Pierwszy pociąg metra typu M7, kupiony przez STIB (Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles), dotarł do Brukseli. Nowy pojazd ma być bardziej nowoczesny i wyposażony w system bezpieczeństwa najnowszej generacji. Ma zacząć kursować po sieci obsługiwanej przez STIB za kilka miesięcy, po przejściu odpowiednich testów. Do końca 2022 roku w brukselskiej sieci ma jeździć 22 pociągów tego typu.
STIB jest największym operatorem świadczącym usługi transportu publicznego w Belgii, który zarządza rozległą siecią transportową składającą się z metra oraz tramwajów i autobusów. W ostatnich latach zanotowałznaczący roczny wzrost liczby pasażerów.
Zasilenie sieci STIB nowymi pociągami ma podnieść podaż miejsc w sieci metra tak, aby w ciągu godziny mogło przejechać nim 8 tys. pasażerów.
Pociągi zostały zamówione w 2016 r. przez STIB u hiszpańskiego producenta Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Kontrakt ramowy zawarty z hiszpańską spółką na okres 12 lat przewiduje dostawę 43 pociągów i dodatkowego wyposażenia, takiego jak części zamienne, narzędzia czy symulator jazdy. Może dojść jeszcze do zamówień uzupełniających.
Pojazdy zaprojektowane przez Axela Enthovena z firmy projektowej Yellow Window, mają być nowocześniejsze, wygodne i jaśniejsze. Wyposażone są w najnowsze systemy zabezpieczeń i są kompatybilne z przyszłym systemem automatycznej jazdy. Oferują więcej miejsc pasażerom. Duże drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, podobnie jak zupełnie płaska podłoga znajdująca się na wysokości peronu. Wybór koloru pociągu pozostawiono pasażerom – w 2017 roku uruchomiono ankietę, w której zapytano mieszkańców Brukseli, czy wolą oni pociągi srebrne czy brązowe. Zwyciężyło srebro.
Pierwsze wagony dotarły do Brukseli na początku lipca. Przejdą teraz testy sprawdzające ich funkcjonalność i współpracowanie z sygnalizacją STIB. Z końcem sierpnia rozpocznie się druga faza testów, w której pociągi będą jeździć bez pasażerów już po właściwych szynach. Ten etap potrwa około trzech miesięcy. Jeśli pomyślnie przejdą próby gabarytowe, prędkościowe i będą zgodne z pozostałymi elementami modernizacji sieci metra, pociągi będą udostępnione pasażerom na początku 2021 roku. Będą kursować na liniach 1-5. Obecnie kursujące składy zostaną skierowane do obsługi linii 2-6, gdzie częstotliwość kursowania zostanie zwiększona z 3 min. do 2,5 min. Natomiast docelowo na wspólnym odcinku linii 1-5 wzrośnie z 2,5 min. do 2 min. Pociągi tej serii docelowo mają też trafić na linię 3, która połączy Bordet i Albert.
Długość jednego składu to 94 m, a szerokość – 2,70 m. Każdy skład pomieści 742 pasażerów (z możliwością zwiększenia do 758 osób w przypadku wersji automatycznej, bez kabin maszynisty). Dla porównania pojemność nominalna składów M6 to 716 pasażerów. Wysokość podłogi określono na 1,03 m (wobec 1,05 m w składach M6), dzięki czemu wejścia będą na równi z peronem. Z każdej strony składu przewidziano 18 podwójnych drzwi o szerokości 1,6 m (w porównaniu do 1,45 m w składach M6). Masa pojazdu to ok. 170 ton. Przewidziano silniki w układzie 16 x 135 kW – asynchroniczne, trójfazowe z odzyskiem energii hamowania.
Pierwsze pociągi, złożone z sześciu wagonów, mają wyjechać na początku 2021 r. W sumie do III kwartału 2022 r. ma zostać dostarczonych 22 z 44 zamówionych składów. Data dostawy pozostałych 21 pojazdów nie została jeszcze określona.