Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: ŁTR zamkną jeszcze przed wakacjami

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: ŁTR zamkną jeszcze przed wakacjami
fot. Kasper Fiszertramwaj zastępczy w Łodzi
Największa inwestycja drogowa w Łodzi, przebudowa tzw. trasy W – Z, wkracza w najtrudniejszą dla pasażerów komunikacji zbiorowej fazę. Przez całe lato nieprzejezdny będzie rejon przecięcia remontowanej arterii z głównym ciągiem w osi północ – południe. Bardzo duże zmiany organizacji ruchu w już i tak pełnym nieprzejezdnych ulic mieście wprowadzone zostaną jeszcze przed końcem roku szkolnego.

Zgodnie z majowymi zapowiedziami Zarządu Dróg i Transportu, latem znaczna część pasażerów łódzkiej komunikacji miejskiej będzie musiała przygotować się na dodatkowy spacer. Rozpocznie się bowiem przebudowa układu torowego w rejonie skrzyżowania całkowicie przebudowywanej trasy W – Z, centralnej osi miasta w relacji wschód – zachód, z przecinającą ją trasą Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

Wkrótce rozległy węzeł zostanie zastąpiony tramwajowym dworcem przesiadkowym, a to wymaga korekty przebiegu ŁTR. Tory wrócą na krótki odcinek Piotrkowskiej pomiędzy Żwirki a aleją Mickiewicza, co z kolei wymusi roboty na skrzyżowaniu Piotrkowskiej z ulicami Żwirki i Wigury. Podstawowa trasa z północy na południe miasta, która obsługuje także większość relacji do i wewnątrz rozłożonego południkowo Śródmieścia, zostanie więc przedzielona. Z obu stron przerwy będą docierać tramwaje wahadłowe, a kilkusetmetrowy odcinek trzeba będzie przejść piechotą.

Dzięki wjazdowi na Północną przesiadki będą łatwiejsze

Wiemy już, że utrudnienia rozpoczną się jeszcze przed wakacjami. Ostatnie przed przebudową tramwaje przejadą po ul. Żwirki już za dwa tygodnie w środę 18 czerwca. Przez cztery dni wydłużonego weekendu ze świętem Bożego Ciała centralny odcinek ŁTR pomiędzy Legionów a placem Reymonta nie będzie funkcjonować w ogóle, a pasażerów przejmą zastępcze autobusy. Od poniedziałku, po montażu rozjazdów nakładkowych na tymczasowych krańcach, w trasy wyruszyć mają wahadła.

Dobrą decyzją wydaje się wydłużenie obu zastępczych tras nieco poza odcinek omijany przez tramwaje stałych linii skierowanych na objazdy. Północne Z2 dojedzie do pętli przy Północnej, co zminimalizuje konieczność biegania między przystankami podczas przesiadek: jadąc w stronę Piotrkowskiej będzie można wsiąść w tramwaj zastępczy na tym samym przystanku, na którym wysiadło się ze stałego, jedynie przesiadka w kierunku Bałut będzie wymagała przejścia przez ulicę. Podobnie na południu przystankami wspólnymi będą plac Reymonta i plac Niepodległości.

W tramwajach będzie tłok?

Pewnym problemem mogą okazać się możliwości przewozowe tras zastępczych. ZDiT planuje ich obsługę z – jak twierdzi w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej – maksymalną częstotliwością kursowania przy dostępnej liczbie taboru dwukierunkowego, czyli ok. 5 min. Tramwaje te będą zastępować pięć linii stałych kursujących, już po dużych ograniczeniach, z sumaryczną częstotliwością ok. 2,5 min., a wagony z dwoma kabinami są mniej pojemne niż podwójne składy 805Na czy pesy 122N.

Trudno też stwierdzić, na ile przyjęcie czterech dodatkowych linii (skierowanych tam na objazd 2, 6, 11 i 16 wraz z wariantem 16A) wpłynie na płynność ruchu na ciasnych ulicach – Gdańskiej i Kopernika, na których torowisko nie jest wydzielone.

Stale dwukierunkowe na ŁTR, prowizoryczne na Chojny

Echem konieczności przeniesienia taboru dwukierunkowego na ŁTR będzie natomiast likwidacja linii Z2 kursującej z obrzeży centrum na Widzew. W zamian do pętli Augustów dojadą autobusy linii Z10. To z pewnością ułatwi podróże w tamtej części miasta, bowiem autobus zapewnia bezpośrednie połączenie nie tylko ze ścisłym Śródmieściem, ale i z rejonem dworca Łódź Kaliska.

Wbrew wcześniejszym planom zdecydowano się natomiast utrzymać linię Z1 z tymczasowego krańca Tuwima do dworca Łódź Chojny. Jednak również ona przestanie być obsługiwana fabrycznie dwukierunkowymi M8C. Zamiast nich w miasto wyjadą składy 805Na złączone tyłami wagonów. To dobra informacja dla podróżnych, bo Z1 jest dużo punktualniejsze niż stojąca w korkach zastępcza linia Z5, która miała być pierwotnie wydłużona na Chojny w zastępstwie za zawieszone połączenie tramwajowe. Należy podkreślić, że oznacza to utrzymanie rozjazdów nakładkowych, które są w skali Łodzi rozwiązaniem nowym, w trzech miejscach jednocześnie: na Tuwima i z obu stron Żwirki na ŁTR.
Partner działu

Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klęska urodzaju. Rowery nie mieszczą się w pociągach

Mobilność

Miejskie epizody łódzkiego PKS

Komunikacja

Miejskie epizody łódzkiego PKS

Kasper Fiszer 15 maja 2015

Łódź. Koniec tymczasowego jednotoru

Komunikacja

Łódź. Koniec tymczasowego jednotoru

Kasper Fiszer 24 października 2014

Łódź: W poniedziałek powrót tramwajów na ŁTR. Częściowy

Komunikacja

Zobacz również:

Klęska urodzaju. Rowery nie mieszczą się w pociągach

Mobilność

Miejskie epizody łódzkiego PKS

Komunikacja

Miejskie epizody łódzkiego PKS

Kasper Fiszer 15 maja 2015

Łódź. Koniec tymczasowego jednotoru

Komunikacja

Łódź. Koniec tymczasowego jednotoru

Kasper Fiszer 24 października 2014

Łódź: W poniedziałek powrót tramwajów na ŁTR. Częściowy

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5