Niewielkich rozmiarów, komfortowy, nowoczesny i proekologiczny – taki już niedługo ma dworzec Świdnik Miasto. PKP SA przekazały plac budowy wykonawcy robót.
Dworzec Świdnik Miasto powstanie w formule innowacyjnego dworca systemowego według autorskiej formuły opracowanej przez PKP SA. Będzie to tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. W stosunku do starego dworca, który zostanie wyburzony, nowy będzie odznaczał się nowoczesną formą architektoniczną. Zaprojektowano go jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia, że tworzą one spójną całość funkcjonalno-użytkową. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będzie mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej tzw. części miejskiej niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zaprojektowano stojaki dla rowerów, a także stację naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznego będzie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów.
– Program inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 nabiera rozpędu. Ostatnio udostępniliśmy podróżnym dworce w Oświęcimiu, Bielsku Podlaskim i Sędziszowie Małopolskim. Teraz ruszają pierwsze inwestycje w województwie lubelskim. Równolegle do dworca Świdnik Miasto rozpoczynamy budowy nowych dworców w Kaniach oraz
Kraśniku – powiedziała Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP SA.
Nowy dworzec w Świdnik Miasto to jednak nie tylko nowoczesna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na dworcu zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostanie wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu. Dodatkowo dworzec będzie posiadał pompę ciepła woda-powietrze, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Na dworcu Świdnik Miasto poprawi się również bezpieczeństwo. W budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Budowa nowego dworca Świdnik Miasto jest realizowana w formule projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Helifactor i Merx. Jej koszt to nieco ponad 4,5 mln zł brutto. Planowany termin udostępnienia dworca podróżnym to przełom bieżącego i przyszłego roku.
W województwie lubelskim w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 zostanie zmodernizowanych jedenaście dworców kolejowych. Będą to: Chełm, Dęblin, Kanie, Kraśnik, Lubartów, Lublin, Łuków, Nałęczów, Sadurki, Świdnik Miasto, Trawniki.
mat. PKP SA