Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Leszno: Czy znajdą się najemcy na wszystkie lokale na wyremontowanym dworcu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
04-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Leszno: Czy znajdą się najemcy na wszystkie lokale na wyremontowanym dworcu?
fot. Lucaok, lic. CC BY-SA 3.0Dworzec w Lesznie
Choć większość powierzchni na dworcu kolejowym w Lesznie jest wynajęta, próżno szukać tam np. lokalu gastronomicznego, a osiem lokali nadal stoi pustych. PKP SA zapewniają, że są gotowe negocjować stawki z chętnymi do prowadzenia działalności. Przekonują także, że proces komercjalizacji dworców przebiega dobrze, a sprzyja temu m.in. stawianie Innowacyjnych Dworców Systemowych.

Jak zwrócili nam uwagę Czytelnicy, PKP SA wciąż nie wynajęły znacznej części pomieszczeń na wyremontowanym dworcu w Lesznie. W obiekcie, z którego korzysta wielu podróżujących codziennie, nie ma np. żadnych usług gastronomicznych innych niż możliwość zakupu drobiazgu w automacie. – Większość powierzchni na tym dworcu jest wynajęta – podkreśla jednak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych.

Przy umowie długoterminowej można negocjować czynsz

– Zagospodarowane są zarówno lokale na parterze, jak i te na pierwszym piętrze (antresoli). W budynku znajdują się i pomieszczenia związane z podstawową obsługą podróżnych, i przestrzenie, w których prowadzony jest inny rodzaj działalności – wskazuje. Na dole działają kasy biletowe PKP Intercity, Kolei Wielkopolskich i Przewozów Regionalnych, pracuje tam też biblioteka miejska. Czynny jest salonik prasowy, stoi także kilka automatów. Pasażerowie mogą również skorzystać z toalety.

Część pomieszczeń zajmują na cele techniczne spółki PKP SA i TK Telekom. Na górnej kondygnacji lokale wynajmują agencja ochrony, Straż Ochrony Kolei, TK Telekom i Koleje Wielkopolskie. Jest tam również biuro PKP SA. Do wynajęcia wciąż pozostaje jednak osiem lokali. Cztery puste pomieszczenia czekają na chętnego na parterze, cztery kolejne – na antresoli. – Prowadzimy rozmowy z różnymi najemcami i jesteśmy gotowi na negocjację stawek najmu, szczególnie gdy opiera się on na umowach wieloletnich – deklaruje przedstawiciel zarządcy obiektu. Podkreśla on, że oprócz podmiotów komercyjnych z oferty PKP SA skorzystać mogą także różnego rodzaju instytucje publiczne.

Na największych dworcach problemu z najemcami nie ma

Nasz rozmówca podkreśla, że PKP SA sukcesywnie komercjalizuje administrowane przez siebie przestrzenie dworcowe. Stopień komercjalizacji zaeży jednak w jego opinii od całego szeregu czynników – od lokalizacji obiektu poprzez wielkość miejscowości i liczbę korzystających z dworca podróżnych po aranżację wnętrza budynku. Zwraca także uwagę, że na decyzje biznesowe potencjalnych chętnych wpływ mają obostrzenia dotyczące prowadzenia działalności na dworcach, m.in. zakaz sprzedaży alkoholu czy konieczność konsultacji dokumentacji projektowej z konserwatorem, jeśli dany budynek ma status zabytku.

Mimo tych ograiczeń na dworcach kategorii premium, których jest 18, wynajęte jest ok. 90 – 100 proc. powierzchni. Mowa tu o obiektach z największym ruchem pasażerskim rzędu kilkunastu milionów podróżnych rocznie. – Duża część obiektów znajduje się jednak w lokalizacjach o mniejszym potencjale komercyjnym – ocenia Michał Stilger. Ma to swoje odzwierciedlenie w założeniach inwestycyjnych spółki, m.in. w planach zastąpienia istniejących dworców tzw. Innowacyjnymi Dworcami Systemowymi, które są tańsze w eksploatacji i, zdaniem PKP SA, lepiej dostosowane do obecnych realiów. Do 2023 r. ma być ich 40.

Nie potrzeba poczekalni wielu klas

Pewna niezgodność architektury z aktualnymi realiami dotyczy jednak nie tylko dworców w mniejszych miejscowościach, które zastępowane są IDS-ami, ale także zabytkowych budynków z XIX w., w tym w dużych miastach. – W projektach tych budynków uwzględniano poczekalnie kilku klas i pomieszczenia dla osób pracujących na niefunkcjonujących dziś w strukturze kolei stanowiskach – opisuje Michał Stilger. Dodaje, że przed podjęciem działań inwestycyjnych PKP SA prowadzą dialog z różnymi najemcami, w tym komercyjnymi, by móc szybko po otwarciu budynku oddać przestrzeń zainteresowanym działalnością podmiotom.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

PKP SA przebudują dworzec w Wejherowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Przestrzeń

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

PKP SA przebudują dworzec w Wejherowie [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5