Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Najstarszy wagon stał się zabytkiem
fot. KF
Wyprodukowany 57 lat temu wagon GT6 – 1042 zakończył swoją służbę liniową. Najstarszy wagon łódzkiego MPK, który jeszcze dwa tygodnie temu woził pasażerów, stał się eksponatem powstającego muzeum komunikacji miejskiej w dawnej zajezdni Brus.

W sobotę 1 lutego na teren dawnej zajezdni Brus trafił wagon Duewag GT6 – 1042. Oznacza to zakończenie eksploatacji liniowej najstarszego łódzkiego tramwaju, który woził pasażerów w codziennym, planowym ruchu. Pojazd z 1957 roku nie zostanie jednak skasowany. Na Brusie powstaje bowiem muzeum komunikacji miejskiej, w którym wiekowy „helmut” będzie jednym z eksponatów.

Duewag ważny dla historii miasta

Jako wagon historyczny wóz dokumentować będzie kilka istotnych etapów rozwoju łódzkiej komunikacji miejskiej. Jest jednym z ośmiu tramwajów, które w 1990 roku zostały bezpłatnie przekazane do Łodzi przez przedsiębiorstwo MoBiel z Bielefeld. To również najstarszy wagon z tej partii. Dostawa była pierwszym w mieście importem używanych pojazdów zza zachodniej granicy i jednocześnie ostatnią, która przybyła do Łodzi koleją i została rozładowana przy użyciu nieistniejącej już rampy kolejowo-tramwajowej przy ul. Tymienieckiego.


fot. KMST

Wagon ten został przejęty w 1994 roku przez nowo powstałą spółkę Tramwaje Podmiejskie, która przez kolejnych 18 lat prowadziła ruch na linii do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska (linie 43 i 43 Bis). Duewag nr 1042 kursował na tej trasie przez cały okres działalności TP. Był jednym z trzech wagonów tego typu eksploatowanych przez podmiejską spółkę – wraz z tramwajami z Niemiec przywieziono niewiele części zamiennych, co spowodowało szybką kasację pozostałych wozów. Po zezłomowaniu wagonu nr 47 w 2012 roku pozostał jedynym czynnym tramwajem ze swojej dostawy. Przez ostatnie dwa lata kursował ponownie w barwach MPK Łódź. Można było spotkać omawiany wagon na liniach 43 i 46. Stacjonował w zajezdni Telefoniczna.

Nowoczesność lat 50.

– Wagon stanowi niezbity dowód przepaści technologicznej, jaka dzieliła Polskę i kraje Europy Zachodniej już w latach 50. XX wieku – ocenia Jakub Tarka, prezes stowarzyszenia Klub Miłośników Starych Tramwajów, które starało się o zachowanie najstarszego łódzkiego GT6. Od produkowanych w tym samym czasie w kraju tramwajów generacji N wóz z Bielefeld wyróżnia się choćby automatycznymi drzwiami, systemem ogrzewania, dużo niższym poziomem hałasu, komfortem pracy motorniczego i przede wszystkim koncepcją przegubowego wagonu jednoprzestrzennego.


fot. KMST

Ostatnia planowa służba wagonu odbyła się 20 stycznia. Tak jak zazwyczaj, 1042 kursował wówczas na linii 43. – Pojazd, choć wysłużony, jest kompletny i w pełni sprawny – zapewnia Jakub Tarka. – Ostatnie ćwierć wieku odcisnęło swoje piętno na tramwaju, co widać gołym okiem, ale emerytura z pewnością będzie oznaczać remont i miejsce wśród innych zabytków techniki – dodaje.

1042 wśród innych zabytków

Muzeum komunikacji miejskiej, które powstaje na terenie byłej zajezdni spółki Tramwaje Podmiejskie na Brusie, ma gromadzić autobusowy i tramwajowy tabor historyczny. Choć placówka jest w fazie organizacji, już dziś zostały w niej zgromadzone zabytki łódzkiego transportu publicznego, m.in. pług odśnieżny zbudowany na bazie jelcza 272 MEX („ogórka”), jelcz M11, prywatny ikarus 260, tramwajowe wagony towarowe czy należący do Klubu Miłośników Starych Tramwajów wagon serii 803N.


fot. KMST
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Kasper Fiszer 02 stycznia 2014

Zobacz również:

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Kasper Fiszer 02 stycznia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5