Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków inwestuje w drogi rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków inwestuje w drogi rowerowe
fot. Tines MegachemieMost Zwierzyniecki w Krakowie
Blisko 4 miliony złotych Urząd Miasta Krakowa przeznaczy na rozbudowę infrastruktury rowerowej w 2015 roku. Kolejna część inwestycji o wartości ok. 9 milionów będzie współfinansowana ze środków unijnych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca tego roku krakowianie będą mogli korzystać z tras wzdłuż ulicy Wielickiej, Wadowickiej, Piastowskiej i Boruty – Spiechowicza.

Obecnie Kraków dysponuje 150. kilometrami tras. Do końca roku zostaną oddane do użytku kolejne odcinki, które, zgodnie z intencją UM, będą tworzyć spójną sieć bezpiecznych dróg dla rowerzystów. Wszystko po to, aby krakowianie mogli łatwo i szybko dojechać nie tylko do centrum, ale i do innych części miasta. W 2015 roku ze środków gminnych w ramach samodzielnych inwestycji rowerowych planuje się budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Wielickiej (ok. 560 m), Wadowickiej (ok. 860 metrów), Piastowskiej (ok. 290 metrów) i Boruty – Spiechowicza (ok. 510 metrów).

Rowerem przez miasto – dlaczego warto.

Pogarszający się stan jakości powietrza w mieście z jednej strony skłania do ograniczenia ruchu samochodowego, z drugiej nie zachęca do pedałowania (biorąc pod uwagę ilość szkodliwych substancji we wdychanym powietrzu). Niewątpliwym atutem tego rozwiązania jest natomiast średni czas dotarcia z miejsca na miejsce, mierzony na krótkich odcinkach. Kilometrowe korki, wąskie gardła (zwłaszcza w centrum miasta) jak również ruch wahadłowy wynikający z trwających realizacji skłaniają do inwestycji w jednoślad. Brak dokładnych danych na temat liczby rowerzystów w Polsce, niemniej szacuje się, że już co czwarty Polak aktywnie korzysta z roweru poruszając się po mieście.

Bezpieczeństwo na trasie, czyli jak nie stracić koła

Budowa infrastruktury rowerowej niewątpliwie cieszy, warto jednak wziąć pod uwagę bezpieczeństwo cyklistów i trwałość budowanych tras. Zdrowy rozsądek rowerzystów to połowa sukcesu (jazda z odpowiednią prędkością, „gęsiego”). Należy jednak pamiętać o innych zagrożeniach np. możliwości wystąpienia dziury czy pęknięcia w nawierzchni. Aby móc bezawaryjnie korzystać ze ścieżek latami, kluczową rolę odgrywa jej jakość. Podobnie jak przy budowie dróg, największe znaczenie odgrywa odporność na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, w tym atmosferyczne. Dobrej jakości nawierzchnia zabezpiecza przed nasiąkaniem cieczami spowodowanymi opadami deszczu czy śniegu i uszkodzeniami mechanicznymi – mówi Mikołaj Tokarski, ekspert Tines Megachemie. Ważne, aby widząc usterki na trasach niezwłocznie zgłosić je do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportowej w Krakowie, który nimi zarządza i nadzoruje procesem naprawy.



Must have każdego rowerzysty

Od wielu lat trwa dyskusja na temat elementów ochronnych każdego rowerzysty. W myśl obowiązujących przepisów każdy rower musi być odpowiednio oświetlony (z przodu światło białe, z tyłu czerwone), obowiązkowo po zmroku, w tunelach i w warunkach słabej widoczności. Światło nie może być zamontowane wyżej niż 150 cm od powierzchni jezdni (a więc nie może być montowane na głowie). Rower musi być również wyposażony w odblask koloru czerwonego. Kask oraz kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe.

System Krakowskiego Roweru Miejskiego

Z myślą o turystach i okazjonalnych cyklistach włodarze miasta w 2009 roku zainwestowali w budowę sieci stacji rowerowych KRM. Projekt odniósł niewątpliwy sukces, nie tylko w Krakowie. Według danych Urzędu Miasta, w 2014 roku z systemu Krakowskiego Roweru Miejskiego skorzystało ponad 30 tysięcy użytkowników, odnotowano prawie 320 tysięcy wypożyczeń. W tym roku krakowianie mają do dyspozycji 34 stacji z 300 rowerami. Do końca roku zostanie również zainstalowanych 15 podpórek w różnych częściach miasta, umożliwiających rowerzystom oczekiwanie na zielone światło w wygodnej pozycji, bez konieczności zsiadania z roweru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

Mobilność

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

UM Wrocław 20 listopada 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Kraków ma zespół do rozwoju infrastruktury rowerowej

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

Mobilność

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

UM Wrocław 20 listopada 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Kraków ma zespół do rozwoju infrastruktury rowerowej

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij