Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Mazowieckie: „Trzeciej szyny” na wąskotorówkach na razie nie będzie

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-01-08 09:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mazowieckie: „Trzeciej szyny” na wąskotorówkach na razie nie będzie
fot. Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia Commons
Dokumenty strategiczne województwa mazowieckiego przewidują wykorzystanie w systemie transportowym zapomnianych w dużej mierze wąskotorówek. Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego informuje, że w najbliższych latach nie będą realizowane inwestycje związane z budową tzw. trzeciej szyny na kolejach wąskotorowych.

Niedawno informowaliśmy, iż dokument pn. „Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego” obejmujący perspektywę czasową do 2035 r., postuluje m.in. rewitalizację leżących na Mazowszu kolei wąskotorowych, poprzez budowę tzw. trzeciej szyny i zaadaptowanie tych tras dla ruchu normalnotorowego. Najsilniej zaakcentowano tę koncepcję w kontekście utworzenia szybkiego połączenia kolejowego Warszawy z Płockiem poprzez budowę nowej linii kolejowej Sochaczew – Wyszogród – Płock: na odcinku Sochaczew – Wyszogród można by do tego celu wykorzystać trasę kolei wąskotorowej. W dokumencie znalazł się jednak też zapis, że w podobny sposób można by wykorzystać także inne linie wąskotorowe w woj. mazowieckim.

Komentowaliśmy, iż jest to bardzo ciekawy pomysł, zwłaszcza np. w przypadku linii wąskotorowej Piaseczno – Grójec, biorąc pod uwagę, że proces suburbanizacji w aglomeracji warszawskiej doszedł do takiego stanu, iz w gminach przylegających do stolicy (takich jak Piaseczno czy Lesznowola) zaczyna brakować gruntów pod nowe budownictwo i w związku z tym w kolejnych latach suburbanizacja dotykać będzie w większym niż obecnie stopniu gminy położone dalej od Warszawy – takie jak np. Grójec. A w naturalny sposób będzie generować zapotrzebowanie na sprawnie funkcjonujący transport szynowy. Pisaliśmy też, że pomysł budowy „trzeciej szyny” warto rozważyć również na wąskotorówkach poza Mazowszem.

MBPR: nie mamy pieniędzy

W oświadczeniu Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, przesłanym do naszej redakcji, przeczytać można, że na budowę „trzecich szyn” w najbliższych latach nie będzie jednak pieniędzy. MBPR podkreśla jednak, że koncepcja powrotu wąskotorówek do roli kolei dojazdowych do pracy i szkoły jest co do zasady słuszna.

– O ile idea kompleksowego przywrócenia funkcjonowania transportu na liniach wąskotorowych jest słuszna i może stanowić dobre uzupełnienie oferty transportu kolejowego w naszym regionie, to wobec sytuacji finansowej województwa, a także specyficznego charakteru wąskotorówek jako linii o znaczeniu przede wszystkim lokalnym i turystycznym, jej realizacja nie rozpocznie się w najbliższej perspektywie finansowej. Nie można przy tym wykluczyć, że z różnorodnych środków finansowych nie będą realizowane mniejsze, lokalne, inicjatywy podmiotów prywatnych bądź samorządów zmierzające do turystycznego wykorzystania istniejących linii wąskotorowych – czytamy w oświadczeniu.

Może w kolejnych latach

MBPR przypomina, że powstałe w 2009 r. studium, w którym zawarte zostały postulaty zmiany roli tras wąskotorowych, „stanowi plan działań, które doprowadzić mają do stworzenia nowoczesnego i spójnego systemu transportu szynowego Mazowsza w dłuższej perspektywie czasowej”. Przypomniano też, że wariant budowy trzeciej szyny nie znalazł się jednak ostatecznie we wstępnym studium wykonalności realizacji nowej linii kolejowej do Płocka.

– Odwołania do potrzeby rewitalizacji i przywrócenia ruchu na liniach wąskotorowych znalazły się także (w znacznej mierze w wyniku licznych wniosków i postulatów organizacji pozarządowych) w projekcie Aktualizacji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2013 roku, jednak bez wskazania, że powinno się to odbywać poprzez przystosowanie ich do prowadzenia ruchu normalnotorowego, jak również bez wskazania, których dokładnie linii zapis ten dotyczy – przypomniano w oświadczeniu.

W Studium, oprócz trasy Sochaczew – Wyszogród, wskazano również na potrzebę rewitalizacji linii wąskotorowych na trasach: Nowe Miasto nad Pilicą – Grójec – Tarczyn – Piaseczno, Nasielsk – Pułtusk, Mława – Przasnysz – Krasne - Maków Mazowiecki, Pionki Leśniczówka – Kociołki – Kobyli Las – Garbatka-Letnisko – Pionki, a także Iłża – Starachowice.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

„Trzecia szyna”, czyli nowe życie wąskotorówek

Komunikacja

„Trzecia szyna”, czyli nowe życie wąskotorówek

Rydzyński Paweł 04 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5