Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków. Śmierć strefy czystego transportu na Kazimierzu. Ale są plusy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kraków. Śmierć strefy czystego transportu na Kazimierzu. Ale są plusy
fot. Jar.cuirus, lic. CC A-SA 3.0 Poland
22 września przestanie obowiązywać strefa czystego transportu na krakowskim Kazimierzu. Pierwsza i jedyna taka w Polsce. Łukasz Franek, szef ZTP Kraków i współtwórca strefy widzi jednak pozytywy. – Dowiedzieliśmy się rzeczy i mamy dane, jakich nie ma nikt w Polsce – mówił podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Strefa ruszyła w grudniu zeszłego roku i była jedynym do tej pory użyciem przepisów, jakie wprowadziła ustawa o elektromobilności. W marcu została de facto rozmontowana przez radnych, którzy zmienili wcześniejsza uchwałę tak, ze do strefy mógł w praktyce wjechać każdy samochód, kiedy chciał. Jednocześnie zaznaczyli, ze strefa będzie obowiązywać do momentu podniesienia opłat parkingowych w Krakowie. Nowa taryfa wchodzi w życie 22 września.

– Po pierwsze juz wiemy, że strefa działa – mówi dziś Łukasz Franek, szef Zarządu Transportu Publicznego. Na początku roku, na Kazimierzu można było spokojnie spacerować, auta zniknęły. Zresztą gdyby nie działała, radni by jej nie rozmontowali – dodaje.

Strefa, zgodnie z przepisami ustawy, pozwalała na wjazd wyłącznie samochodom zero i niskoemisyjnym (ograniczeniom nie podlegali m.in. mieszkańcy). W marcowej nowelizacji radni zezwolili jednak na wjazd np. klientom sklepów na Kazimierzu. W praktyce każdy skontrolowany kierowca mógł powiedzieć, ze przyjechał na zakupy. Urzędnicy ZTP głośno mówili, że radnym zabrakło odwagi na otwartą likwidację strefy, pozostawili więc wydmuszkę. „Wstyd dziś mówić, że Kraków ma Strefę Czystego Transportu, bo realnie jej nie ma” – mówił wtedy sam Franek.

120 tys. aut

Jakieś plusy z całej sytuacji dla Krakowa jednak wynikły. Nie tylko ten wspomniany na wstępie. – Musieliśmy zbadać ruch w mieście [radni zobowiązali prezydenta do sporządzenia do końca roku analizy funkcjonowania strefy w zmienionej formie - red.] i skorzystaliśmy z usług firmy badawczej z Berlina. Dzięki temu w czerwcu zbadaliśmy 120 tys. samochodów, które codziennie poruszają się po Krakowie – tłumaczy Franek. – Mamy gigantyczna bazę danych i nie musimy opierać się na tym co jest w CEPiK-u. Akurat te dane często można miedzy bajki włożyć – tłumaczy.

Co zbadano? M.in. jak bardzo trują powietrze krakowskie auta. – Są urządzenia na świecie, niestety nie w Polsce, ale dzięki wspomnianej firmie z nich skorzystaliśmy, które postawione na ulicy mogą określić ile przejeżdżające auto emituje szkodliwych substancji, głownie CO2 i tlenków azotu. Na podstawie tego można też właściwie określić czy auto ma wycięty filtr cząstek stałych, bo teoretycznie takie auto nie powinno ich emitować. Zyskaliśmy duża wiedzę – tłumaczy.

Nie da się zakazać wszystkich aut

– Okazało się też, że nie da się przeskoczyć stanu pośredniego, tzn. dopuszczenia do ruchu aut z mniejsza emisją, a zamiast tego od razu zakazać jazdy wszystkim, które w praktyce nie są zeroemisyjne. Tak jest skonstruowana polska ustawa. Ale opór jest zbyt duży, głownie ze strony przedsiębiorców – mówi.

Tymczasem szef ZTP podał przykład ze Szkocji gdzie wskazano, najbardziej w mieście trują samochody dostawcze i taksówki. A one zwykle są w takich strefach uprzywilejowane. Wie o tym m.in. Wiedeń, w którym strefą czystego transportu jest objęte całe miasto, ale dotyczy ona aut dostawczych.

Mimo wszystko wiedza, którą zebrano, jest duża. I ZTP będzie z niej korzystać. Póki co na Kazimierz wróci strefa ograniczonego ruchu, która obowiązywała tam przed SCT.

– Kraków ma tę przewagę nad innymi miastami, że ma już za sobą dyskusję o paleniu w piecach węglem. Od września obowiązuje bezwzględny zakaz. Teraz możemy skupić się na zanieczyszczeniach w transporcie drogowym – kwituje Franek.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5