Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź czeka na „małe metro”. Projekty okołokolejowe uzgodnione

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź czeka na „małe metro”. Projekty okołokolejowe uzgodnione
fot. Pixabay.com (domena publiczna)
Łódź szykuje się na rozpoczęcie zasadniczych prac przy wielkiej inwestycji kolejowej realizowanej przez PKP PLK – budowie tunelu średnicowego, nazywanego tutaj „małym metrem”. Na terenie udostępnionym przez miasto trwają już prace pod szyb startowy tarczy. – Mam nadzieję, że za trzy lata nic już nie będzie takie samo. Łódź będzie się zmieniać i ta inwestycja skutkować będzie zmianami w transporcie w skali Polski, ale też w samej Łodzi. Nasze „małe metro” spowoduje, że komunikacja stanie się dużo sprawniejsza, szybsza i pewniejsza – podkreśla Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Jak podkreślają przedstawiciele miasta, „małe metro” to ponad 6 km tunelu. – Łódź Fabryczna jest początkowym elementem, który spowodował, że mamy szansę na kontynuację. Duża tarcza wydrąży 3,7 km, a 2,3 km zrealizowano już w ramach inwestycji dworcowej Łodzi Fabrycznej – wskazuje Hanna Zdanowska, prezydent miasta. Do tych liczb należy dodać mniejsze tunele, które w ramach rozgałęzienia będą łączyć się z linią Żabieniec – Kaliska.

– Mam nadzieję, że za trzy lata nic już nie będzie takie samo. Łódź będzie się zmieniać i ta inwestycja skutkować będzie zmianami w transporcie w skali Polski, ale też w samej Łodzi. Nasze „małe metro” spowoduje, że komunikacja stanie się dużo sprawniejsza, szybsza i pewniejsza – podkreśla Zdanowska.

W oczekiwaniu na tarcze

Na terenie udostępnionym przez Łódź rozpoczęły się już prace ziemne przy budowie szybu startowego dla tarczy drążącej. – Na terenie, który udostępniliśmy, rozpoczęły się prace ziemne, które mają na celu stworzenie przestrzeni pod budowę komory startowej tarczy drążącej – mówi Zdanowska.

Miasto czeka teraz na przyjazd tarcz drążących. – Sama tarcza będzie ważyła 266 ton, a jej średnica to ponad 13 m – przypomina prezydent. – To olbrzymia maszyna, która ma 100 m długości. To fabryka betonu – maszyna drążąc, obudowuje od razu tunel. Urobek, który zostanie wykopany, to ok. 150 tys. m3 ziemi – dodaje Robert Kolczyński, dyrektor departamentu architektury i rozwoju UMŁ. Do tego przyjechać ma mniejsza tarcza, do wydrążenia tuneli, które w ramach rozgałęzienia będą łączyć się z istniejącą linią kolejową Żabieniec – Kaliska.

Przystanek w samym centrum miasta

Na trasie powstaną dwa nowe przystanki podziemne. Jeden z nich – Śródmieście – zostanie wybudowany w samym centrum. – Łódź Śródmieście to przystanek przesiadkowy – w związku z tym oprócz wyjść ze strony Kościuszki i Wólczańskiej, chcielibyśmy, by było także wyjście od strony Piotrkowskiej. To przystanek o szerokości 20 m i długości 160 m, zagłębiona na -20 m pod ziemią. Ściany szczelinowe będą sięgały 30 m w głąb ziemi – wyjaśnia Kolczyński.

Obiekt będzie realizowany odkrywkowo, co wiąże się z utrudnieniami w ruchu. – Wykonawca będzie musiał nam przedstawić do akceptacji szczegółową organizację ruchu. Warunkiem przetargu jest zapewnienie ciągłości komunikacji na osi północ – południe. Na dziś inwestor przedkłada wniosek o pozwolenie na budowę dla tej stacji – mówi dyrektor Robert Kolczyński.

Drugi, nieco mniejszy przystanek – Łódź Polesie – powstać ma przy Manufakturze. – Staramy się zadbać, by przystanki – śródmiejski i przy Manufakturze – zostały zbudowane na miarę potrzeb mieszkańców i wygodne dla wszystkich – dodaje Hanna Zdanowska.

Niedawno, za sprawą wicepremiera Piotra Glińskiego, pojawił się temat trzeciego przystanku po zachodniej stronie, w rejonie Odolanowskiej, o realizację którego również zabiegało miasto. – Bardzo by się przydał. Jeśli miałby powstać, to teraz – musiałby bowiem powstać w miejscu, gdzie rozchodzą się tunele – wyjaśnia Zdanowska. Jak dodaje, miasto byłoby w stanie pokryć połowę kosztów przy szacowanym koście dodatkowego przystanku sięgającego 35 mln zł. Prezydent podkreśla też, że Łódź pisała już wielokrotnie do PKP PLK w sprawie nowego przystanku, ale jak dotąd odpowiedź zarządcy infrastruktury była negatywna – ze względów ekonomicznych, formalno-prawnych i przepustowości ruchu dalekobieżnego.

Jakie projekty dodatkowe?

Koszt budowy tunelu z dwoma podziemnymi przystankami sięga kwoty ok. 1,5 mld zł. – Miasto nie partycypuje w kosztach. Nie było zgody, by miasto było partnerem projektu, jednak w ramach zobowiązań – w związku z budową drugiego przystanku w Śródmieściu, o który zabiegaliśmy wraz z aktywistami – partycypujemy w kosztach inwestycji okołokolejowych – mówi Hanna Zdanowska.

Lista tych projektów jest już uzgodniona. – Treść porozumienia została zaakceptowana, dogrywany jest harmonogram inwestycji ze strony miasta na najbliższe 10 lat. W każdej chwili jesteśmy gotowi do podpisu – wskazuje dyrektor Kolczyński. Projekty, które wymienia, to przebudowa wiaduktów w śladzie Drewnowskiej, przebicie ulicy w śladzie Widzewskiej, kładka nad torami w śladzie Henrykowskiej oraz stworzenie węzła multimodalnego na dworcu Żabieniec.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5