Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: W centrum będzie węzeł przesiadkowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: W centrum będzie węzeł przesiadkowy
fot. KF
W Łodzi powstanie pierwszy w mieście przesiadkowy dworzec tramwajowy. Trwa już budowa węzła na najważniejszym skrzyżowaniu w mieście. Inwestycja znacząco ułatwi przesiadki pomiędzy liniami dwóch najważniejszych ciągów komunikacyjnych, ale też podniesie koszt przebudowy trasy W-Z.

Przecięcie alej Kościuszki i Mickiewicza to jedno z najruchliwszych skrzyżowań w mieście. Dwie rozbudowane w epoce PRL arterie są bowiem centralnymi odcinkami dwóch ciągów stanowiących szkielet łódzkiej sieci dróg i torowisk. Pierwsza łączy północ z południem miasta, druga – wschód z zachodem. W stałym układzie tras przecina się tu osiem linii tramwajowych, spośród których wszystkie zaliczyć można do najważniejszych i najczęściej kursujących połączeń aglomeracji.

Niedogodne przesiadki w najważniejszym punkcie

Siłą rzeczy jest to więc też najważniejszy punkt przesiadkowy Łodzi nazywany często przez mieszkańców „przy Centralu” (od nazwy stojącego obok domu towarowego). Pomimo relatywnie wysokich częstotliwości wszystkich linii dotychczas przesiadki nie trwały tam krótko. W każdej z relacji konieczne było bowiem pokonanie dwóch przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną, a czasem także odbycie dłuższego spaceru – przystanek w stronę Widzewa wysunięty był ok. 200 m poza skrzyżowanie, aż do przecięcia Mickiewicza z ul. Piotrkowską.

Od października trwa remont tzw. trasy W-Z, ciągu ulic wschód – zachód, w tym al. Mickiewicza. W ramach szerokiej modernizacji „przy Centralu” powstanie pierwszy w mieście przesiadkowy dworzec tramwajowy. Linie obu ciągów spotkają się na sąsiednich stanowiskach czterotorowego węzła, przez co czas przesiadki znacznie się skróci. Pozwoli też na swobodny wybór tego środka transportu, który przyjedzie szybciej. Część relacji obsługiwanych jest bowiem przez oba ciągi (np. na dworzec Łódź Widzew można dojechać tramwajami 8 czy 10 ciągu W – Z lub jadącą po al. Kościuszki trójką). Dworzec będzie zadaszony, co podniesie komfort oczekiwania.

Odbudują tor zamknięty w 1960 r.

Budowa węzła wymusi korektę przebiegu tzw. trasy ŁTR, ciągu północ – południe. Tramwaje pojadą nie, jak dziś, al. Kościuszki i Żwirki, by skręcić w Piotrkowską, ale al. Kościuszki, al. Mickiewicza i Piotrkowską. Oznacza to powrót tramwaju na krótki odcinek Mickiewicza – Żwirki najbardziej znanej łódzkiej ulicy po niemal sześciu dekadach przerwy. Co ważne, mają zostać zachowane tory starego przebiegu. Wraz z nowym układem utworzą one kryterium uliczne przydatne w razie zmian w ruchu.

Z węzła znikną natomiast autobusy. Przed rozpoczęciem przebudowy trasy W-Z był to istotny przystanek komunikacji podmiejskiej (linii PKS i prywatnych w kierunku Andrespola). Przystawała tu też bardzo popularna miejska linia 98 łącząca Polesie i Widzew nieco inną trasą niż tramwaje. Po zakończeniu prac ruch kołowy, w tym autobusowy, skierowany będzie podziemnym tunelem. Przestrzeń na powierzchni będzie służyć wyłącznie pieszym i tramwajom, co nieco zmniejszy funkcjonalność węzła zwłaszcza w relacjach podmiejskich.

Duża inwestycja, duże efekty, duże długi

Budowa dworca przesiadkowego nadrabia zaniedbania z okresu modernizacji trasy ŁTR w latach 2007-2008. Stworzenie dogodnego węzła przesiadkowego znacznie podniesie atrakcyjność transportu zbiorowego w kilku relacjach i skróci sumaryczny czas podróży. Przy całościowej ocenie inwestycji trudno jednak zapomnieć, że oddzielenie poziomów ruchu kołowego od tramwajowego znacznie podniosło koszt modernizacji trasy W-Z, a Łódź pozostaje piątym najbardziej zadłużonym miastem kraju z długiem na poziomie niemal 60 proc. dochodu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5