Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków oszczędza na rowerach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kraków oszczędza na rowerach
DESMSSukiennice
Budżet Krakowa na wydzielone inwestycje rowerowe został cudownie rozmnożony dzięki naciskom stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów oraz miejskich radnych. Dodatkowa kwota, jaką urzędnicy ZiKiT przeznaczą na drogi rowerowe w 2014 roku to 4,3 mln zł. W sumie w całym 2014 roku Kraków na inwestycje dla rowerzystów przeznaczy ponad 8 mln zł. To wciąż niewiele, w porównaniu z innymi polskimi miastami.

– Kraków pozostaje mimo to na szarym końcu wśród polskich miast jeśli chodzi o wydzielone inwestycje rowerowe. Plasuje się po poprawce na tym samym poziomie, co dużo mniejszy i mniej zasobny Wałbrzych – komentuje dla „Transportu Publicznego” Marta A. Shaw, rzeczniczka prasowa Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów i dodaje, że według wyliczeń KMR, w obecnym tempie dzielnice Krakowa zostaną połączone z jego centrum w 2160 r.

Z brakiem infrastruktury rowerowej muszą się na co dzień mierzyć takie dzielnice jak Kurdwanów, Bieżanów, Mistrzejowice, czy Bronowice. Połączenie każdej z nich ze Śródmieściem to koszt około 10 mln złotych. 10 mln złotych dedykowali na rozbudowę infrastruktury krakowscy radni w uchwale kierunkowej, która zalecała przekazanie na ten cel 0.3% budżetu. Prezydent jednak nie uwzględnił tej uchwały przy planowaniu wydatków na kolejny rok.

Dziury w całym

- Dziurawy system dróg rowerowych w Krakowie to jego największa bolączka i czynnik zniechęcający wielu mieszkańców miasta do dojazdu do pracy czy na uczelnię na rowerze. W mieście o najgorszej w Polsce jakości powietrza, zachęcanie mieszkańców do przesiadania się z samochodu na rower powinno być priorytetem; wielu mieszkańców deklaruje też, chętnie wybraliby rower gdyby istniała bezpieczna infrastruktura. Taka infrastruktura jest natomiast w dalszym ciągu jest traktowana jako drugorzędna poprawka. Znamienne jest, że prezydent miasta ponownie w tym roku planował przeznaczyć na infrastrukturę rowerową jedynie 750 tys zł z 4 miliardowego budżetu i zwiększył tą kwotę dopiero po interwencji radnych – mówi w rozmowie z „Transportem Publicznym” Marta A. Shaw.

Podobny problem z ciągłością tras rowerowych mają praktycznie wszystkie polskie miasta, w tym również Warszawa. Powołany w ubiegłym roku pełnomocnik ds. rowerowych ogłosił niedawno plan polegający na wypełnieniu luk w mapie szlaków rowerowych tak, aby system działał sprawnie. Marta Shaw przyznaje, że również Kraków ma szanse na podobny rowerowy skok cywilizacyjny i przypomina, że istnieje nawet dokument o nazwie Studium Tras Rowerowych. Jej zdaniem problem polega jednak na tym, że między treścią dokumentów planistycznych, przewidujących kluczową rolę transportu rowerowego obok komunikacji miejskiej, a faktycznymi działaniami urzędników miejskich istnieje widoczny rozdźwięk.

– Interes rowerzystów jest uwzględniany dopiero po zaspokojeniu potrzeb indywidualnego transportu samochodowego czego przykładem jest choćby przebudowa ul. Grota-Roweckiego w Krakowie z 2011 r. (miejscami 7 pasów ruchu na jezdni i brak drogi dla rowerów "z braku miejsca"). Zdaniem Krzysztofa Ryby ze stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, szanse na rowerowe połączenie Krakowa powstaną dopiero wtedy, kiedy życzenia i deklaracje na papierze zamienią się w konkretne plany wpisane w długoletni plan inwestycyjny miasta – komentuje rzeczniczka.

100 rozwiązań dla Krakowa

W roku 2013 Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów we współpracy z ZIKiT przeprowadziło przy wsparciu Fundacji Batorego badania ankietowe i konsultacje społeczne, w których udział wzięło około 3000 mieszkańców. W efekcie powstał dokument o nazwie Kontrakt 100 Rozwiązań, który realizowany będzie przez ZIKiT w latach 2014-2015. Przedstawiciele KMR chcieliby, aby w podobnym modelu uwzględniającym partycypację społeczną można było opracować plan wypełnienia luk w infrastrukturze rowerowej Krakowa.

Stolica Małopolski ma jeszcze jeden poważny problem. Karta Brukselska zobowiązuje Kraków do zwiększenia udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 roku o 15 procent. Nikt jednak nie zdaje się tymi zobowiązaniami zbytnio przejmować.

- Doradca prezydenta miasta Krakowa - prof. Starowicz na konferencji VeloKraków w roku 2013 dość beztrosko stwierdził, że zdaje sobie sprawę, że cele wyznaczone w Karcie Brukselskiej nie zostaną w Krakowie osiągnięte. Jednocześnie zaznaczył, że bez tego „motywatora” w postaci sygnowania Karty Brukselskiej rozwój ruchu rowerowego w Krakowie byłby znacznie wolniejszy więc mimo, że nie spodziewa się osiągnięcia 15 proc. udziału ruchu rowerowego w komunikacji miasta to jej podpisanie jest samo w sobie sukcesem... To pokazuje, że władza wykonawcza w Krakowie traktuje komunikację rowerową jako drugorzędną i mało znaczącą – podsumowuje Shaw.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Mobilność

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

Poznań. Ostatnie prace przy odcinku "rowerowej" Pestki

Mobilność

Poznań testuje czy rowery cargo sprawdzają się w ruchu podmiejskim

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Mobilność

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

Poznań. Ostatnie prace przy odcinku "rowerowej" Pestki

Mobilność

Poznań testuje czy rowery cargo sprawdzają się w ruchu podmiejskim

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij