26 autobusów 12-metrowych i 20 przegubowych – to zakres zamówienia, ogłoszonego przez łódzkie MPK. Przewoźnik zamierza wynająć pojazdy na 10 lat. Zadaniem wynajmującego będzie także utrzymanie sprawności technicznej taboru przez cały okres jego wynajmu.
Wszystkie dostarczone autobusy mają być pojazdami całkowicie niskopodłogowymi i pozbawionymi stopni we wnętrzu. MPK oczekuje co najmniej sześcioletniej trwałości powłok lakierniczych, odporności na korozję i trwałości szkieletu nadwozia. Podobnie jak od kilku lat wszystkie nowo zamawiane przez przewoźnika pojazdy, autobusy muszą być wyposażone w klimatyzację, system monitoringu oraz automaty do sprzedaży biletów.
Głównym kryterium zamówienia jest cena wynajmu, której przyznano 79% wagi. Jednoprocentową wagę przy wyborze oferty będzie miała wartość stawki jednostkowej brutto za każdy tysiąc wozokilometrów przekroczenia względem szacowanego łącznego przebiegu autobusów, powiększonego o 3%. Po 10% punktów zostanie przyznanych za parametry ekologiczne oraz techniczno-użytkowe. W ramach tych ostatnich MPK będzie premiowało jak największą liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, powłokę antybakteryjną na siedzeniach, zabezpieczenie antykorozyjne, zgrupowanie wlewów do zbiorników wyrównawczych materiałów eksploatacyjnych w jednym miejscu obsługowym, a także unifikację pod względem marki z już posiadanym taborem (rosną więc szanse Solarisa oraz Mercedesa).
MPK wymaga od oferentów wniesienia wadium w wysokości 1,8 mln zł. Oferty zostaną otwarte 10 kwietnia.
Jak
pisaliśmy niedawno, bieżący rok jest pierwszym od 2015, w którym MPK zamówi nowe autobusy. Pojazdy dotrą jednak do przewoźnika prawdopodobnie dopiero w 2019 r. Szanse na szybszą finalizację ma natomiast przetarg na
pojazdy segmentu mini (24 8-metrowe autobusy z opcją na 18 kolejnych). Docelowo zarówno większe, jak i mniejsze pojazdy zastąpią najstarsze obecnie posiadane egzemplarze, jednak w okresie przejściowym jest możliwa ich równoległa eksploatacja. Wynika to z planowanych na najbliższe lata inwestycji (rewitalizacja centrum, projekt Tramwaj dla Łodzi) i konieczności uruchamiania komunikacji zastępczej za tramwaje na wielu trasach.