fot. Kasper FiszerSłupek przystankowy z ul. Zachodniej
Do nietypowej sytuacji doszło niedawno w Łodzi. ZDiT zawiesił bowiem funkcjonowanie jednego z przystanków z powodu toczących się prac drogowych, ale w dokładnie to samo miejsce przeniósł inny przystanek. Tuż obok siebie stanęły więc dwa słupki.
Spróbujmy zrozumieć, co widzimy na ilustrującym artykuł zdjęciu. Przed nami słupek przystanku autobusowego w Łodzi przy ul. Zachodniej, który ma status zawieszonego. Tuż obok niego stoi inny słupek – tymczasowego przystanku autobusowego, który zlokalizowano... dokładnie w tym miejscu, w którym zawieszono inny przystanek. O co tu chodzi i dlaczego zdecydowano się na tak dziwne rozwiązanie?
Przyczyna zmian? Budowa ścieżki rowerowej
Artykuł ten jest mocno spóźniony, bo organizacja ruchu została już zmieniona. Z publikacją materiału czekaliśmy bowiem na wyjaśnienia Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Ten nie przysłał nam jednak swojego stanowiska w sprawie. Rozwiążmy więc sami zagadkę zawieszonego-tymczasowego peronu przystankowego.
Znajdujemy się na skrzyżowaniu ulic Zachodniej i Limanowskiego. W stałym układzie tras znajduje się tu przystanek końcowy autobusów linii 64 (wariantów A i B), które zawracają na dużym kryterium ulicznym Limanowskiego – Zachodnia – Zgierska – Bałucki Rynek. To właśnie tutaj kierowcy mają często chwilę przerwy. Do 1 grudnia przebieg linii był jednak skrócony o jeden przystanek – do Bałuckiego Rynku. Czemu? Powodem zmian była budowa ścieżki rowerowej wzdłuż Zachodniej.
Czemu nie wykorzystano istniejącego słupka?
Ta sama budowa wymusiła także przeniesienie słupka przystankowego innych linii autobusowych, które standardowo zatrzymują się po drugiej stronie skrzyżowania: 59, 65A, 65B, 73 oraz nocnych N2 i N5 (w wariantach A i B). Do stałego miejsca postoju nie było bowiem dojścia. Autobusy te nie zmieniają tu kierunku jazdy, ale kierowane są dalej na północ – w kierunku osiedla mieszkaniowego Radogoszcz.
Tymczasowo słupek przeniesiono dokładnie tam, gdzie wcześniej znajdował się przystanek końcowy linii 64. Nie wykorzystano jednak istniejącej infrastruktury, ale ustawiono dodatkowy przystanek. Dlaczego zdecydowano się na tak nietypowe rozwiązanie i czy wobec wykorzystania peronu nie było niezasadnym skracanie trasy 64? Odpowiedzi na te pytania musiałby jednak udzielić ZDiT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.