Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: MPK zaczyna wymieniać tabor techniczny

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: MPK zaczyna wymieniać tabor techniczny
fot. Roman CzubińskiNowy holownik MPK Łódź
Dwa holowniki pogotowia technicznego, oparte na podwoziu ciężarówek Mercedesa, zasiliły flotę łódzkiego MPK. Mają zastąpić najgorsze z eksploatowanych wozów, przerobionych z autobusów Ikarus 260/280.

Jak informuje prezes MPK Zbigniew Papierski, każdy z dwóch pojazdów kosztował niespełna milion złotych. – Przydzieliliśmy po jednym do każdej zajezdni autobusowej (ZEA-1 Limanowskiego i ZEA-2 Nowe Sady). Każdy z dwóch pojazdów kosztował niespełna milion złotych. Dzięki temu zakupowi Łódź może pochwalić się dziś najnowszym i najbardziej profesjonalnym sprzętem w Polsce – twierdzi prezes.

Raczej ściągać, niż naprawiać na miejscu

Zabudowa holowników jest dziełem firmy Anakonda. W skład wyposażenia, oprócz trawersu przeznaczonego do holowania, wchodzi m.in. aparat spawalniczy i agregat prądotwórczy. – Wyposażenie dodatkowe skompletowaliśmy w taki sposób, by na miejscu awarii wykonywać tylko proste naprawy, które nie wymagają postoju dłuższego, niż 15 minut. Nastawiamy się raczej na odholowywanie zepsutych autobusów do warsztatów w zajezdniach. Na ulicy, zwłaszcza przy obecnym natężeniu ruchu, nie ma czasu ani warunków na naprawę poważnego uszkodzenia – uzasadnia prezes.

Wspomniany trawers znalazł się na liście wyposażenia nieprzypadkowo. Dotychczas MPK nie miało holowników wyposażonych w to urządzenie i musiało w razie potrzeby wynajmować go od firm zewnętrznych. Przepisy nie pozwalają na ciągnięcie na sztywnym holu pojazdu z niesprawnym układem kierowniczym i hamulcowym.

– Czas przygotowań do holowania zależy od panujących warunków. Zepsuty autobus jest najpierw unoszony przy pomocy podnośnika pneumatycznego i zabezpieczany. Potem ekipa pogotowia technicznego dopasowuje szerokość trawersu do zepsutego pojazdu, podkłada trawers pod przednią oś lub elementy kratownicy podwozia, zaczepia go i rozpoczyna holowanie – opowiada zastępca kierownika Zakładu Eksploatacji Autobusowej nr 1 Władysław Bigos. Cały zestaw porusza się z prędkością 15-20 km/h.

Holownik XXI wieku

Holowniki są wyposażone w skrzynię biegów zarówno manualną, jak i automatyczną. Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa podczas jazdy luzem. Nowe pojazdy spalają nieco ponad 20 litrów oleju napędowego na 100 km, podczas gdy dla holowników na bazie Ikarusów wartość ta wynosi ok. 47 l. Moc silnika to blisko 400 koni mechanicznych. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro VI.

– Warto wspomnieć, że dzięki zainstalowanym kamerom i sterowaniu radiowemu kierowca jest w stanie sam, bez naprowadzania z zewnątrz, podjechać trawersem pod podwozie. Rozwiązanie to, jak również klimatyzowana kabina, poprawia komfort i bezpieczeństwo pracy całej ekipy – uzupełnia Bigos. Ważnym elementem wyposażenia jest również zasilany agregatem prądotwórczym wysuwany maszt oświetleniowy – tzw. najaśnica. Pozwala on na oświetlanie miejsca awarii po zmroku.

Do obsługi nowych holowników przeszkolono w każdej zajezdni po 10 pracowników. Pozwoli to na gotowość do wyjazdu nieprzerwanie przez cały rok. Na razie MPK nie wycofa jednak wszystkich starszych wozów pogotowia technicznego, bazujących na autobusach Ikarus. – Będziemy zastanawiać się nad kasacją niektórych z nich, będących w najgorszym stanie technicznym – zapowiada Papierski. – Musimy mieć do dyspozycji więcej holowników, niż tylko jeden na zajezdnię – dodaje Bigos.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

MPK Kraków pozyskało wielofunkcyjny pojazd techniczny Unimog

Przestrzeń

Łódź: Pierwszy techniczny 805N

Komunikacja

Łódź: Pierwszy techniczny 805N

Roman Czubiński 26 listopada 2016

Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Witold Urbanowicz 15 listopada 2016

Nowy tabor techniczny Tramwajów Warszawskich zdaje egzamin

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2016

Zobacz również:

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Kasper Fiszer 08 września 2023

MPK Kraków pozyskało wielofunkcyjny pojazd techniczny Unimog

Przestrzeń

Łódź: Pierwszy techniczny 805N

Komunikacja

Łódź: Pierwszy techniczny 805N

Roman Czubiński 26 listopada 2016

Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zamawiają wozy sieciowe

Witold Urbanowicz 15 listopada 2016

Nowy tabor techniczny Tramwajów Warszawskich zdaje egzamin

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z nowymi wozami technicznymi

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5