Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kujawsko-pomorskie: Kontrowersyjny plan transportowy – do konsultacji społecznych

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-04-22 10:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kujawsko-pomorskie: Kontrowersyjny plan transportowy – do konsultacji społecznych
fot. Lestat (Jan Mehlich), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsPanorama Torunia
Budzący wiele kontrowersji Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego w Województwie Kujawsko-Pomorskim trafi niedługo do konsultacji społecznych. Plan ten zakłada możliwość znaczącego ograniczenia roli kolei w regionie.

Bogdan Kozłowski, naczelnik Wydziału Transportu Zintegrowanego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, poinformował naszą redakcję, że wyłożenie planu transportowego nastąpi w najbliższym czasie.

– Obecnie trwa korekta projektu dokumentu, czyli wewnętrzne konsultacje z udziałem departamentów merytorycznych, oddziałów Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego i Regionalnego oraz wykonawcy opracowania. Zatwierdzony przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego projekt planu transportowego zostanie w najbliższym czasie przedłożony do konsultacji społecznych zgodnie z art. 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – powiedział Bogdan Kozłowski.

Art. 10 wspomnianej ustawy mówi m.in. o tym, że na składanie uwag w ramach konsultacji społecznych ma być przeznaczone co najmniej 21 dni od dnia ogłoszenia planu.

Zmniejszenie roli kolei

Plan nie został jeszcze upubliczniony, ale kontrowersje wzbudziło opublikowane w lutym jego preludium, czyli dokument pn. „Studium transportowe województwa kujawsko-pomorskiego na potrzeby planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego”, który zaprezentowany został podczas sesji Sejmiku Woj. Kujawsko-Pomorskiego. Jego autorzy niezwykle silnie zaakcentowali konieczność rozwoju transportu autobusowego w regionie, przy jednoczesnym zmniejszeniu roli transportu kolejowego.

W materiale zaprezentowanym radnym został m.in. przeanalizowany wariant, w którym obsługa linii spalinowych w regionie miałaby zostać ograniczona tylko do tras Toruń – Grudziądz i Bydgoszcz – Tuchola/granica woj. pomorskiego.

Autorzy opracowania uzasadniają m.in., że możliwe jest oferowanie transportem autobusowym blisko 10-krotnie większej liczby kursów w stosunku do kolei, zachowując porównywalną zdolność przewozową przy niższym koszcie pojazdokilometra. Z analizy finansowej rozwoju i funkcjonowania transportu autobusowego i kolejowego (w której wzięto pod uwagę m.in. koszty inwestycji w nowy tabor autobusowy oraz infrastrukturę przystankową, a także redukcję, o ok. 29% wielkość pracy eksploatacyjnej pociągów) miałoby wynikać, że nawet w wypadku całkowitej wymiany środków transportu autobusowego, koszt funkcjonowania regionalnego transportu publicznego spadnie o 10 mln zł (292,8 mln zł wobec 282 8 mln zł).

Grudziądz na marginesie


Duże wątpliwości do ww. koncepcji zgłosiła już, za naszym pośrednictwem, Arriva RP. – Znane nam założenia obejmują między innymi zamknięcie dla ruchu linii 208 Brodnica-Wierzchucin, co biorąc pod uwagę znaczenie tej linii, łączącej ważne ośrodki miejskie w regionie, jest niezrozumiałe. W przypadku realizacji założeń dokumentu, miasto Grudziądz zostanie pozbawione komunikacji kolejowej z kierunku Malborka i Laskowic Pomorskich, co stoi w sprzeczności z planami ogólnokrajowymi dla tego miasta. Warto też pamiętać o braku równoległej infrastruktury drogowej w przypadku niektórych linii przeznaczonych do zamknięcia, szczególnie linii 215 Czersk-Szlachta, gdzie brak połączeń kolejowych oznacza de facto pozbawienie mieszkańców dostępu do transportu publicznego. Poza tym, z dużą pewnością można stwierdzić, że koszty zewnętrze transportu samochodowego przewyższają wykazywaną skalę oszczędności – zwracała uwagę Joanna Parzniewska, rzeczniczka Arrivy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Komunikacja

Na Kujawach plan transportowy sprzeczny ze strategią rozwoju

Paweł Rydzyński 07 sierpnia 2014

Kujawsko-pomorskie: Zmniejszanie roli kolei w planie transportowym

Prawo & Finanse

Kujawsko-pomorskie: Zmniejszanie roli kolei w planie transportowym

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5