Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź wpuszcza samochody elektryczne na buspasy

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-09-07 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź wpuszcza samochody elektryczne na buspasy
fot. Roman Czubiński
Po łódzkich wydzielonych pasach ruchu, przeznaczonych dla autobusów, można od dziś jeździć także samochodami elektrycznymi. Wcześniej na buspasy wpuszczono taksówki oraz skutery i motocykle. Pojawiają się obawy, że rozwiązanie przedstawiane przez władze miasta jako ukłon w stronę ekologii może z czasem doprowadzić do zakorkowania buspasów, podważając sens takiej formy uprzywilejowania transportu zbiorowego.

Zarezerwowane dla autobusów pasy ruchu działają w Łodzi w dwóch miejscach: na ciągu Kopcińskiego – al. Palki oraz na Inflanckiej. Od wczoraj dodatkowe piktogramy informują uczestników ruchu, że do poruszania się po nich są uprawnieni także kierowcy samochodów elektrycznych. Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na taki krok. – To bardzo duże udogodnienie, które pozwala przejechać przez miasto, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie stojąc w korkach. Łódź wyznacza trendy w zakresie ekologii w aglomeracjach – twierdzi wiceprezydent miasta Adam Wieczorek.

PSPA: Zachęcajmy do zakupu samochodu elektrycznego

Projekt systemu znaków poziomych i pionowych przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. – Będzie to dla użytkowników pojazdów konwencjonalnych motywacją do wymiany samochodu na bardziej ekologiczny. Dziękujemy władzom Łodzi za tak otwarte podejście. Warto przypomnieć, że ceny pojazdów elektrycznych spadają z roku na rok. Do 2023 r. najwięksi producenci mają wypuścić na rynek ponad 400 modeli takich samochodów – mówi dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Wspomniane piktogramy nie są pod względem formalnym znakami drogowymi, lecz oznaczeniami informacji drogowej. Lokalne samorządy mogą umieszczać takie elementy na drogach na własną rękę. – Z uwagi na brak kompleksowych rozwiązań prawnych i w większości zamknięty katalog znaków wprowadzenie stworzenie systemu informacji dla użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce jest utrudnione. Dlatego opracowaliśmy gotowe przykłady rozwiązań graficznych, mogące posłużyć jako narzędzie do stworzenia takiego systemu. Liczymy, że nasza propozycja otworzy dyskusję na temat konieczności uregulowania tej ważnej dla rozwoju rynku kwestii – deklaruje Mazur. Wkrótce ma nastąpić prezentacja raportu PSPA z postulatami w sprawie dalszych prawnych ułatwień rozwoju elektromobilności.

Urząd Miasta zapowiedział jednocześnie stopniową wymianę floty samochodowej miejskich jednostek i instytucji na pojazdy bardziej ekologiczne. Pierwszą z nich ma być Zakład Wodociągów i Kanalizacji. – Testujemy pojazdy zero- i niskoemisyjne, elektryczne i napędzane gazem ziemnym. Do 2025 roku planujemy wymienić około 30% floty właśnie na auta ekologiczne. Pierwsze 10 aut niskoemisyjnych spółka planuje kupić w przyszłym roku – informuje kierownik Wydziału Transportu ZWiK Krzysztof Wrześniewski. Wszystkich samochodów eksploatowanych przez ZWiK – głównie ciężarowych i dostawczych – jest obecnie 140.

„Fenomen”: Lepiej inwestujmy w transport zbiorowy

Dopuszczenie wjazdu samochodów elektrycznych na buspasy spotyka się jednak z krytyką. Prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański zwraca uwagę, że samochód taki – choć nie emituje spalin – nie jest wolny od innych wad typowych dla samochodu. – Motoryzacja elektryczna jest nadal wypadkogenna i korkogenna. Zamiast ją promować, należy skoncentrować się na rozwoju komunikacji zbiorowej, ruchu rowerowego oraz pieszego – postuluje. Zabieranie przestrzeni dedykowanej autobusom w połączeniu z przyrostem liczby samochodów elektrycznych może doprowadzić do tego, że za kilka lat będzie ich w Łodzi kilka tysięcy – a wtedy na buspasach mogą zacząć tworzyć się korki.

Jak przypomina, władze Łodzi mają wiele do zrobienia, jeśli chodzi o wdrażanie podpisanej w 2011 r. Karty Brukselskiej. Drogom i pasom rowerowym brakuje ciągłości, nie ma nawet rzetelnych pomiarów ruchu rowerowego. Co gorsza, część niskokosztowych inwestycji rowerowych, przegłosowanych przez łodzian w poprzednich edycjach budżetu obywatelskiego, nadal nie została wykonana. – Podczas gdy wymalowanie symboli „EV” na buspasach zajęło dwa tygodnie, elementy oznakowania poziomego dla rowerzystów nie mogą doczekać się realizacji od kilku lat – punktuje Barański.

– Decyzja o ułatwieniach dla kierowców aut elektrycznych to raczej rodzaj manifestacji. Rozumiem chęć zaistnienia w pewnej niszy. Gdyby jednak samorządowi naprawdę zależało na ekologii i ograniczeniu korków, robiłby naprawdę wiele – nie tylko w sferze deklaracji – by zachęcić mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską i rowerami. Świata nie zmieni się przy pomocy gadżetów – komentuje działacz społeczny. Jak dodaje, działanie takie mogłoby polegać choćby na wyznaczeniu większej liczby buspasów na innych ulicach wielopasmowych.

– Transport zbiorowy jest sposobem na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, wiadomo jednak, że nie wszyscy łodzianie przesiądą się z samochodów do komunikacji miejskiej. Ludzie zawsze będą chcieli mieć komfort poruszania się własnym pojazdem. Ci, którzy są zdeterminowani, by korzystać z samochodów, powinni korzystać z tych, które są najmniej emisyjne – broni pomysłu wiceprezydent Wieczorek. Jak przekonuje, motoryzacja elektryczna i transport zbiorowy nie wykluczają, lecz uzupełniają się nawzajem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5