Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków chce budować parkingi, ale nie może się za to zabrać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków chce budować parkingi, ale nie może się za to zabrać
fot. Antekbojar, lic. CC0 1.0 Wikimedia commonsparking pod Wawelem
W tym roku w Krakowie mają powstać minimum trzy nowe parkingi P&R. To optymistyczne założenie, bo choć Program Obsługi Parkingowej przyjęto w 2012 r. i zakładał on budowę kilkunastu obiektów do 2020 r. to pierwsze i ostatnie – przy pętli Czerwone Maki i na Balickiej – zbudowano trzy lata temu.

Projekty parkingów przy pętlach tramwajowych Kurdwanów, Bieżanów i Mały Płaszów już są, zresztą bardzo efektowne, z monitorowanymi i zadaszonymi parkingami rowerowymi i punktami ładowania samochodów elektrycznych. I to na razie główne osiągnięcie spółki Miejska Infrastruktura, powołanej dwa lata temu do rozbudowy sieci parkingów, co miała finansować ze zbieranych opłat parkingowych. Okazało się jednak, że MI nie może być beneficjentem środków unijnych, a także nie może samodzielnie budować parkingów w pasie drogi, którym zarządza tamtejszy Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Dlatego już od kwietnia radni dwóch największych klubów w miejskim ratuszu – PIS i PO – chcą likwidacji spółki.

MI zresztą w praktyce nie dysponuje pieniędzmi z opłat, bo te trafiają do miejskiego budżetu, a dopiero miasto może spółkę dofinansować. W efekcie pomysł na wybudowanie pod Wawelem parkingów na razie się nie udaje, a „Gazeta Krakowska” kilka tygodni temu wyliczyła, że instytucja powołana do budowy parkingów w dwa lata powiększyła się z 4 pracowników do 39, kosztuje 6,5 mln zł rocznie, ale parkingu nie zbudowała w tym czasie ani jednego.

Nie tylko z P&R jest kłopot. Również z parkingami podziemnymi. Miasto szacowało już we wspomnianym Programie Obsługi Parkingowej, że do 2030 r. w centrum zabraknie kilkunastu tysięcy miejsc parkingowych. W związku z tym już dziś na tym obszarze działa kilka dużych parkingów. Jakiś czas temu otwarto parking podziemny przy Muzeum Narodowym a w sierpniu ma być gotowy parking wielopoziomowy przy klubie sportowym Korona.

Tyle, że parking przy Muzeum Narodowym (150 aut) wypełniał się tylko gdy był darmowy. Gdy wprowadzono opłaty, obłożenie ledwo przekraczało 10 proc. Niewiele lepsze wyniki ma parking podziemny pod Placem Na Groblach (600 pojazdów). Ten przy Koronie, przewidziany na 185 aut, może być zbyt mały, by być dochodowy.



Krakowskie parkingi w centrum miasta podsumował kilka miesięcy temu serwis facebookowy „KrakowskieNiedasie”, który wyliczył koszt jednego miejsca parkingowego i wytknął, ze nikt z nich nie korzysta. Tu warto jednak zaznaczyć, że przyczynia się do tego też obowiązujące w Polsce prawo, które wiąże na bardzo niskim poziomie stawki za parkowanie w miastach. Mało kto zdecyduje się na pozostawienie samochodu na parkingu podziemnym, jeśli za parkowanie na ulicy, nawet w strefie płatnego parkowania, zapłaci 2–3 razy mniej.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

Przestrzeń

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

TOR Konferencje 11 maja 2021

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Felietony i komentarze

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Jędrzej Puzyński 26 października 2018

W miastach USA parkingów jest więcej niż mieszkań

Przestrzeń

Zobacz również:

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

Przestrzeń

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

TOR Konferencje 11 maja 2021

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Felietony i komentarze

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Jędrzej Puzyński 26 października 2018

W miastach USA parkingów jest więcej niż mieszkań

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5