Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Problemy stref płatnego parkowania

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-10-31 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problemy stref płatnego parkowania
Automat parkingowy w Rzeszowiefot. RESInet.pl, lic. CC BY-SA 4.0.
O tym, jakie są przyczyny niepowodzeń polityki parkingowej, debatowali paneliści Kongresu Transportu Publicznego. Wśród nich wymienili m.in. zbyt niskie opłaty dodatkowe, niewielką świadomość techmologiczną mieszkańców i przekonanie, że korzystanie z infrastruktury powinno nie być obciążone opłatami.

Jednym z problemów w funkcjonowaniu stref płatnego parkowania jest wysokość opłat dodatkowych nakładanych na kierowców, którzy nie wykupili biletu parkingowego. – W niektórych miastach jej wysokość to 20 zł przy zapłacie w ciągu siedmiu dni. Licząc 3 zł za godzinę parkowania, często opłaca się nie zapłacić za postój, jeśli ma on trwać np. osiem godzin – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Karol Awluch, członek zarządu i dyrektor operacyjny City Parking Gruup, niezależnej firmy zarządzającej strefami.

Zmiana przyzwyczajeń Polaków zajmie jeszcze lata

Wskazywał też na bierność policji, straży miejskiej i innych służb, która nie pozwala skutecznie egzekwować nie tylko opłat parkingowych, ale i parkowania w sposób zgodny z przepisami. Jacek Terebus, wiceprezydent Płocka, dodał, że kontrola parkujących byłaby dużo prostsza, gdyby można było prowadzić identyfikację pojazdów na podstawie numeru rejestracyjnego, a nie umieszczonego wewnątrz auta biletu parkingowego. – W świetle istniejących przepisów istnienie biletu jest jednak konieczne – podkreślał.

– Polacy generalnie nie lubią płacić za korzystanie z infrastruktury, o której myślą, że powinna być dla nich darmowa – stwierdził natomiast dr inż. Jacek Chmielewski z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, tłumacząc powszechną chęć uniknięcia opłat np. poprzez poszukiwanie miejsca nieoznaczonego. Podkreślał przy tym dużą rolę edukacji i stopniowej zmiany przyzwyczajeń. – Młodzież, kiedy jedzie do centrum, sama szuka parkomatu, bo już wie, że za parking trzeba zapłacić w praktycznie każdym mieście – stwierdził.

Dwugłos ws. aplikacji mobilnych

Ubolewał przy tym nad niskim poziomem świadomości istnienia ułatwiających korzystanie ze stref rozwiązań technologicznych. – Z mojego doświadczenia nauczyciela akademickiego wynika, że nawet wśród studentów np. aplikacja SkyCash, która daje bardzo duże możliwości, jest w zasadzie nieznana – ocenił. Piotr Kącki, członek zarządu Miejskiej Infrastruktury z Krakowa, dodał, że oprócz edukacji istotne jest także uproszczenie zasad korzystania ze strefy.

– My obserwujemy bardzo duży wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi – wskazywał jednak w kontrze do swojego przedmówcy. – Często to nie użytkownicy, a samorządy wstrzymują wykorzystanie nowinek technologicznych. Kiedy jednak pojawią się już na rynku, bardzo szybko go zdobywają – ocenił.

Ważny jest stan świadomości radnych

Trudności we wdrażaniu praktycznych rozwiązań mogą leżeć jednak nie tylko po stronie działających zachowawczo urzędów, ale radnych podejmujących kluczowe decyzje. – Można bowiem pokazywać im różne analizy, ale to do nich należy ostatnie słowo – mówił Stanisław Albricht z Pracowni Planowania i Projektowania Transportu Altrans. Wskazywał, że np. rozszerzanie przez nich strefy płatnego parkowania na obszary na obrzeżach centrum bez jednoczesnego różnicowania opłat w zależności od odległości do najważniejszych punktów może paradoksalnie doprowadzić do zwiększenia ruchu w ścisłym obszarze śródmiejskim, bo pozostawienie samochodu poza nim przestaje być wówczas opłacalne ekonomicznie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZTM Warszawa przerywa pomostowy przetarg na przewozy

Prawo & Finanse

ZTM Warszawa przerywa pomostowy przetarg na przewozy

Witold Urbanowicz 31 października 2017

Ozorków: Naprawę tramwaju musi przeprowadzić gmina Zgierz

Komunikacja

Ozorków: Naprawę tramwaju musi przeprowadzić gmina Zgierz

Kasper Fiszer 31 października 2017

Wiemy, kto otrzymał nagrody portalu Transport-Publiczny.pl

Mobilność

Wiemy, kto otrzymał nagrody portalu Transport-Publiczny.pl

Jakub Madrjas 12 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS