Wprowadzone na przełomie listopada i grudnia zmiany w rozkładach jazdy są pierwszymi od dawna, które przynoszą wzrost częstotliwości kursów. Choć póki co skala udogodnień jest nieduża, znacznie zwiększono takt tramwajowej linii 14, która kursowała nawet co 40 minut. Częściej jeździ też dwunastka, dużo więcej jest także autobusów zastępczych na podstawowej linii Z10.
Od samego początku istnienia portalu niemal co miesiąc informujemy o wprowadzanych w łódzkiej komunikacji miejskiej ograniczeniach oferty. Choć za każdym razem są one niewielkie, w dłuższej perspektywie składają się na drastyczny spadek częstotliwości przy równoczesnym wydłużeniu czasów przejazdu wszystkich linii tramwajowych. Przełom listopada i grudnia po raz pierwszy od wielu miesięcy przyniósł jednak zmiany idące w przeciwnym kierunku.
Objazdami, ale częściej
Zmianę tras kilku linii wymusił kolejny etap modernizacji tzw. trasy W – Z. Remont objął odcinek od pętli Bratysławska do dworca Łódź Kaliska. Komunikację tramwajową całkowicie straciło więc duże osiedle Retkinia. Tymczasowa organizacja ruchu przynosi więc oczywiste utrudnienia, ale też wprowadza szereg drobnych korekt, które przyczyniają się do usprawnienia systemu.
W związku z brakiem wjazdu na Retkinię jadące od strony Śródmieścia linie 12 i 14 skręcają przy dworcu kolejowym w al. Włókniarzy i jadą w kierunku pętli Żabieniec i Chochoła na Teofilowie. Obu liniom znacznie podniesiono częstotliwość – „12” jeździ nie sześć, a osiem razy na godzinę, „14” zaś kursuje co kwadrans – dotychczas jej częstotliwość ograniczono do nawet 40 minut. Dużo zyskują więc podróżujący na niezmienionych odcinkach tras. Sumarycznie obie linie jeżdżą też częściej niż zawieszona „ósemka”, więcej kursów obsługuje więc także duże osiedla Teofilów i Żubardź na Bałutach. Ich mieszkańcy zyskali też bezpośrednie połączenia tramwajowe ze Śródmieściem.
Z10 będzie jeździć jeszcze częściej
Poprawiła się też obsługa komunikacji zastępczej. Choć spadła częstotliwość na szczytowym wariancie 98B (z 10 do 15 min.), wzmocniony został bardzo silny trzon w postaci kursującej nawet 12 – 13 razy na godzinę linii Z10. Połączenie to niemal w całości pokrywa się z trasą zawieszonej na czas remontu linii 10, stanowi więc podstawowy środek komunikacji w relacjach ze wschodu na zachód miasta. Retkinia odzyskała więc też częstotliwość kursów zbliżoną do łącznej częstotliwości tramwajów w przedremontowej siatce połączeń.
Co więcej, 1 grudnia rozkład jazdy linii Z10 zmieni się raz jeszcze i ponownie w grafiku kursów przybędzie. W godzinach szczytu ich liczba wzrosła do aż 15 na godzinę, co oznacza niespotykaną w aglomeracji łódzkiej czterominutową częstotliwość średnią. Warto też zauważyć odgięcie trasy autobusu zastępczego tak, by stworzyć wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy ułatwiający przesiadki na niedocierające na Retkinię tramwaje.
Kopernika z dużym ograniczeniem ruchu kołowego
Pewne kontrowersje wywołała natomiast decyzja o ograniczeniu ruchu samochodowego na ul. Kopernika. Wąska ulica, która musiała przyjąć bardzo mocno zwiększoną liczbę kursów autobusów i tramwajów, pomiędzy Łąkową a al. Włókniarzy dostępna jest tylko dla wjazdów docelowych. Zakaz wjazdu nie wywołał jednak wielkich korków na trasach równoległych, a punktualność kursów komunikacji miejskiej uległa znacznej poprawie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.