Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kujawsko-pomorskie: Kontrowersyjny plan transportowy – do konsultacji społecznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kujawsko-pomorskie: Kontrowersyjny plan transportowy – do konsultacji społecznych
fot. Lestat (Jan Mehlich), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsPanorama Torunia
Budzący wiele kontrowersji Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego w Województwie Kujawsko-Pomorskim trafi niedługo do konsultacji społecznych. Plan ten zakłada możliwość znaczącego ograniczenia roli kolei w regionie.

Bogdan Kozłowski, naczelnik Wydziału Transportu Zintegrowanego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, poinformował naszą redakcję, że wyłożenie planu transportowego nastąpi w najbliższym czasie.

– Obecnie trwa korekta projektu dokumentu, czyli wewnętrzne konsultacje z udziałem departamentów merytorycznych, oddziałów Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego i Regionalnego oraz wykonawcy opracowania. Zatwierdzony przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego projekt planu transportowego zostanie w najbliższym czasie przedłożony do konsultacji społecznych zgodnie z art. 10 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – powiedział Bogdan Kozłowski.

Art. 10 wspomnianej ustawy mówi m.in. o tym, że na składanie uwag w ramach konsultacji społecznych ma być przeznaczone co najmniej 21 dni od dnia ogłoszenia planu.

Zmniejszenie roli kolei

Plan nie został jeszcze upubliczniony, ale kontrowersje wzbudziło opublikowane w lutym jego preludium, czyli dokument pn. „Studium transportowe województwa kujawsko-pomorskiego na potrzeby planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego”, który zaprezentowany został podczas sesji Sejmiku Woj. Kujawsko-Pomorskiego. Jego autorzy niezwykle silnie zaakcentowali konieczność rozwoju transportu autobusowego w regionie, przy jednoczesnym zmniejszeniu roli transportu kolejowego.

W materiale zaprezentowanym radnym został m.in. przeanalizowany wariant, w którym obsługa linii spalinowych w regionie miałaby zostać ograniczona tylko do tras Toruń – Grudziądz i Bydgoszcz – Tuchola/granica woj. pomorskiego.

Autorzy opracowania uzasadniają m.in., że możliwe jest oferowanie transportem autobusowym blisko 10-krotnie większej liczby kursów w stosunku do kolei, zachowując porównywalną zdolność przewozową przy niższym koszcie pojazdokilometra. Z analizy finansowej rozwoju i funkcjonowania transportu autobusowego i kolejowego (w której wzięto pod uwagę m.in. koszty inwestycji w nowy tabor autobusowy oraz infrastrukturę przystankową, a także redukcję, o ok. 29% wielkość pracy eksploatacyjnej pociągów) miałoby wynikać, że nawet w wypadku całkowitej wymiany środków transportu autobusowego, koszt funkcjonowania regionalnego transportu publicznego spadnie o 10 mln zł (292,8 mln zł wobec 282 8 mln zł).

Grudziądz na marginesie


Duże wątpliwości do ww. koncepcji zgłosiła już, za naszym pośrednictwem, Arriva RP. – Znane nam założenia obejmują między innymi zamknięcie dla ruchu linii 208 Brodnica-Wierzchucin, co biorąc pod uwagę znaczenie tej linii, łączącej ważne ośrodki miejskie w regionie, jest niezrozumiałe. W przypadku realizacji założeń dokumentu, miasto Grudziądz zostanie pozbawione komunikacji kolejowej z kierunku Malborka i Laskowic Pomorskich, co stoi w sprzeczności z planami ogólnokrajowymi dla tego miasta. Warto też pamiętać o braku równoległej infrastruktury drogowej w przypadku niektórych linii przeznaczonych do zamknięcia, szczególnie linii 215 Czersk-Szlachta, gdzie brak połączeń kolejowych oznacza de facto pozbawienie mieszkańców dostępu do transportu publicznego. Poza tym, z dużą pewnością można stwierdzić, że koszty zewnętrze transportu samochodowego przewyższają wykazywaną skalę oszczędności – zwracała uwagę Joanna Parzniewska, rzeczniczka Arrivy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5