Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Koncepcja przebudowy dworca kolejowego w Częstochowie budzi emocje

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2020-01-11 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koncepcja przebudowy dworca kolejowego w Częstochowie budzi emocje
fot. PKP SA
Rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną nowego dworca kolejowego „Częstochowa” budzi sporo emocji w środowisku osób żywo zainteresowanych losami centralnego punktu transportowego w tym mieście. Na tapecie znajdują się reprezentacyjna przestrzeń i to, czy pasuje do rangi Częstochowy.

Z końcem grudnia wyłoniono zwycięską pracę w konkursie architektoniczno-budowlanym na projekt nowego dworca kolejowego Częstochowa zlokalizowanego w centrum miasta przy linii nr 1. Zadanie to na zlecenie Polskich Kolei Państwowych S.A. zrealizował częstochowski oddział Stowarzyszenia Architektów RP. Inicjatywa zaś ma związek ze stwierdzonym przez kolejarzy brakiem interesu ekonomicznego w utrzymywaniu zbyt dużego, jak na obecne potoki pasażerskie, gmachu. Konkurs miał zdecydować, czy obiekt utrzymać i zmodyfikować tak by stał się atrakcyjny dla najemców komercyjnych, czy też zastąpić nowym.

Nacisk położono też na funkcjonalne odwrócenie dworca – obecnie za front, czy gmach główny, postrzega się ten od zachodu, który dominuje nad specjalnie zaaranżowanym placem, co tworzy spójną i przemyślaną wielkomiejską kompozycję. Nowy obiekt ma ciążyć w historyczną stronę, czyli do uśpionej dziś ulicy Piłsudskiego, przy której u podnóża dworca powstaje jeden z intermodalnych węzłów przesiadkowych.



Postmodernizm do przeszłości

W konkursie złożono 23 prace i wszystkie optowały za wyburzeniem budynku. Żaden z architektów biorących udział nie był w stanie zaproponować sposobu uatrakcyjnienia gmachu i zaproszenia tam usług. Warto jednak pamiętać, że uczestnicy mieli ograniczone pole manewru potencjalną kwotą, za jaką PKP byłyby gotowe przeprowadzić inwestycję – zaledwie 18,5 mln zł.

- Przypomnijmy, że na podobną realizację w Szczecinie PKP przeznaczyło sumę dziesięciokrotnie większą – porównał Piotr Pałgan z Grupy Elanex, stowarzyszenia zajmującego się m.in. tematyką przestrzeni publicznej.

Zwycięska praca przewiduje wyburzenie gmachów po obu stronach torów i pozostawienie łączącego je pasażu wraz z jego adaptacją. Całość – przynajmniej wedle graficznych wizualizacji – zaaranżowana za pomocą paneli przytwierdzonych poziomo do konstrukcji tworząc w ten sposób fasadę akcentującą smukłość utworzonego w ten sposób obiektu.

Subiektywnie patrząc, projekt wygląda na estetyczny, spójny i stanowiłby novum nieco nawiązujące do stylistyki odważnych obiektów lat 70-ch.

Nie wszystkim się podoba

Niektórzy przedstawiciele Grupy Elanex nie są już tak entuzjastyczni. – W praktyce ma być wybudowana tylko klatka schodowa i winda na końcu obecnego łącznika. Podróżni będą schodzić na platformę autobusową w miejscu obecnego dworca, a nie na plac. Od strony Al. Wolności i Kopernika nie będzie budynku, tylko autobusy, a nad nimi koniec przejścia naziemnego – krytykuje Pałgan zauważając jednocześnie, że nowy budynek zniszczy wielkomiejski charakter placu Rady Europy.


 

Odwrócenie dworca od centrum miasta też stanowi przyczynę krytyki. - Funkcje główne czyli kasy, informacja, hala, biletomaty są urządzone logicznie w zachodniej części dworca i to po tej stronie znajduje się większość instytucji, uczelnie, linia tramwajowa, sanktuarium na Jasnej Górze, centrum miasta i autobusy miejskie – zauważa architekt Piotr Skorupa.

Oderwany od żywej komunikacji

Dyskusje koncentrują się głównie serwisach społecznościowych, jednak spotkać je można także w innych mediach. Zarzuty wskazują na błąd w aranżacji frontu od wschodu, bo dojazd do ul. Piłsudskiego jest mocno ograniczony – z jednej strony od dawna przeciążona aleja Najświętszej Marii Panny, która teoretycznie jest wyłączona z ruchu tranzytowego, a z drugiej wąska osiedlowa ul. Piotrkowska skomunikowana wątłą ul. Ogrodową. Miejsce to obecnie służy jedynie tranzytowi w inne obszary miasta, ponadto wątpliwy jest tu powrót komunikacji podmiejskiej po wybudowaniu węzła. Wedle nieoficjalnych założeń linie podmiejskie zostaną skierowane do węzła przy dworcu Częstochowa-Raków w południowej części miasta i ciężko dziś stwierdzić, co w ogóle miałoby obsługiwać węzeł przy Piłsudskiego.

Płynnie pojawia się więc głos o oderwaniu dworca od komunikacji miejskiej w ogóle, szczególnie jej trzonu, czyli tramwaju docierającego w rejon dworca od zachodu (pl. Rady Europy). Sugeruje się nawet rozbudowę obecnego tunelu dla pieszych z przeznaczeniem dla autobusów.

SARP zaprasza na dyskusję pokonkursową

Nadmierny obecnie zapał w nieefektywnym i przedwczesnym przerzucaniu się argumentami zdaje się próbować łagodzić szef częstochowskiego oddziału SARP Hubert Wąsek nawołując wszystkich adwersarzy do uczestnictwa w przewidzianej programem konkursu architektoniczno-budowlanego dyskusji pokonkursowej.

Ta przewidziana jest na poniedziałek 13 stycznia w sali reprezentacyjnej częstochowskiego Ratusza. Początek zaplanowano na godzinę 12:00. Do tego czasu wyeksponowane tam będą do publicznego wglądu plansze ze wszystkimi zgłoszonymi pracami. Chęć obejrzenia ich wiąże się niestety z opłatą, bo opiekuje się nimi Muzeum Częstochowskie, które potraktowało zbiór, jako kolejną wystawę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czeremcha. Otwarto nowy dworzec

Przestrzeń

Czeremcha. Otwarto nowy dworzec

jd/inf. pras. 16 stycznia 2020

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Przestrzeń

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2019

PKP SA z ofertami na projekt m.in. dworców w Koluszkach i Tłuszczu

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na projekt m.in. dworców w Koluszkach i Tłuszczu

Witold Urbanowicz 21 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5