W maju wstrzymany został ruch tramwajów na słynnej podmiejskiej linii tramwajowej z Aradu do miejscowości Ghioroc. Powodem jest remont odcinków trasy w Aradzie. Przerwa potrwa trzy lata. Są szanse, że zmodernizowana zostanie linia podmiejska – czy tak się stanie, pozostaje jednak pytaniem otwartym.
Jak informuje przedsiębiorstwo CTP Arad, operator komunikacji w Aradzie, od 2 czerwca nastąpi planowa przerwa w kursowaniu tramwajów na trasie Podgoria – Micălaca – Vladimirescu – Ghioroc. W sumie to ok. 30,3 km torowisk. Powodem jest rozpoczynający się remont odcinków trasy w Aradzie – od Podgorii do wiaduktu Micălaca, od Maranaty do Supeco (Billa) i na odcinku hotel Maxim – Calul Bălan. To niewielka część całej trasy prowadzącej poza miasto. Prace obejmują ok. 7,5 k trasy i 16 przystanków. Tramwaje mają wrócić w ciągu trzech lat.
Jeszcze przed planowanym terminem – od 24 maja – tramwaje przestały dojeżdżać do Ghioroc. Powodem są uszkodzenia spowodowane ostatnimi wichurami.
Choć zaplanowane teraz prace remontowe nie obejmują podmiejskiej linii, są szanse, że komunikacja szynowa jeszcze wróci na tę trasę. Arad zawarł umowę z radą hrabstwa Arad o współpracy dotyczącej linii podmiejskiej do Ghioroc. – Ta umowa partnerska ma na celu wspólne opracowanie dokumentacji technicznej i ekonomicznej, która będzie stanowić podstawę projektu modernizacji. Chcemy pozyskać fundusze europejskie na modernizację linii, aby służyła zarówno jako środek transportu dla mieszkańców Aradu, jak i jako atrakcja turystyczna. Obecnie, ze względu na zużycie infrastruktury, bezpieczeństwo i komfort pasażerów są niższe, czas podróży wydłuża się, a koszty utrzymania są dodatkowe, a coraz mniej osób preferuje ten środek transportu. Alternatywą jest ruch drogowy, który jest zatłoczony na odcinkach, zarówno w miejscowościach, jak i przy wjeździe do Aradu. Środowisko również jest dotknięte, a zwiększony ruch drogowy automatycznie prowadzi do wzrostu zanieczyszczenia. Modernizacja tej linii rozwiązałaby większość tych problemów – mówi Sergiu Bîlcea, wiceprzewodniczący rady powiatu Arad. Strony zamierzają się ubiegać o dofinansowanie w ramach środków unijnych w ramach perspektywy 2021-2027. Zapowiedzi te spotykają się jednak z powątpiewaniem lokalnych entuzjastów transportu.
Trasa do Ghioroc ma rodowód kolejowy – została uruchomiona w 1906 r. do obsługi obszarów słynących z winnic. Siedem lat później linię zelektryfikowano, a w latach 1978-1984 kolej została stopniowo zastąpiona przez tramwaje. Na przestrzeni lat ta malownicza trasa stała się mekką dla entuzjastów komunikacji miejskiej.
Zakończono także trwający od października 2024 r. remont na trasie Piața UTA – Făt Frumos – Piața Gai, co oznacza, że od 2 czerwca wrócą tramwaje do pętli Făt Frumos, Piața Gai i Zona Industriala Vest. Przy czym na trasie do tej ostatniej zaplanowano tylko dwa kursy dziennie – to dość osobliwy odcinek, uruchomiony w 2004 r.
Jednocześnie potwierdzono utrzymanie innej trasy – do krańca Sere. Ruch na dalszym odcinku, od trójkąta torowego Sere do CET, nie będzie natomiast wznawiany. Trasa ta, prowadząca przez nieużytki i tereny industrialne, została uruchomiona w 1986 r. do obsługi pracowników lokalnej ciepłowni. Ruch zawieszono w marcu 2023 r.
Od czerwca w mieście będzie funkcjonowało osiem linii tramwajowych:
- 1b Fat Frumos – Zona Industriala Vest (dwa kursy w ciągu dnia)
- 1 Fat Frumos – Podgoria – Piața Romană (kilka kursów w ciągu dnia)
- 3 Fat Frumos -Podgoria-Piata Romana-Gara Aradul Nou
- 6 Piata Gai – Piata UTA – Piata Romana
- 7 Fat Frumos – Piata UTA – – Podgoria – Piața Romană – Confecții – Piața UTA – Făt Frumos
- 15 Fat Frumos – Gara CFR – Sere
- 16 Piața Romană – Podgoria – Sere
- 18b Fat Frumos – Piata UTA – Confecții – Piața Romană – Podgoria – Piața UTA – Făt Frumos
Linie 9, 10, 11, 12 i 14 zostaną zawieszone. Na trasie od Podgorii do Ghioroc pojadą autobusy zastępcze.