Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kolejne 15 inwestycji dworcowych PKP SA. Nowe budynki w Koluszkach i Tłuszczu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-09-02 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolejne 15 inwestycji dworcowych PKP SA. Nowe budynki w Koluszkach i Tłuszczu
fot. Darekm135, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia common
PKP SA prowadzą przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowych dla 15 dworców. W większości przypadków prace ograniczą się do dostosowania istniejących budynków i ich otoczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowane mają zostać dworce Płyćwia, Ożarów Mazowiecki, Michalin, Józefów, Olesno Śląskie. Założono tez budowę nowych dworców w Koluszkach i Tłuszczu, choć nie jest wykluczone, że powstanie także dworzec systemowy w Józefowie.

Przedmiotem przetargu jest wykonanie dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wraz z kosztorysami dla 15 zadań inwestycyjnych. Lista obejmuje dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych dworców Sulechów, Pierzyska, Nowiny Wielkie, Jasień Brzeski, Gałkówek, Dęblin, Czyżew, Babimost, przebudowę dworców Płyćwia, Ożarów Mazowiecki, Michalin, Józefów, Olesno Śląskie, a także budowę dworców Tłuszcz i Koluszki. Termin składania ofert mija 1 października. Szacowana wartość zamówienia wynosi 3,07 mln zł netto.

W przypadku części obiektów zaplanowano ich przebudowę. Dworzec w Józefowie znajduje się przy linii nr 7 w województwie mazowieckim. Skrzydlata wiata na peronie, z poczekalnią, pochodzi z 1934 r. i jest objęta ochroną konserwatorską. Pawilon powstał natomiast, jak informują PKP SA, w 1948 r. i nawiązuje do rozwiązań przedwojennych. Założono dwa warianty – modernizację istniejącego zabytkowego pawilonu, pod zadaszeniem, z dostosowaniem do wymogów TSI PRM, powiększeniem poczekalni i zapewnieniem toalety, bądź budowę dworca systemowego, z zachowaniem rzecz jasna historycznej zabudowy na peronie.

Dworzec w Michalinie również leży przy linii 7 w województwie mazowieckim i podobnie – jak w Józefowie – ma formę pawilonu pod zabytkową, skrzydlatą wiata. Rozpatrywany wariant zakłada przebudowę istniejącego obiektu wraz z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dworzec w Oleśnie Śląskim znajduje się przy linii 143 w województwie opolskim i jest objęty ochroną konserwatorską. W budynku znajdują się pomieszczenia związane z obsługą podróżnych, lokale mieszkalne oraz restauracja. Założono kompleksową przebudowę budynku z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych i zagospodarowaniem otoczenia. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne budynku nie jest planowana ingerencja w strukturę zewnętrzną poza częściową rekonstrukcją i przebudową dachów wraz ze wszystkimi detalami, a także wymianą stolarki okiennej i drzwiowej.

Ożarów Mazowiecki znajduje się przy linii 3 w województwie mazowieckim. Budynek, jak informują PKP SA, został wybudowany w 1942 r. Obecnie w części niższej budynku znajduje się kasa biletowa z zapleczem i poczekalnia dla podróżnych oraz pomieszczenie wykorzystywane na sklep połączone. Oprócz tego w budynku są lokale biurowe i mieszkalne. Pawilon dworcowy znajduje się też na peronie, pod wiatą. Przyjęty do realizacji wariant zakłada przebudowę budynku, zmianę w zakresie zagospodarowania działki z rozbiórką budynku szaletów i pawilonu handlowego, a także dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Założono powiększenie powierzchni poczekalni oraz wytworzenie korytarza przez budynek piętrowy.

Płyćwia leży przy linii 1 w województwie łódzkim. Obiekt powstał w ok. 1845 r., a w 1932 r. został przebudowany. Nie jest objęty ochroną konserwatorską. Obecnie w budynku mieści się dyżurny ruchu PKP PLK, znajdują się też puste lokale mieszkalne oraz nieczynna poczekalnia. Pomieszczenia przedsionka, kas i poczekalni, mają być wykorzystane na potrzeby związane z obsługą podróżnych. Zapewniona ma zostać toaleta, a obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto założono remont elewacji, zaadaptowanie lokali mieszkalnych oraz zagospodarowanie otoczenia.

Powstać miałyby też zupelnie nowe obiekty. Jedna z inwestycji dotyczy Koluszek, znajdujących się przy liniach 1, 17, 534 i 535 w woj. łódzkim. Zaplanowano budowę nowego dworca w nowej lokalizacji (przy przejściu podziemnym od strony ul. 3 Maja) wraz z rozbiórką istniejącego budynku dworca, znajdującego się na jednym z peronów. Projektant powinien nawiązać – w formie architektonicznej – do dawnego budynku dworcowego, modernistycznych akcentów architektonicznych znajdujących się w pobliżu planowanego budynku (Pomnik Orła Białego, kamienica u zbiegu ulic: 3 Maja i Paderewskiego) czy też do istniejącego budynku dworca, który wpisał się w krajobraz miasta i jest jednym z jego symboli. W nowym budynku przewidziano miejsce na kasę oraz niewielką poczekalnię – z 30 miejscami siedzącymi i 20 miejscami stojącymi. Ponadto założono adaptację powierzchni w budynku ekspedycji i manewrowych na peronie nr 2 na potrzeby dyżurnego ruchu.

Dworzec w Tłuszczu, leżący przy linii 6, 10, 29 i 513 w woj. mazowieckim, jest przewidziany do rozbiórki. Założono zastąpienie obiektu powstałego w 1988 r. dworcem systemowym. W budynku przewidziano kasy, miejsce na lokale komercyjne, toalety oraz poczekalnię zamkniętą z 40 miejscami siedzącymi i 10 stojącymi.

Najliczniejszą grupę stanowią obiekty, w których prace ograniczą się do przystosowania budynków i ich otoczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych w ramach TSI-PRM.

Dworzec w Babimoście, znajdujący się przy linii nr 358 w województwie lubuskim, został oddany do użytku w 1900 r. Obiekt jest objęty ochroną konserwatorską. Znajduje się w nim czynna poczekalnia oraz lokale mieszkalne. Kasy są zamknięte.

Dworzec Czyżew, leżący przy linii nr 6 w woj. podlaskim, powstał w latach 1859-1862 r. i jest objęty ochroną konserwatorską. Obecnie jedynym najemcą jest Urząd Miejski w Czyżewie i budynek funkcjonuje jako Muzeum Ziemi Czyżewskiej. Pomieszczenie główne pełni jednocześnie rolę poczekalni.

Dworzec w Dęblinie znajduje się przy liniach 7, 26 i 579 w województwie lubelskim. Obiekt składa się z budynku drewnianego, powstałego w 1900 r. i budynku murowanego, powstałego w 1924 r. Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków.

Dworzec w Gałkówku leży przy liniach 17 i 25 w województwie łódzkim. W 2008 r. przebudowana została stacja, zmodernizowano również budynek dworca. Wymieniono m.in. okna, dach i oczyszczono ceglaną elewację. Zamontowano monitoring. W środku dworca wybudowano toalety, a także zmodernizowano kasę i pomieszczenia obsługi technicznej linii kolejowej. Obecnie kasa jest nieczynna. Przewidziano dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także modernizację fasady wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej.

Jasień Brzeski leży przy linii 91 w województwie małopolskim. W obiekcie znajdują się kasa, poczekalnia oraz lokal mieszkalny. W 2015 r. budynek przeszedł remont, który objął dach i elewacje.

Dworzec Nowiny Wielkie leży przy linii 203 w województwie lubuskim. Budynek, który powstał w ok. 1900 r., jest objęty ochroną konserwatorską – wraz ze wszystkimi innymi budynkami stacyjnymi. Budynek jest częściowo zagospodarowany, w znaczącej części nieużytkowany. Znajdują się w nim poczekalnia, kasa jest nieczynna. Założono dostosowanie budynku do wymogów TSI PRM.

Dworzec w Pierzyskach znajduje się przy linii 353 w województwie wielkopolskim. Obiekt powstały w 1940 roku jest objęty ochroną konserwatorską. W budynku znajdują się poczekalnia, mieszkania oraz pomieszczenie dyżurnego ruchu.

Dworzec Sulechów znajduje się przy linii 358 i 379 w województwie lubuskim. Obiekt powstały w 1904 r. jest objęty ochroną konserwatorską. Dworzec przez większość czasu pozostaje zamknięty. W budynku znajdują się też lokale mieszkalne.

Koncepcje przedstawione przez PKP SA wskazują jedynie kierunek i stanowią podstawę do dalszych rozważań projektowych, które mogą się zmienić na etapie sporządzania dokumentacji oraz w wyniku warsztatów czy konsultacji społecznych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mostostal z umową na przebudowę dworca Gdańsk Główny

Przestrzeń

Mostostal z umową na przebudowę dworca Gdańsk Główny

Redakcja 29 sierpnia 2019

Radymno: Trzy oferty na przebudowę dworca kolejowego

Przestrzeń

Radymno: Trzy oferty na przebudowę dworca kolejowego

Witold Urbanowicz 27 sierpnia 2019

PKP SA rozpoczynają przebudowę dworca w Suszu

Przestrzeń

PKP SA rozpoczynają przebudowę dworca w Suszu

Redakcja 27 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5