– Przyglądałem się przez ostatnie miesiące dokonaniom pracy kierownictwa ZIKiT, jednakże stopień kontrowersji związanych z tą jednostką nie zmniejszył się. Nie jestem głuchy na głosy mieszkańców – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. I zapowiedział jego likwidację. Zadania jednej instytucji zajmującej się kompleksowo przestrzenią transportową w mieście, zostaną rozdzielone na kilka jednostek.
Na lipcowej sesji Rady Miasta Krakowa prezydent Jacek Majchrowski przedstawi radnym szczegółową propozycję dotyczącą funkcjonowania w mieście kwestii związanej z organizacją ruchu, inwestycjami drogowymi oraz utrzymaniem dróg. Planuje się przekazanie do Urzędu Miasta Krakowa spraw związanych z zarządzaniem transportem i organizacją ruchu (powstanie Wydział Transportu i stanowisko Miejskiego Inżyniera Ruchu), a inwestycje drogowe zostaną przekazane do Zarządu Inwestycji Miejskich. W miejsce Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu funkcjonować będzie Zarząd Dróg, który będzie odpowiedzialny również za utrzymanie i remonty torowisk (w stolicy Małopolski jest 200 kilometrów torowisk, 1300 km dróg publicznych). Zarząd Zieleni Miejskiej będzie nadzorował budowę, rozbudowę, przebudowę i utrzymanie chodników na terenach zielonych w zabudowie wielorodzinnej.
– Wiem, że działania ZIKiT są dla mieszkańców nie zawsze zrozumiałe i czytelne. Widzę, że wykonanie nawet niektórych potrzebnych i zasadnych działań wymykało się spod kontroli wbrew intencjom władz miasta – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
ZIKiT w Krakowie jest co pewien czas oskarżany o wszelkie zło związane z funkcjonowaniem miasta. Tym bardziej, że tamtejsi urzędnicy dość odważnie próbują np. walczyć z nielegalnym parkowaniem w strefie śródmiejskiej i stykają się z mocnym oporem ze strony kierowców. W październiku zeszłego roku uruchomienie w tym samym czasie czterech dużych remontów drogowych spowodowało czasowy paraliż komunikacyjny Krakowa. Obwiniono ZIKiT a prezydent Majchrowski zapowiedział przyjrzenie się działalności instytucji.
Według nieoficjalnych informacji krakowskiego oddziału „Gazety Wyborczej” częścią transportową w Urzędzie Miasta ma się zająć obecny wicedyrektor ds. transportu Łukasz Franek, wicedyrektor Iwona Król, odpowiedzialna do tej pory za inwestycje przejdzie do ZIM, a kolejny z wicedyrektorów Andrzej Olewicz, który zajmował się infrastrukturą, będzie odpowiedzialny za remonty, najpewniej w ramach nowego Zarządu Dróg.
Prezydent Majchrowski nie wyjaśnił głębszego sensu rozdzielania zadań obecnie skupionych w ramach jednej instytucji na kilka innych instytucji. Nie wiadomo też, co z programami i kampaniami prowadzonymi przez ZIKiT m.in. wspomnianą i budzącą u części kierowców duży sprzeciw, likwidacją części miejsc parkingowych.