Województwo mazowieckie poinformowało, że autobusowe linie dowożące do pociągów będą kursować także w 2026 r. Samorząd zapowiada też zmiany w siatce połączeń, ale na razie nie znamy ich szczegółów. W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie przetarg, który wyłoni nowego operatora.
Na przełomie 2024 i 2025 r. samorząd województwa mazowieckiego uruchomił dziesięć autobusowych linii mających w założeniach służyć głównie jako dojazd do stacji obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie. Połączenia miały likwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego, przy czym większość z nich nie funkcjonuje w dni wolne, a oferta jest ograniczona do czterech – sześciu par kursów na dobę. Roczny pilotaż miał dać odpowiedź na pytanie o zapotrzebowanie na taką formę komunikacji w objętych nią subregionach północno-zachodnim (Sierpc, Mława), południowym (Przysucha) i wschodnim (Małkinia).
Kontrakty znów będą krótkoterminowe
Kontrakt na dwanaście miesięcy przewozów zdobył prywatny PKS Bodzentyn. Okres obowiązywania umowy z przewoźnikiem dobiega końca. Władze regionu poinformowały właśnie, że komunikacja dowozowa będzie funkcjonować także w 2026 r. – Trwają prace nad dokumentacją do przeprowadzenia kolejnego postępowania przetargowego, które planowane jest na czwarty kwartał tego roku – stwierdza Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Region musi więc liczyć na sprawne przeprowadzenie procedury, bo nowo wyłoniony podmiot powinien rozpocząć realizację kursów za mniej niż trzy miesiące. – Planowane jest podpisanie umów [z operatorami] na okres jednego roku – informuje UMWM. Ponownie zdecydowano się więc na formułę kontraktów krótkoterminowych, przy czym urząd zastrzega, że w późniejszym terminie będzie podejmować decyzje o ewentualnym ich przedłużeniu.
Siatka połączeń ma być zmodyfikowana
– Szczegóły dotyczące długości obowiązywania umów zostaną określone w dokumentacji przetargowej – zastrzega samorząd. Tam też znajdą się zapisy odnoszące się do wielkości planowanej pracy eksploatacyjnej. Póki co region nie przedstawia szczegółów oferty, jaka zostanie zaproponowana pasażerom. Można jednak spodziewać się pewnych zmian w stosunku do stanu obecnego, bo służby marszałka deklarują analizy napływających do urzędu wniosków. – Rozważane są różne warianty – usłyszeliśmy.
Biuro prasowe UMWM podkreśla, że pierwszy rok funkcjonowania systemu miał charakter pilotażowy. Celem przedsięwzięcia ma być przy tym likwidacja tzw. białych plam transportowych. – Nie można więc oceniać tego projektu jako udanego czy nieudanego – przekonuje samorząd.