Oferta komunikacji autobusowej pomiędzy Łodzią a Warszawą znów się rozszerza. Sześć kursów dziennie połączy łódzki Dworzec Kaliski bezpośrednio z centrum stolicy. Autobusy dodatkowo obsłużą też warszawskie lotnisko im. F. Chopina. O jedno zwiększy się także liczba połączeń do Modlina.
Liczba pociągów pomiędzy Łodzią a Warszawą powoli, ale systematycznie spada. W styczniu,
kiedy rozpoczynał działalność konkurencyjny przewoźnik drogowy Trans Kinetik, kursów PKP Intercity i Przewozów Regionalnych było w sumie 26. Dziś pomiędzy miastami uruchamiane jest 25 par pociągów, ale pięć z nich kierowanych jest na dworzec Warszawa Gdańska zamiast na dworce Zachodni, Centralny i Wschodni, a dwa jadą objazdową trasą przez Piaseczno.
Podróż koleją trwa ponad 2 godzinyNa osłabienie oferty kolei mają wpływ modernizacje – trwający od lat remont ciągu Łódź – Skierniewice – Warszawa i prace na stołecznej linii średnicowej. Roboty powodują problemy z przepustowością, ale też utrzymywanie się wydłużonych czasów przejazdu sięgających nawet 3 godz. 20 min. (najszybszy skład przemierza tę trasę w 2 godziny).
Sytuację stara się wykorzystać konkurencja. 16 kwietnia znacznie rozszerzona zostanie oferta marki ModlinBus należącej do wspomnianej prywatnej firmy Trans Kinetik z Warszawy. Przewoźnik, który obsługuje połączenie pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski od czterech miesięcy, zwiększa liczbę kursów i zmienia ich trasę tak, że autokary obsłużą przystanek w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca Centralnego (do tej pory autobusy przystawały przy stacji metra Młociny).
Taniej i w podobnym czasieAutobus będzie kursować sześć razy dziennie (dotychczas uruchamiano trzy kursy). Czas przejazdu pomiędzy sąsiadującym z kolejową Łodzią Kaliską dworcem autobusowym a centrum Warszawy będzie porównywalny z czasem podróży koleją i wyniesie 2 godz. 15 min. Dodatkowym atutem połączenia ma być obsługa lotniska im. Chopina z odjazdami dostosowanymi do godzin lotów popularnych tanich linii lotniczych. Cztery z sześciu kursów dojadą także do lotniska w Modlinie.
Przewoźnik liczy na zainteresowanie podróżujących samolotami, ale jego oferta może być interesująca także dla jadących tylko do stolicy. TK stosuje dynamiczną taryfę biletową, w ramach której ceny rozpoczynają się od 9 zł. Bilet można kupić także u kierowcy za 23 zł – to taniej niż normalny bilet kolejowy u obu przewoźników, a nawet niż najtańszy na trasie promocyjny bilet powrotny PR (kosztuje 49,90 zł za podróż w obie strony).
Więcej autobusów niż pociągówChoć sześć par kursów to nadal niedużo w porównaniu z koleją, atutem jest stabilny rozkład niezależnie od dnia tygodnia oraz odjazdy w porach, w jakich nie kursuje żaden przewoźnik kolejowy – np. o północy z Warszawy (to blisko godzinę później niż ostatnie TLK „Karkonosze”) czy o 2:30 z Łodzi (dojazd na wczesne rano do stolicy). Podróżnych ma przekonać także darmowe wi-fi na pokładzie autokarów.
Warto zauważyć też, że po raz pierwszy od lat liczba połączeń autobusowych wszystkich przewoźników będzie na trasie Łódź – Warszawa większa niż sumaryczna liczba połączeń kolejowych. Oprócz sześciu kursów ModlinBusa swoje połączenia uruchamiać będą także Souter Holdings (PolskiBus.com – 19 par) oraz Mobilis, Polbus i PKS Białystok (po jednej parze). Choć nadal najważniejszą rolę w transporcie między aglomeracjami pełni kolej, proporcje powoli ulegają zmianie.