Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kompromitacja na linii helskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr/Dziennik Bałtycki/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kompromitacja na linii helskiej
fot. DerHexer, lic. CC BY-SA 3.0
W niedzielę wznowiono ruch pociągów na linii kolejowej z Redy na Hel. I niemal natychmiast odnotowano szereg niedoróbek, które w bardzo istotny sposób zakłóciły ruch pociągów. Główne problemy: niedziałające urządzenia srk i sygnalizacja przejazdowa.

Linia nr 213 z Redy na Hel była remontowana – z przerwami na okresy wakacyjne, kiedy to ruch pociągów wznawiano – prawie 3 lata; umowa z włoską firmą Salcef została podpisana jesienią 2011 r. Inwestycja była w sposób znaczący opóźniona: – pierwotnie prace miały się zakończyć w pierwszych dniach stycznia 2014 r. Później PLK informowała, że wznowienie ruchu na Hel nastąpi w kwietniu br., ostatecznie stanęło na tym, że pociągi mają ponownie wjechać na półwysep w dniu 15 czerwca. PLK poinformowała „RK” w mailu z dnia 6 czerwca, że od 15 czerwca pociągi wracają na dobre, a opublikowany już rozkład jazdy (na okres od połowy czerwca do końca sierpnia) jest wiążący.

Opóźnienia i zastępcza komunikacja

Wczoraj okazało się jednak, że nie jest wiążący. Jak informował „Dziennik Bałtycki”, podróżni musieli liczyć się z opóźnieniami sięgającymi kilkudziesięciu minut, a za niektóre pociągi uruchomiono komunikację autobusową. Pierwszy pociąg na półwysep z Gdyni wyjechał nie, jak zapowiadano, o godzinie 5.38, a dopiero około godz. 11. Wcześniej PR uruchomiły zastępcze autobusy.

Jak tłumaczył w rozmowie z „DB” Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK, wykonawca, który był zobowiązany do soboty wykonać wszystkie prace, nie wywiązał się z obowiązków, dlatego dopiero o godzinie 10.58 w niedzielę z Redy pojechał na Hel pierwszy autobus szynowy. Winę za to, zgodnie ze słowami rzecznika PLK, „ponosi oczywiście wykonawca zgodnie z zapisami w umowie”.

Nie działa sygnalizacja przejazdowa i rozjazdy


Jaka dokładnie była przyczyna utrudnień? O tym, w rozmowie z „DB” mówił (nie ukrywając irytacji) Benedykt Plotta, naczelnik wydziału marketingu w pomorskim oddziale PR. – To kolejny przykład niewłaściwej organizacji prac remontowych przez zarządcę PKP PLK. Ruch nie odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, bo na linii wciąż jest 61 ograniczeń szybkości związanych ze stanem torowiska. Przed południem nie działała sygnalizacja na przejazdach, więc nasze pociągi musiały zwalniać do 20 kilometrów na godzinę. Przy tylu istniejących ograniczeniach szybkości nie da się zrealizować rozkładu, który PLK sama przyjęła. To niedoróbki wykonawcy, ale my możemy mieć pretensje tylko do PLK, które nadzorowało wykonawcę i powinno zdawać sobie sprawę z tego jak wygląda sytuacja. To jednoznacznie wina zarządcy PKP PLK – twierdzi Plotta.

Oprócz sygnalizacji przejazdowej, główną przyczyną opóźnień pociągów były nie w pełni działające urządzenia sterujące rozjazdami. Powodowało to niemożność przeprowadzania krzyżowań pociągów zgodnie z rozkładem, a to z kolei generowało „efekt” domina: jeden opóźniony pociąg na jednotorowej linii opóźniał kolejne pociągi.

Według stanu na poniedziałkowy poranek, ruch odbywa się płynniej niż w niedzielę, choć pociągi na linii helskiej odnotowują opóźnienia sięgające ok. 20 minut. PLK zapowiedziała, że na ważniejszych stacjach na tej trasie pojawią się informatorzy mobilni.

Nasza redakcja czeka na odpowiedzi z PLK i PR. Zarządcę infrastruktury zapytaliśmy, czy gdy informował na początku czerwca, że rozkład na linii helskiej „jest wiążący”, to wiedział o punktowych ograniczeniach prędkości i zdawał sobie sprawę, że może być problem z ich usunięciem przed 15 czerwca. Także od przewoźnika chcemy się dowiedzieć, czy miał wiedzę o problemach na linii 213 i sygnalizował PLK, że zaproponowany rozkład jest niemożliwy do zrealizowania.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5