Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Komentarz. Pasażera transportu publicznego trzeba szukać aktywnie

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Mikołaj Kwiatkowski

Marketing i media w Trapeze

Autor:

Mikołaj Kwiatkowski

Data publikacji:
04-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Komentarz. Pasażera transportu publicznego trzeba szukać aktywnie
Fot. ZTM Warszawa
Gdy posiadamy dobrze rozbudowaną sieć, najważniejszym staje się stałe zachęcanie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Nie jest to łatwe zadanie, nie da się przekonać wszystkich z dnia na dzień. Należy jednak podkreślić – czasy, w których organizator transportu czeka na pasażerów z zakupionym w kiosku biletem minęły.

W ubiegłym roku podczas Kongresu Regionów, po prezentacji prowadzonej przez Pana Philipa Steina zasugerowałem, że nadszedł czas, by to miasta i organizatorzy transportu rozpoczęli działania skłaniające mieszkańców na korzystanie z transportu publicznego i pozostawienia auta. Wśród sposobów zaproponowałem, by organizatorzy transportu porozumiewali się z ośrodkami biznesowymi i biurowymi oferując bilety okresowe dla pracowników firm (może to być bonus pozapłacowy), jednocześnie pytając skąd dojeżdżają pracownicy. W przypadku wystąpienia odpowiednich przesłanek, np. wysokiej ilości zakupionych biletów okresowych oraz pokrywającego się zapotrzebowania transportowego wielu osób, powstaje możliwość tworzenia dodatkowych linii transferujących do tych miejsc.

Jak dotąd, w niewielkim zakresie, aktywnie pozyskuje pasażerów ZTM w Warszawie (brawo!). W styczniu już 18 firm miało umowę z organizatorem i kupowało okresowe bilety dla swoich pracowników. Być może jest to kropla w morzu potrzeb, ale w kontekście kilku lat może stać się istotną częścią budżetu przychodowego.

Zarządcy transportu publicznego muszą zacząć działać jak prywatne firmy, które klientów (czyli pasażerów) pozyskują. W ten sposób zdobędą środki na dodatkowe inwestycje, zapewni dogodniejszy i bardziej dostępny transport, ograniczy ruch samochodowy w mieście. Jednocześnie zapewniając sobie większą możliwość prognozowania przychodów. Pasażerowie natomiast skorzystają i po krótkim czasie odczują oszczędności we własnym portfelu. Idąc dalej, ten okresowy bilet może stać się znacznie większym benefitem, a miasto może oferować nie tylko przejazdy, ale wejścia do muzeów, czy innych atrakcji lokalnych.

Jak dodatkowo można promować transport publiczny? Badając potrzeby mieszkańców, organizując transport testowy, czy odpowiednio organizując parkingi

Załóżmy, że w efekcie tych działań aut będzie mniej. Czy będzie wtedy lepiej? Zależy to wyłącznie od odpowiedniego działania i odważnych decyzji. Chodzi o zwalnianie przestrzeni zajmowanej dotąd przez auta, na rzecz transportu publicznego oraz wieloosobowego (carpooling 3 lub 4+), pieszego i rowerowo-sprzętowego (hulajnogi, monocykle itp.). Dlaczego carpooling, a nie carsharing lub taxi? Gdyż aktualnie nie zmniejszą one ilości aut w ruchu (mogą powodować chwilowy wzrost, a spadek nastąpi dopiero w dłuższej perspektywie). Promować należy transport, który sprawia, że po miejskich ulicach zamiast 3 aut – będzie poruszać się jedno, już teraz.

Zwiększanie ilości pasów dla transportu publicznego poprawi przepustowość dróg, szybkość przejazdu i pozwoli na dalszy rozwój usług, zwiększanie ilości linii, czy częstotliwości przejazdu. Obniży jednocześnie atrakcyjność podróży autem prywatnym, a co za tym idzie uatrakcyjni transport publiczny. Będzie on skuteczniejszy niż transport indywidualny.

Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie scenariuszy, w których niewykorzystywane pasy ruchu drogowego, będą atrakcyjną zachętą dla mieszkańców, by wrócić do korzystania z własnych aut. Miasta powinny dążyć do sytuacji, w której transport publiczny jest najszybszym sposobem przemieszczania się. Nie wystarczą do tego udogodnienia w autobusach (wifi, ładowarki usb, płatność kartą), ale realne działania w planowaniu ruchu miejskiego i rozszerzanie oferty przewozowej.

Tekst w całości ukazał się w serwisie LinkedIn. Tytuł i skróty od redakcji.

Mikołaj Kwiatkowski – Przedstawiciel pokolenia "Y", orędownik nowoczesnych technologii w transporcie publicznym. Regularny pasażer komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Zwolennik zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w biznesie. Zawsze powtarza, że w transporcie publicznym najważniejszy jest pasażer. W firmie Trapeze Poland odpowiedzialny za marketing i kontakt z mediami.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Komunikacja

Gmina Bełchatów z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 19 maja 2022

Poczesna wycofuje się z organizowania komunikacji gminnej. Bez powodu

Prawo & Finanse

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Poczesna z ofertami na komunikację gminną

Dominik Wójcik 04 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5