Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: KORO zostaje na linii 58. Na jak długo?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: KORO zostaje na linii 58. Na jak długo?
fot. Roman CzubińskiAutobus firmy KORO
Jedyna w Łodzi linia publicznego lokalnego transportu zbiorowego obsługiwana przez prywatnego przewoźnika miała przejść od Nowego Roku pod skrzydła MPK. 31 grudnia 2016 r. wygasła ważność zawartej w 1991 r. umowy na obsługę linii, a jej przedłużenie w dotychczasowej formie uniemożliwiła zawarta przez władze Łodzi i MPK umowa powierzeniowa. Autobusy zgierskiej firmy KORO nie zniknęły jednak na razie z linii 58 z wariantami, choć mowa tylko o rozwiązaniu prowizorycznym, a przyszłość linii od lipca nadal jest niepewna.

Podstawowy wariant linii 58 łączy dworzec Łódź Fabryczna (do niedawna pętla znajdowała się nieco dalej od ścisłego centrum, na Placu Dąbrowskiego) z osiedlem Stoki. Wariant 58A to wersja skrócona, zawracająca na pętli ulicznej wokół szpitala Centrum Kilniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego. Co ciekawe, to samo oznaczenie 58A noszą jednak kursy… wydłużone na pętlę Janów (rozróżnienie jest widoczne tylko w rozkładzie jazdy). Na linii, tak samo jak na trasach obsługiwanych przez MPK, obowiązuje taryfa biletowa lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi.

Mieszkańcy: MPK to gorszy standard

Planowanej zmianie przewoźnika od jesieni sprzeciwiają się radni Rady Osiedla Śródmieście Wschód. – Uważamy, że obecny przewoźnik – firma KORO – bardzo dobrze sprawdza się w obsłudze tej linii – mówi radna Marianna Skrobiszewska. – Autobusy jeżdżą punktualnie, a kierowców cechuje bardzo wysoki poziom kultury. Nawet w przypadku awarii natychmiast są podstawiane pojazdy komunikacji zastępczej – argumentuje.

Jak twierdzi, protestujący zasięgnęli opinii pracowników Centrum Kliniczno-Dydaktycznego, którzy również są zadowoleni z usług KORO. – MPK nie będzie w stanie zapewnić nam równie wysokiego poziomu usług – podsumowuje Skrobiszewska. Co ciekawe, na wyrażaną przez mieszkańców opinię nie wpłynęła wyraźnie gorsza jakość taboru (KORO eksploatuje używane, ok. 20-letnie Mercedesy i MANy sprowadzone z Niemiec. Wiele z nich jest pojazdami wysokopodłogowymi, których w taborze MPK – poza przegubowymi Mercedesami Conecto – już nie ma).

Rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski twierdził tymczasem pod koniec września, że obecny przewoźnik… nie starał się o powierzenie mu dalszej obsługi. – Nie otrzymaliśmy żadnego oficjalnego pisma od przedstawicieli firmy KORO w sprawie przedłużenia obowiązywania umowy – twierdzi. Nie udało nam się wtedy zweryfikować tej informacji, ponieważ szefowie KORO nie odpowiadali na wielokrotnie ponawiane prośby o kontakt.

ZDiT: Za późno na zmiany

– ZDiT nie poinformował nas o jeszcze jednej, poza przetargiem, istniejącej drodze prawnej – twierdziła tymczasem śródmiejska radna. Chodzi o powierzenie bezpośrednie. – Łodzianie powinni zostać o tym dokładnie poinformowani. Mieszkańcy Stoków i pobliskich osiedli zorganizowali nawet społeczny komitet w obronie KORO na linii 58. W tej sytuacji ZDiT powinien wziąć pod uwagę opinię zainteresowanych stron – mówi Skrobiszewska. Jak dotąd nie odnotowano jednak protestów w obronie KORO.

Według rzecznika ZDiT pracownicy Zarządu nie mieli obowiązku udzielania mieszkańcom takiej informacji. – ZDiT nie planuje zawieszenia połączenia obecnie realizowanego przez firmę KORO. Od pierwszego stycznia obsługę przejmie MPK-Łódź i będzie realizować kursy na obecnych kierunkach i częstotliwości – zapowiadał. Poprawki w stosunku do obecnego rozkładu jazdy miały być niewielkie (uwzględniając także rozkład sprzed niedawnego otwarcia dworca Łódź Fabryczna) i dotyczyć głównie dni wolnych od pracy. – Będziemy również podejmować dalsze kroki w celu polepszenia obsługi komunikacyjnej rejonów, po których obecnie kursuje linia 58/58A – deklarował Andrzejewski.

Nagły zwrot akcji. KORO zostaje do czerwca

Ostatni dzień grudnia przyniósł jednak raptowną zmianę. – KORO porozumiało się z MPK. Prywatna firma stała się podwykonawcą i może nadal obsługiwać linię 58 i 58A – informuje dziś rzecznik ZDiT. Jak dodaje, rozmowy były prowadzone już wcześniej, jednak porozumienie udało się osiągnąć dopiero pod sam koniec grudnia. KORO będzie obsługiwało linię do końca czerwca, co ma dać wszystkim stronom czas na podjęcie odpowiednich działań dla docelowego uregulowania statusu linii.

Według Andrzejewskiego przepisy Ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym i przyjęta na ich podstawie uchwała łódzkiej Rady Miejskiej nie pozwalają na zawarcie umowy o świadczenie usług bezpośrednio z KORO. - Jeśli chcielibyśmy, by KORO nadal obsługiwało linię, należałoby zmienić uchwałę lub wybrać podwykonawcę na dłuższy okres w drodze przetargu – mówi rzecznik ZDiT. Nie wiadomo jeszcze, na które rozwiązanie zdecydują się władze Łodzi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5