Na trasie do Sieradza - projekt przejazdowy, na linii łowickiej punktowe naprawy toru między łodzią a Zgierzem, zabiegi o wsparcie unijne dla modernizacji linii do Kutna. Do tego kilka nowych przystanków kolejowych w Łodzi i Zgierzu. Tak przedstawia się stan robót przy poprawie infrastruktury na trasach, po których będą kursować pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Podczas lipcowego spotkania z dziennikarzami przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego podkreślali, że najwięcej problemów w całym projekcie rodzi współpraca z PKP PLK. Problemy nie występują jedynie na trasie do Koluszek, zmodernizowanej w latach 2007-2008 w ramach inwestycji na linii Łódź - Warszawa. Dziś na pytanie "Rynku Kolejowego" o stan infrastruktury na trasach przewidzianych do obsługi przez ŁKA marszałek Stępień odpowiada: - Na odcinku Łódź Kaliska - Sieradz jest realizowany projekt przejazdowy. Po jego zakończeniu na początku przyszłego roku czas jazdy powinien zostać skrócony o 10 minut. W perspektywie ok. 4 lat należy spodziewać się modernizacji aż do Ostrowa Wielkopolskiego - przewiduje samorządowiec.
Na odcinku Łódź Kaliska - Zgierz PKP PLK usuwa newralgiczne punkty (rozjazdy i odcinki toru w złym stanie oraz przejazd kategorii D, którego kategoria po przebudowie zostanie podniesiona do B). Gruntowna przebudowa nastąpi zapewne wraz z budową tunelu średnicowego Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska, odcinka o wielkim znaczeniu także dla ruchu regionalnego. Inwestycja ta jest planowana w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020. Urząd Marszałkowski ubiega się też o europejskie dofinansowanie dla modernizacji linii do Kutna.
- Trwa przygotowywanie studium wykonalności dla poszczególnych odcinków w węźle łódzkim. Po uzyskaniu decyzji środowiskowych i opracowaniu projektów technicznych, ich modernizacja może nastąpić w perspektywie 3-4 lat - informuje W. Stępień.
Stopniowo są uruchamiane nowe przystanki kolejowe, wybudowane przez PKP PLK z myślą o ŁKA. Od niedzieli 20 października mieszkańcy zgierskich osiedli Przybyłów i Rudunki mogą korzystać z przystanku Zgierz Jaracza. Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy pociągi Regio zaczną zatrzymywać się też na przystankach: Łódź Dąbrowa, Łódź Pabianicka i Łódź Radogoszcz Zachód.
Wiele wskazuje na to, że pierwsze pociągi ŁKA zostaną uruchomione na linii nr 14 do Sieradza, zamiast - zgodnie z pierwotnymi planami - do Łowicza. Marszałek Stępień uzasadnia możliwą decyzję trwającymi pracami remontowymi na odcinku Łódź Kaliska - Zgierz, które utrudniają wytrasowanie pociągów. Ponadto na linii do Sieradza występują większe potoki pasażerskie.
- Kolej aglomeracyjna ma wzmocnić transportowo Łódź i województwo, zwiększając mobilność jego mieszkańców. Uruchomienie takiego systemu było marzeniem środowiska transportowego od lat - podkreśla W. Stępień. Zapowiada też kontynuację projektu ŁKA w kolejnej unijnej perspektywie budżetowej. - Będziemy aktywizować transport kolejowy we wschodniej części regionu - zadeklarował marszałek. Chodzi zapewne o rozszerzenie kursów na linie z Koluszek do Skierniewic i Tomaszowa Mazowieckiego, być może także do Piotrkowa Trybunalskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.