Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź. Wyrywają tory na Retkini

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź. Wyrywają tory na Retkini
fot. Kasper FiszerRetkinia
Postęp prac przy przebudowie trasy W – Z na Retkini wymusił kolejne utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Trwa bowiem rozbiórka starego torowiska na skrzyżowaniach. Warto przy tej okazji przypomnieć, jak duże znaczenie dla jednego z największych łódzkich blokowisk od jego początku ma komunikacja tramwajowa.

Trwają intensywne prace na zachodnim odcinku przebudowywanej trasy W – Z. W tej części miasta tramwajowa magistrala obsługuje jedno z największych łódzkich blokowisk – Retkinię. To osiedle z lat 70. zeszłego stulecia powstałe na terenie dawnej wsi włączonej w granice miasta dopiero po II wojnie światowej. Osią Retkini po jej zurbanizowaniu stała się dzisiejsza al. kardynała Wyszyńskiego, dwupasmowa arteria przecinająca całe osiedle.

Remontują tramwaj, autobus też objazdem

Aleja stanowi też – dzięki linii tramwajowej – podstawowy łącznik blokowiska z resztą miasta. Remont torowiska wymusił jednak nie tylko czasowe wycofanie tramwaju i zastąpienie go autobusami zastępczymi, ale też zablokowanie możliwości przejazdu przez biegnące pomiędzy jezdniami tory. Od 20 września trwają bowiem prace rozbiórkowe na skrzyżowaniach.

Obecnie trwa wyrywanie szyn i burzenie konstrukcji torowiska na przecięciu z ul. Armii Krajowej, drugą najważniejszą ulicą Retkini, która dzieli osiedle na pół w osi prostopadłej do al. Wyszyńskiego. Roboty spowodowały kolejne utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej – autobusy jednej z najistotniejszych linii w mieście, 99 wraz z wariantem 99A, kierowane są nie al. Wyszyńskiego, ale równoległą, biegnącą skrajem blokowiska ulicą Kusocińskiego o dużo mniejszym znaczeniu. Podobnie funkcjonuje objazd dla nocnej linii N2.

Prace trwają też na samej ulicy Armii Krajowej – wyłączenie z ruchu pozwoli zakończyć roboty na przystankach autobusowych. Robotnicy układają też chodniki i ścieżki rowerowe na odcinku pomiędzy Kusocińskiego a Armii Krajowej, zakończyła się natomiast wymiana nawierzchni jezdni. Pod koniec września remont przeniesie się na drugą stronę al. Wyszyńskiego. Drogowcy naprawią tam jezdnię na odcinku do ul. Maratońskiej, dzięki czemu cała ulica będzie wyremontowana. Częściowe zamknięcie ruchu nie spowoduje jednak dodatkowych zmian w układzie komunikacji miejskiej.

Retkinia od zawsze z tramwajem

Przy okazji dużej przebudowy linii tramwajowej na Retkinię warto wspomnieć jej niebagatelną rolę w rozwoju osiedla. Komunikacja szynowa dotarła tu na długo przed powstaniem dzisiejszego blokowiska – gdy w 1972 roku Edward Gierek symbolicznie oddał do użytku pierwszy blok z wielkiej płyty, mijało już siedemnaście lat odkąd zbudowano pętlę tramwajową na ul. Retkińskiej. Trasa obsługiwała istniejące wcześniej osiedle Karolew bliżej centrum i luźną zabudowę niedawno włączonej w struktury miasta wsi.

Osiedle dziesięcio- i jedenastopiętrowców szybko rozrastało się w kierunku dzisiejszego osiedla domów jednorodzinnych Smulsko, więc już sześć lat po zasiedleniu pierwszego z wieżowców tor został przedłużony do przebudowywanej teraz pętli przy Wyszyńskiego, na końcu blokowiska. Choć wiązało się to z likwidacją krótkiego odcinka w ul. Retkińskiej, niemal od samego początku istnienia osiedle miało dzięki tej inwestycji przecinającą cały jego obszar linię tramwajową. W promieniu dojścia pieszego dostęp do tramwaju ma więc w zasadzie każdy blok. W okresie największego ruchu docierało tu aż pięć linii, w tym jedna nocna, co czyniło trasę – nie bez przyczyny – jedną z najsilniej obsługiwanych w skali całej aglomeracji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5