Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Komisja Europejska proponuje, by od 2030 r. jeździły tylko autobusy bezemisyjne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Komisja Europejska

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Komisja Europejska proponuje, by od 2030 r. jeździły tylko autobusy bezemisyjne
fot. MPK Kraków
Komisja Europejska zaproponowała nowe cele w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich na okres po 2030 r. Aby zachęcić do szybszego wprowadzania autobusów bezemisyjnych w miastach, KE proponuje również, aby wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne od 2030 r. Chodzi też o ukierunkowaniu inwestycji przemysłu UE w innowacyjne technologie bezemisyjne oraz rozwijaniu infrastruktury ładowania i tankowania.

Cele te pomogą zmniejszyć emisje CO2 w sektorze transportu – samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6 proc. całkowitych emisji gazów cieplarnianych w UE i ponad 25 proc. emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego. Dzięki tym zaostrzonym normom emisji ten segment sektora transportu drogowego przyczyniłby się do przejścia na mobilność bezemisyjną oraz do osiągnięcia celów UE w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń.

Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich o certyfikowanych emisjach CO2 w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności:
  • 45 proc. redukcji emisji od 2030 r.;
  • 65 proc. redukcji emisji od 2035 r.;
  • 90 proc. redukcji emisji od 2040 r.
Aby zachęcić do szybszego wprowadzania autobusów bezemisyjnych w miastach, Komisja proponuje również, aby wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne od 2030 r.

Zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu i REPowerEU wniosek będzie miał również pozytywny wpływ na transformację energetyczną, ponieważ doprowadzi do obniżenia popytu na importowane paliwa kopalne oraz do zwiększenia oszczędności energii i efektywności energetycznej w unijnym sektorze transportu. Przyniesie on korzyści europejskim przewoźnikom i użytkownikom dzięki zmniejszeniu kosztów paliwa i całkowitych kosztów własności oraz zapewni szersze rozpowszechnienie bardziej energooszczędnych pojazdów. Poprawi się również jakość powietrza, zwłaszcza w miastach, oraz zdrowie Europejczyków.

Ponadto jest to sektor o kluczowym znaczeniu, jeśli chodzi o wsparcie europejskiego przemysłu czystych technologii i zwiększenie międzynarodowej konkurencyjności. UE jest liderem rynku w zakresie produkcji samochodów ciężarowych i autobusów, a wspólne ramy prawne pomagają utrzymać tę pozycję w przyszłości. W szczególności zmienione normy stanowią jasny i długoterminowy sygnał służący ukierunkowaniu inwestycji przemysłu UE w innowacyjne technologie bezemisyjne oraz rozwijaniu infrastruktury ładowania i tankowania.

Emisje w sektorze pojazdów ciężkich rosną z roku na rok od 2014 r., z wyjątkiem roku 2020 ze względu na pandemię COVID-19. W sektorze transportu towarowego rosną one szczególnie szybko. Wynika to głównie z coraz większego popytu na transport drogowy, który, zgodnie z przewidywaniami, będzie nadal rósł w przyszłości. W 2019 r. emisje z transportu towarów były o 44 proc. wyższe niż emisje z sektora lotnictwa i o 37 proc. wyższe niż z transportu morskiego.

Zdecydowana większość pojazdów ciężkich we flocie UE (99 proc.) jest obecnie napędzana silnikami spalinowymi wewnętrznego spalania, zasilanymi głównie importowanymi paliwami kopalnymi, takimi jak olej napędowy. Zwiększa to zależność energetyczną UE i obecną niestabilność rynku energii.

Obecne normy emisji z pojazdów ciężkich pochodzą z 2019 r., ale nie są już zgodne z celami klimatycznymi UE. Obowiązujące przepisy nie stanowią wystarczająco jasnego i długoterminowego sygnału dla inwestorów i nie odzwierciedlają nowych realiów w sektorze energetycznym ani szybko zachodzących zmian w przemyśle pojazdów ciężkich na całym świecie. Proponowane nowe normy CO2 są zgodne ze zwiększonymi ambicjami klimatycznymi UE, pakietem „Gotowi na 55” i porozumieniem paryskim.

Aby te normy mogły zostać wprowadzone, należy ukierunkować inwestycje na pojazdy bezemisyjne oraz infrastrukturę ładowania i tankowania – Komisja zaproponowała już rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, przewidujące rozwój niezbędnej infrastruktury ładowania w celu wsparcia zielonej transformacji sektora pojazdów ciężkich. Komisja zaproponowała w szczególności instalację punktów ładowania i tankowania w regularnych odstępach na głównych autostradach: co 60 km w przypadku ładowania energią elektryczną i co 150 km w przypadku tankowania wodoru. Komisja intensywnie współpracuje ze współprawodawcami w celu zakończenia negocjacji w sprawie tych wniosków.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo & Finanse

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 07 grudnia 2022

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Przestrzeń

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 10 stycznia 2022

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?

Prawo & Finanse

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 15 sierpnia 2021

COVID-19: Porozumienie krajów UE ws. koordynacji wprowadzania ograniczeń

Komunikacja

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone

Prawo & Finanse

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone

Emilia Derewienko 29 września 2020

Zobacz również:

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Prawo & Finanse

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 07 grudnia 2022

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Przestrzeń

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 10 stycznia 2022

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?

Prawo & Finanse

UE. Fit for 55 – lotnictwo przyjazne dla środowiska, ale bilety droższe?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 15 sierpnia 2021

COVID-19: Porozumienie krajów UE ws. koordynacji wprowadzania ograniczeń

Komunikacja

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone

Prawo & Finanse

KE: 142 mln zł dla polskich lotnisk zatwierdzone

Emilia Derewienko 29 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5