Za dwa tygodnie zmieni się wygląd tabliczek z rozkładami jazdy na łódzkich przystankach tramwajowych i autobusowych. Po latach zniknie system wielu krojów pisma odpowiadających różnym czasom przejazdu. Uproszczony przekaz ma ułatwić odczytanie informacji o danym kursie, ale będzie ona zdecydowanie mniej precyzyjna.
Reorganizacja łódzkiej komunikacji miejskiej, która ma odbyć się na początku przyszłego miesiąca, obejmie nie tylko układ połączeń tramwajowych i autobusowych. Zmienić ma się także
wygląd przystanków, a odświeżeniu ulegnie wygląd tabliczek z rozkładami jazdy. Czarno-białe dziś tabelki zastąpione zostaną kolorowymi, które mają być nie tylko estetyczniejsze, ale także bardziej czytelne.
Dotychczas królowała precyzjaZ nowego wzoru przystankowego rozkładu jazdy zniknie jednak bardzo charakterystyczny dla łódzkiego transportu zbiorowego element: tabelka ze szczegółowymi czasami przejazdu dla każdego z kursów. W rubrykach z godzinami odjazdów poszczególne kursy oznaczane są bowiem do tej pory różnymi krojami pisma. Rozpiska wszystkich przystanków trasy zawiera natomiast czas przejazdu do każdego z punktów odpowiedni dla każdego z krojów.
System ten zapewnia pełną informację o danym połączeniu, co jest szczególnie istotne przy stosowaniu czasowej taryfy biletowej. Pozwala też na łatwe ustalenie dokładnego rozkładu jazdy z któregoś z kolejnych przystanków. Organizator komunikacji, Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, uznał jednak, że dotychczasowy sposób prezentacji danych jest zbyt skomplikowany.
Pasażerowie mieli problem ze zrozumieniem rozkładu – Otrzymywaliśmy od części pasażerów informacje, że wiele tabeli czasów przejazdów nie było dla nich zrozumiałe – tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT. Zarząd zdecydował się więc na zupełnie inne rozwiązanie. – Przebieg trasy będzie prezentowany w formie tzw. choinki, co ułatwi podróżnym jego odczytanie. Taka forma nawiązuje bezpośrednio do informacji zawartych na bocznych tablicach w autobusach i tramwajach – zapowiada przedstawiciel organizatora.
ZDiT nie zrezygnuje przy tym z podawania informacji o czasie podróży, ale będą one prezentowane w sposób uproszczony. Na nowych tabliczkach znajdzie się tylko jedna wartość minutowa odpowiadająca podróży do danego przystanku. – Zamieszczony będzie najdłuższy rozkładowy czas przejazdu – mówi Tomasz Andrzejewski. Pasażerowie nie będą więc narażeni na wybór biletu o zbyt krótkim czasie obowiązywania, ale być może kupią zbyt drogi, założą bowiem, że podróż zabierze im istotnie więcej czasu niż w rzeczywistości. Dotyczyć to będzie oczywiście głównie kursów w porach najmniejszego ruchu ulicznego.
Informacje miejskie są ujednolicaneNowe przystankowe rozkłady jazdy mają być bardziej kontrastowe. – Separacja kolorystyczna poszczególnych godzin odjazdów ma ułatwić ich sprawdzanie – powiedział nam Tomasz Andrzejewski. Wzór będzie nawiązywał do aktualnej identyfikacji wizualnej wszystkich wydawnictw i informacji Urzędu Miasta Łodzi.