Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał wykonawcę zintegrowanego węzła przesiadkowego z terminalem autobusowym i parkingiem P&R Bronowice. Najkorzystniejsza okazała się oferta konsorcjum NDI oraz NDI Sopot, wyceniona na nieco ponad 73,09 mln zł brutto. Wykonawca zdobył maksymalną liczbę 100 punktów, wyprzedzając jedenaście konkurencyjnych propozycji.
Planowany węzeł przesiadkowy w rejonie przystanku kolejowego Kraków-Bronowice ma stać się ważnym punktem obsługi ruchu z zachodniej części miasta i gmin ościennych. W jednym miejscu zostaną powiązane kolej aglomeracyjna, linie tramwajowe oraz miejskie i aglomeracyjne linie autobusowe, uzupełnione o parking Park&Ride i infrastrukturę dla rowerów. Celem inwestycji jest ułatwienie codziennych przesiadek i zwiększenie udziału podróży realizowanych transportem zbiorowym.
NDI z kompletem punktów
Zarząd Dróg Miasta Krakowa 10 grudnia 2025 r. z samego rana rozstrzygnął przetarg na budowę węzła przesiadkowego Bronowice. Za najkorzystniejszą uznano ofertę nr 7 złożoną przez konsorcjum NDI S.A. (lider) i NDI Sopot S.A. (partner). Cena brutto oferty NDI wynosi 73 093 011,98 zł, z czego 72 928 544,62 zł przypada na zakres realizowany dla Zamawiającego 1 (ZDMK), a 164 467,36 zł – na zakres dla Zamawiającego 2, czyli Województwa Małopolskiego reprezentowanego przez spółkę WMK S.A. ZDMK informował natomiast, że na realizację inwestycji zamierza przeznaczyć łącznie 78,1 mln zł brutto (77,9 mln zł po stronie ZDMK i 197 tys. zł po stronie województwa), co oznacza, że wybrana oferta mieści się w zakładanym budżecie zarówno po stronie miasta, jak i WMK S.A.
W kryteriach oceny ofert konsorcjum NDI otrzymało 60 pkt za cenę oraz 40 pkt za długość okresu gwarancji jakości, co dało maksymalny wynik 100 pkt. Tym samym wyprzedziło m.in. Strabag Infrastruktura Południe (97,95 pkt), MIRBUD (97,63 pkt), RE-Bau (96,83 pkt) oraz TERS (95,96 pkt). Pozostałe ocenione oferty – m.in. ZUE z partnerem Energopol, AG SYSTEM, Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego, ERBUD, Mostostal Warszawa i Mostostal Kraków – uzyskały między 85,41 a 94,95 pkt. Jedna z ofert (F.U.H. MKR-TPE), opiewająca na 28 tys. zł netto, została odrzucona. Wszystkie ocenione oferty zdobyły pełną liczbę punktów w kryterium gwarancji jakości, co oznacza, że o kolejności w rankingu zdecydowały różnice w cenie.
Z punktu widzenia zamawiającego rozstrzygnięcie postępowania przy tak szerokiej konkurencji – przy jednoczesnym zejściu z ceną poniżej wartości szacunkowej – jest korzystne finansowo i otwiera drogę do podpisania umowy oraz rozpoczęcia przygotowań do prac budowlanych.
Węzeł dla kolei, tramwaju i autobusów
Przypominamy, że inwestycja obejmuje budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego Kraków Bronowice. Docelowo ma on połączyć komunikację kolejową, tramwajową, miejską i aglomeracyjną, ułatwiając przesiadki między samochodem, autobusem, tramwajem i pociągiem.
W ramach zadania powstanie terminal autobusowy z placem manewrowym i sześcioma peronami, obsługującymi łącznie 12 stanowisk postojowych dla autobusów. Nad terminalem zaplanowano jednopoziomowy parking Park&Ride na około 200 miejsc postojowych. Całość przykryje tzw. zielony dach, a pasażerowie skorzystają z wind, infrastruktury rowerowej oraz punktów ładowania pojazdów elektrycznych – zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych. Przebudowany zostanie również układ drogowy w rejonie ulic Armii Krajowej i Balickiej, powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz zmodernizowane przystanki tramwajowe. Węzeł zostanie wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system zarządzania ruchem i parkingiem.
Projekt węzła Bronowice jest współfinansowany z Funduszy Europejskich – dofinansowanie wynosi ok. 52,6 mln zł przy całkowitej szacowanej wartości inwestycji na poziomie ponad 79 mln zł. Prace budowlane planowane są na lata 2026-2028, tak aby po uruchomieniu węzeł mógł przejąć znaczną część ruchu przesiadkowego z zachodniej części Krakowa i gmin ościennych. Nowy węzeł ma zwiększyć dostępność transportu publicznego, poprawić integrację kolei aglomeracyjnej z siecią tramwajowo–autobusową i zachęcić kierowców do pozostawiania samochodów na parkingu P&R, a codzienne dojazdy realizować komunikacją zbiorową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.