik. Tarcza ta zakończyła pracę jako ostatnia.

Powiśle krzyżuje szyki

W trakcie realizacji prac okazało się, że dotrzymanie harmonogramu może być niemożliwe, dlatego też wykonawca zdecydował się na zakup czwartej tarczy (ostatecznie termin realizacji i tak wydłużono o 11 miesięcy). Maszyny miały wydrążyć tunele ze stacji C-13 Powiśle, pod Wisłą, przez C-14 Stadion, do stacji C-15 Dworzec Wileński. W związku z awarią na budowie stacji Powiśle, w wyniku której na teren stacji przedostał się grunt spod tunelu Wisłostrady i prace zostały wstrzymane, podjęto decyzję o przeniesieniu tarcz na Pragę i odwróceniu kolejności drążenia. Jedna z praskich tarcz otrzymała imię po Krystynie Krahelskiej – poetce, etnografce i żołnierzu AK, która zginęła w czasie Powstania Warszawskiego. Natomiast druga maszyna, na wniosek Marco Barbanti, kierownika robót drążenia tuneli, otrzymała imię jego świeżo poślubionej żony – Elisabetta.

Jako pierwsza ruszyła i zakończyła pracę Krystyna (z wynikiem 1950 m), odpowiedzialna za wydrążenie tunelu szlakowego dla pociągów w kierunku Woli. Po niej wystartowała Elisabetta, wykonująca równoległy tunel na tym samym odcinku, osiągając wynik 1998 m. Tarcze przechodziły pod znajdującymi się w złym stanie kamienicami na Targowej oraz pod Wisłą – obie operacje przebiegły bez komplikacji.

Termin realny

Teraz pełną parą będą mogły ruszyć prace przy wykańczaniu tuneli. – Najpierw odbywa się inwentaryzacja, sprawdzamy położenie obudów względem projektu. Następnie dno jest wypłaszczane, pojawiają się bankiety, kładzione jest podtorze, potem torowisko, podstawy pod instalacje i na końcu systemy całoliniowe – opisuje kolejność prac Witczyński. Torowisko ułożone jest już w łączniku technicznym pomiędzy liniami oraz w torach odstawczych. W tej chwili trwają prace na skrajnych odcinkach D-15 Dworzec Wileński – Stadion oraz D-10 Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ. Na wszystkich pozostałych odcinkach, z wyłączeniem ostatniego, który drążyła Maria, trwa już inwentaryzacja.

Termin zakończenia inwestycji i przekazania przedmiotu zamówienia inwestorowi wypada 30 września 2014 r. – W tej chwili nie obserwujemy zmian, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem – zapewnia Witczyński.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Przestrzeń

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 27 listopada 2023

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Przestrzeń

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Witold Urbanowicz 27 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij