W przyszłym tygodniu zostanie podpisana umowa o dofinansowanie zakupu przez łódzkie MPK dwunastu niskopodłogowych tramwajów. Pojazdy mają kursować na linii 14, łączącej przystanek kolejowy na Dąbrowie i stację na Żabieńcu. Oprócz samego zakupu taboru dotacja obejmie także urządzenie zaplecza do jego obsługi na terenie zajezdni Telefoniczna.
Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego będzie pochodziło 70,5 mln zł, czyli 60% wszystkich kosztów i 74% kosztów kwalifikowanych projektu o całkowitej wartości 117 mln zł. Na zakup kolejnej partii niskopodłogowego taboru ze środków własnych miejski przewoźnik nie mógłby sobie pozwolić.
Bez większych zmian, ale z nowym zapleczem
Parametry i wyposażenie tramwajów (klimatyzacja, elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe) nie będą odbiegały od ostatniej partii wagonów kupionych przez MPK. W odróżnieniu od poprzednich dostaw nowego taboru (15 Cityrunnerów w latach 2001-2002, 10 Pes 122N w roku 2008, 22 Pesy 122NaL Swing w roku ubiegłym i bieżącym) nowo kupione pojazdy nie będą natomiast stacjonowały w istniejących halach: do ich obsługi zostanie wybudowany nowy, dedykowany obiekt na terenie zajezdni Telefoniczna.
– W ramach wyposażenia obsługowego mają być dostarczone między innymi: specjalistyczny, ratowniczy żuraw samochodowy, wózek widłowy, mobilne urządzenia do tankowania piasku z piasecznic, urządzenie do napełniania klimatyzacji z osprzętem, urządzenia do czyszczenia układów hamulcowych oraz komputery serwisowe – wylicza Grzegorz Gawlik z biura prasowego Urzędu Miasta. Producent tramwajów będzie musiał zapewnić także pakiet eksploatacyjno-naprawczy: wózki jezdne, zespoły napędowe, dodatkowy komplet siedzeń, sterowniki i inne części zamienne.
Początek 2019 zamiast 2018
Wybór linii 14 jako stałej trasy kursowania nowych tramwajów nie był przypadkowy. Oprócz łączenia ważnych generatorów ruchu (duże osiedla mieszkaniowe, zakłady przemysłowe, trzy stacje kolejowe, centralny przystanek przesiadkowy) jej atutem jest dobry stan torowiska, pozwalający na jazdę wagonem niskopodłogowym z pełną prędkością bez ryzyka uszkodzeń. Ostatnie odcinki, które nie zostały wymienione w ostatnich latach, są właśnie remontowane (skrzyżowanie al. Śmigłego-Rydza – Dąbrowskiego) lub doczekają się wymiany w najbliższych latach w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”.
Według planów tramwaje powinny zostać wprowadzone do eksploatacji najpóźniej w marcu 2019 r. Oznacza to lekką korektę
harmonogramu, o którym pisaliśmy w sierpniu (w MPK zakładano wówczas, że wagony uda się odebrać jeszcze w 2018 r.).