Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Mistrzejowic z podziemnym przejściem dla pieszych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków: Tramwaj do Mistrzejowic z podziemnym przejściem dla pieszych
fot. Gulermak
Wykonawca trasy tramwajowej do Mistrzejowic złożył dokumenty niezbędne do wydania decyzji ZRID, czyli pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych. Na znajdującym się pod ziemią przystanku Rondo Młyńskie zaplanowano przejście w poziomie szyn między peronami. Przedstawiciele firmy Gulermak, która realizuje inwestycję, przekonują, że chodzi o zwiększenie dostępności przystanku, a przyjęte rozwiązanie nie będzie miało wpływu na bezpieczeństwo czy prędkość tramwajów.

Jak pisaliśmy, zakończyły się główne prace projektowe dla trasy tramwajowej do Mistrzejowic, realizowanej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Gulermak, w imieniu miasta Krakowa, składa wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czyli podstawowego pozwolenia na budowę dla trasy.

Na etapie prac projektowych zdecydowano się o wydłużeniu odcinka podziemnego – w tunelu i otwartym wykopie – do ok. 1230 m. Dzięki temu pod ziemią znajdzie się także przystanek Rondo Młyńskie, oprócz wcześniej planowanego przystanku Rondo Polsadu. Wykonawca, jak i zamawiający zmianę tę wyjaśniają poprawą warunków ruchowych na powierzchni, a także integracją projektu z planowanym premetrem (to właśnie w rejonie ronda Młyńskiego miałaby odchodzić trasa premetra w stronę centrum).

Przystanek Rondo Młyńskie – wspólny dla tramwaju do Mistrzejowic i przyszłego premetra – znajdzie się po północnej stronie skrzyżowania, z parą wyjść na wschodnią i zachodnią stronę ulicy Młyńskiej. Emocje wzbudziły udostępnione wizualizacje przystanku, którego perony znajdą się na poziomie -1. W poziomie szyn, tuż przy ścianie tunelu, zaplanowano przejście dla pieszych. – Przejście na poziomie -1 ma zapewnić dostęp do projektowanych peronów tramwajowych oraz służyć do przesiadek po oddaniu do użytkowania premetra w ul. Pilotów. Skróci ono drogę dojścia pasażerów do peronów przystankowych – z uwagi na to, że schody musiały zostać zaprojektowane po zewnętrznej stronie ronda, droga do takiej przesiadki byłaby znacznie wydłużona, a dodatkowo pasażer musiałby pokonać dwie jezdnie na powierzchni – wyjaśnia Gabriela Łazarczyk, rzeczniczka prasowa projektu tramwaju do Mistrzejowic.

Znane są jednak na świecie inne modele przesiadek przy peronach zlokalizowanych na poziomie -1 – przykładowo, w Wiedniu przejście między peronami podziemnych węzłów przesiadkowych realizowane jest na poziomie -2. W Warszawie zaś wyjścia z peronów bocznych stacji metra na Bielanach prowadzą do wspólnego pawilonu wejściowego, zlokalizowanego pomiędzy jezdniami (przy tym projekcie na to rozwiązanie mogłoby jednak zabraknąć miejsca, biorąc pod uwagę szerokość pasa dzielącego, deklarowaną chęć zmniejszenia zajętości terenu oraz możliwą kolizję z planowaną do wybudowania komorą pod przyszłe rozgałęzienie na trasę premetra w ciągu Pilotów).

Odległość przejścia od ściany tunelu, przynajmniej na wizualizacji, budzi obawy o bezpieczeństwo – w tym odpowiednią widoczność. – Dystans pomiędzy krawędzią torowiska (miejscem zatrzymania pieszego) a ścianą w tej lokalizacji wynosi niemal 1,5 m, przez co zachowane są trójkąty widoczności. Dodatkowo – zgodnie z wymaganiami kontraktowymi – na wszystkich przejściach przez torowisko tramwajowe została zaprojektowana sygnalizacja świetlna – zaznacza Gabriela Łazarczyk.

Wykonawca zapewnia też, że taka lokalizacja przejścia, biorąc pod uwagę warunki widoczności, nie będzie skutkować koniecznością ograniczania prędkości tramwajów. – Na tramwaj startujący z peronu w stronę ul. Mogilskiej przejście to nie ma wpływu, gdyż będzie on ruszał po otrzymaniu zielonego światła. Z kolei tramwaje dojeżdżające od strony ul. Mogilskiej w tym rejonie i tak będą musiały hamować przed peronem, więc wpływ na prędkość będzie niewielki. Możliwym do wprowadzenia rozwiązaniem dodatkowym jest zapewnienie detekcji dla jadącego tramwaju, tak, aby w czasie dojazdu do peronu miał on wolną drogę – przekonuje Gabriela Łazarczyk.

Budowana trasa tramwajowa będzie liczyć ok. 4,5 km długości. Przewidziano 10 par przystanków. Podróżni skorzystają z tramwaju do końca 2024 r.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5