Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Ponad 30 stref Tempo 30. Będzie więcej

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-12-25 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Ponad 30 stref Tempo 30. Będzie więcej
fot. Manfred Sauke, lic. GNU, Wikimedia Commons
W przyszłym roku dwa osiedla na łódzkim Polesiu mają stać się kolejnymi w mieście strefami uspokojonego ruchu. Decyzję podjęli mieszkańcy miasta, którzy przegłosowali miasta w ramach budżetu obywatelskiego. Władze Łodzi przypominają, że w ostatnich latach stref Tempo 30 pojawiło się już 31.

W tegorocznym głosowaniu na wnioski do budżetu obywatelskiego mieszkańcy zdecydowali o utworzeniu stref uspokojonego ruchu na osiedlach przy Krzemienieckiej (w obszarze ograniczonym ulicami: Retkińską, Kusocińskiego, Krzemieniecką i al. Bandurskiego) i przy Pienistej (między al. „Waltera” Janke, Maratońską, Plocka i Pienistą). Same ulice graniczne nie zostaną objęte strefami. Oba osiedla składają się w dużej części z bloków z wielkiej płyty. Sąsiadują one z blokowiskiem na Retkini.

Niektóre wyznaczane w Łodzi strefy Tempo 30 są wyposażane w elementy inżynieryjne fizycznie ograniczające prędkość. Należą do nich progi zwalniające, szykany zwężające punktowo tor jazdy czy naprzemienne wyznaczanie miejsc parkingowych. W przypadku obu omawianych stref takich rozwiązań jednak nie przewidziano – wnioskodawcy wzięli pod uwagę w kosztorysie tylko wymianę znaków drogowych.

Nie wiadomo na razie, kiedy dokładnie ograniczenie prędkości na obu osiedlach zacznie obowiązywać. Zgodnie z zasadami łódzkiego budżetu obywatelskiego powinno to nastąpić w ciągu przyszłego roku kalendarzowego. Wiadomo jednak, że w poprzednich latach niektórych zadań nie wykonywano w tym terminie, a zwłoka wynosiła niekiedy nawet 5 lat.

Strefy o ograniczonej prędkości zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają hałas. Mieszkańcy miast najchętniej wyznaczają je wewnątrz osiedli, na ulicach rozprowadzających ruch pod budynki mieszkalne. Pierwszą łódzką ulicą z uspokojonym i ograniczonym ruchem nie była jednak żadna z dróg osiedlowych, lecz deptakowa część Piotrkowskiej. Równocześnie z jej przebudową w latach 2012-2014 ograniczenie prędkości do 30 km/h wprowadzono także na większości jej przecznic w miejscach przecięcia z nią. Tam, gdzie nie ma torów tramwajowych (na ul. Próchnika/Rewolucji 1905 r., Więckowskiego/Jaracza, Struga/Tuwima i Zamenhofa/Nawrot), skrzyżowania z Piotrkowską otrzymały wyniesione tarcze. W połączeniu z urządzonymi na ul. 6 Sierpnia i Traugutta woonerfami utworzyło to obszar zbliżony do swego rodzaju strefy uspokojonego ruchu. Pierwszym łódzkim osiedlem, na którym wprowadzono strefę Tempo 30, była natomiast jesienią 2014 r. Radiostacja.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Prawo & Finanse

Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Łukasz Malinowski 30 października 2020

Bilbao: Całe miasto w Tempo 30

Mobilność

Bilbao: Całe miasto w Tempo 30

Łukasz Malinowski 23 września 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5