Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków inwestuje w drogi rowerowe

Dalej Wstecz
Autor:

inf. pras.

Data publikacji:
2015-04-30 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków inwestuje w drogi rowerowe
Most Zwierzyniecki w Krakowiefot. Tines Megachemie
Blisko 4 miliony złotych Urząd Miasta Krakowa przeznaczy na rozbudowę infrastruktury rowerowej w 2015 roku. Kolejna część inwestycji o wartości ok. 9 milionów będzie współfinansowana ze środków unijnych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca tego roku krakowianie będą mogli korzystać z tras wzdłuż ulicy Wielickiej, Wadowickiej, Piastowskiej i Boruty – Spiechowicza.

Obecnie Kraków dysponuje 150. kilometrami tras. Do końca roku zostaną oddane do użytku kolejne odcinki, które, zgodnie z intencją UM, będą tworzyć spójną sieć bezpiecznych dróg dla rowerzystów. Wszystko po to, aby krakowianie mogli łatwo i szybko dojechać nie tylko do centrum, ale i do innych części miasta. W 2015 roku ze środków gminnych w ramach samodzielnych inwestycji rowerowych planuje się budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Wielickiej (ok. 560 m), Wadowickiej (ok. 860 metrów), Piastowskiej (ok. 290 metrów) i Boruty – Spiechowicza (ok. 510 metrów).

Rowerem przez miasto – dlaczego warto.

Pogarszający się stan jakości powietrza w mieście z jednej strony skłania do ograniczenia ruchu samochodowego, z drugiej nie zachęca do pedałowania (biorąc pod uwagę ilość szkodliwych substancji we wdychanym powietrzu). Niewątpliwym atutem tego rozwiązania jest natomiast średni czas dotarcia z miejsca na miejsce, mierzony na krótkich odcinkach. Kilometrowe korki, wąskie gardła (zwłaszcza w centrum miasta) jak również ruch wahadłowy wynikający z trwających realizacji skłaniają do inwestycji w jednoślad. Brak dokładnych danych na temat liczby rowerzystów w Polsce, niemniej szacuje się, że już co czwarty Polak aktywnie korzysta z roweru poruszając się po mieście.

Bezpieczeństwo na trasie, czyli jak nie stracić koła

Budowa infrastruktury rowerowej niewątpliwie cieszy, warto jednak wziąć pod uwagę bezpieczeństwo cyklistów i trwałość budowanych tras. Zdrowy rozsądek rowerzystów to połowa sukcesu (jazda z odpowiednią prędkością, „gęsiego”). Należy jednak pamiętać o innych zagrożeniach np. możliwości wystąpienia dziury czy pęknięcia w nawierzchni. Aby móc bezawaryjnie korzystać ze ścieżek latami, kluczową rolę odgrywa jej jakość. Podobnie jak przy budowie dróg, największe znaczenie odgrywa odporność na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, w tym atmosferyczne. Dobrej jakości nawierzchnia zabezpiecza przed nasiąkaniem cieczami spowodowanymi opadami deszczu czy śniegu i uszkodzeniami mechanicznymi – mówi Mikołaj Tokarski, ekspert Tines Megachemie. Ważne, aby widząc usterki na trasach niezwłocznie zgłosić je do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportowej w Krakowie, który nimi zarządza i nadzoruje procesem naprawy.



Must have każdego rowerzysty

Od wielu lat trwa dyskusja na temat elementów ochronnych każdego rowerzysty. W myśl obowiązujących przepisów każdy rower musi być odpowiednio oświetlony (z przodu światło białe, z tyłu czerwone), obowiązkowo po zmroku, w tunelach i w warunkach słabej widoczności. Światło nie może być zamontowane wyżej niż 150 cm od powierzchni jezdni (a więc nie może być montowane na głowie). Rower musi być również wyposażony w odblask koloru czerwonego. Kask oraz kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe.

System Krakowskiego Roweru Miejskiego

Z myślą o turystach i okazjonalnych cyklistach włodarze miasta w 2009 roku zainwestowali w budowę sieci stacji rowerowych KRM. Projekt odniósł niewątpliwy sukces, nie tylko w Krakowie. Według danych Urzędu Miasta, w 2014 roku z systemu Krakowskiego Roweru Miejskiego skorzystało ponad 30 tysięcy użytkowników, odnotowano prawie 320 tysięcy wypożyczeń. W tym roku krakowianie mają do dyspozycji 34 stacji z 300 rowerami. Do końca roku zostanie również zainstalowanych 15 podpórek w różnych częściach miasta, umożliwiających rowerzystom oczekiwanie na zielone światło w wygodnej pozycji, bez konieczności zsiadania z roweru.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Więcej inwestycji rowerowych

Przestrzeń

Łódź: Więcej inwestycji rowerowych

Roman Czubiński 29 marca 2016

Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Przestrzeń

Zachodniopomorskie. 200 mln zł na trasy rowerowe

Rafał Stawecki 15 marca 2016

Spór o wydzielona infrastrukturę rowerową

Komunikacja

Spór o wydzielona infrastrukturę rowerową

Leonard Dolecki 18 września 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5