Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łosicki PKS upomina się o plan transportowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łosicki PKS upomina się o plan transportowy
fot. PKS Łosice
Władze spółki PKS Łosice zwróciły się do lokalnych samorządów o utworzenie planu transportowego dla powiatu łosickiego. W perspektywie wchodzących w życie 1 stycznia 2017 roku przepisów plan jest niezbędny z dwóch powodów – aby zapewnić stabilność przewoźnika oraz dla zachowania możliwości sprzedaży biletów ulgowych mieszkańcom regionu.

Położony na wschodnim krańcu województwa mazowieckiego powiat łosicki liczy nieco ponad 30 tys. mieszkańców, a więc za mało, by być zobligowanym do utworzenia planu transportowego. W myśl ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do opracowania planu zobligowane są gminy liczące powyżej 50 tys. mieszkańców, powiaty liczące powyżej 80 tys. mieszkańców, województwa, a także wybrane porozumienia i związki międzygminne oraz powiatowe. Dlatego też należący do miasta i gminy Łosice powiatu łosickiego i gmin powiatu przewoźnik zwrócił się do właścicieli o sporządzenie planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego.

Brak planu – brak ulg


– W ustawie o publicznym transporcie zbiorowym znajduje się jeden szczegółowy zapis, dotyczący zasad korzystania przez społeczeństwo z przejazdów ulgowych. Tam, gdzie samorządy nie będą organizatorem publicznego transportu zbiorowego, nie będą mogły być stosowane ulgi ustawowe, ponieważ ulgi te będą przysługiwały tylko i wyłącznie u przewoźników – operatorów wykonujących przewozy osób o charakterze użyteczności publicznej na podstawie i warunkach umowy zawartej z organizatorem – samorządem – wyjaśnia Stefan Chwedoruk, dyrektor ds. rozwoju i marketingu w spółce PKS Łosice. W sytuacji, gdy nie będzie można stosować ulg ustawowych, bilety będą droższe. – To pogorszy sytuację podróżnych. Brak ulg może przełożyć się na sytuację ekonomiczną przewoźnika, bo część podróżnych będzie szukać tańszych przewozów. To może spowodować odpływ klientów na liniach, nierentowność przewozów i likwidację znacznej części kursów. Może skurczyć się rynek przewozowy, może pogorszyć się jakość usług i dostępność przewozów oraz może w związku z tym wystąpić zagrożenie w funkcjonowaniu przewoźników tam, gdzie samorząd nie będzie organizatorem transportu – komentuje Stefan Chwedoruk.

Oczywiście brak ulg ustawowych uderzy przede wszystkim w osoby dojeżdżające do szkół. To zresztą na liniach tzw. szkolnych przewoźnik notuje największe potoki pasażerskie. W tej chwili dzieci i młodzież mają prawo do 49 proc. ulgi w przewozach szkolnych w ramach biletów miesięcznych. Ulgi ustawowe będą przysługiwały tylko i wyłącznie u operatorów wykonujących przewozy osób o charakterze użyteczności publicznej na podstawie umowy zawartej z organizatorem.

Plan uratuje sytuację

Na podstawie planu zostaną zorganizowane przewozy o charakterze użyteczności publicznej. Podróżni będą mieli zachowane uprawnienia do ulg ustawowych, a wybrany wykonawca zostanie operatorem. – Dlatego PKS Łosice, mając na względzie dobro naszych dotychczasowych klientów, dołoży wszelkich starań, aby pomóc samorządowi w opracowaniu planu transportowego oraz później w realizacji określonych w planie usług przewozowych. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje, że aktualne przepisy co do finansowania ulg obowiązują do 31 grudnia 2016 r. Po tym okresie stosowanie ulg jest możliwe tylko, gdy organizatorem transportu stanie się samorząd. Rok 2015 jest ostatnim momentem do wykonania tych działań przez nasz samorząd – dodaje dyrektor ds. rozwoju i marketingu w spółce PKS Łosice.

Samorządy pomogą

Zarówno burmistrz miasta i gminy Łosice, jak i starosta powiatu deklarują, że chcą zaangażować się w utworzenie planu. – Troszczę się o sytuację PKS-u i mogę zapewnić, że zgodnie z potrzebami plan będzie wykonany. Kosztuje on średnio kilkanaście tysięcy złotych. Włączymy w to również zainteresowane gminy. To ważne szczególnie ze względu na dowóz dzieci. Ta spółka powinna na naszym terenie funkcjonować, szczególnie że PKS działa zgodnie z potrzebami, a prywatni przewoźnicy wybierają tylko najbardziej dochodowe przejazdy – zaznacza starosta łosicki Czesław Giziński.

Również burmistrz miasta i gminy Łosice Mariusz Kucewicz jest zainteresowany współpracą w dziedzinie utworzenia planu transportowego. – To jest krok w przyszłość. Myślę, że to działanie niezbędne i musimy je zrealizować. Wszyscy mamy świadomość, że temat jest trudny, jeśli chodzi o funkcjonowanie PKS-u, bo już niewiele w kraju ich zostało, ale trzeba pilnować tego, by sprawy zaspokajania potrzeb transportowych lokalnej społeczności szły w dobrym kierunku – uważa Kucewicz.

Zgodnie z deklaracjami łosickiego starostwa powiatowego, plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla powiatu łosickiego powinien zostać opracowany do połowy 2015 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5