Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

„Kocie łby”: Trudna w eksploatacji, ale historyczna nawierzchnia ulic

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
„Kocie łby”: Trudna w eksploatacji, ale historyczna nawierzchnia ulic
fot. Kasper Fiszeryl. Pomorska w Pabianicach
Historyczny charakter części ulic polskich miast wymusza utrzymywanie tam nawierzchni z kamienia polnego, tzw. kocich łbów. Tak jest m.in. na niektórych ulicach w podłódzkich Pabianicach. Tamtejszy samorząd zamierza jednak wymienić nawierzchnię z innych odcinków, bo jest ona niewygodna dla kierowców i rowerzystów.

W ostatnich latach polskie miasta wymieniły nawierzchnię na znacznej części mniejszych ulic o charakterze osiedlowym czy peryferyjnym. Wciąż w wielu z nich można spotkać jednak tzw. kocie łby. Taki rodzaj nawierzchni nadal relatywnie powszechnie stosowany jest w aglomeracji łódzkiej, w tym w samej Łodzi, np. na ul. Prusa. Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi nie odpowiedział nam jednak na pytania o przyszłość kamienia polnego na łódzkich ulicach.

Kłopoty dla kierowców, rowerzystów i miasta

Kompletny spis ulic, które wyłożone są „kocimi łbami”, przekazały nam natomiast podłódzkie Pabianice. Nawierzchnia z kamienia polnego eksploatowana jest na ul. Pomorskiej (od Dąbrowskiego do Łaskiej), na Łąkowej (od Orlej do Moniuszki), na na Bohaterów (od Moniuszki do Skłodowskiej-Curie) oraz na Odrodzenia, Zgoda, Garncarskiej, Kazimierza i Bugaj od Skargi do Kopernika. – Kierowcy i rowerzyści narzekają na nierówną nawierzchnię tych ulic, po której trudno przejechać – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic.

Nasza rozmówczyni wskazuje też na istotne problemy eksploatacyjne: w związku z natężeniem ruchu poszczególne kamienie obluzowują się albo zapadają. – W razie awarii trudno jest odtworzyć nawierzchnię – dodaje. W związku z tym miasto ma plany częściowej wymiany starodawnej nawierzchni.

Zmiana nawierzchni wynika także z oczekiwań mieszkańców

Z pewnością bruk z kocich łbów nie zniknie jednak z miasta całkowicie, bo część ulic wyłożonych kamieniem polnym objęta jest ochroną konserwatorską. Dotyczy to sąsiadujących ze sobą ulic Kazimierza i Bugaj od Skargi do Kopernika, – Chcemy utrzymać ich zabytkowy charakter – podkreśla przedstawicielka magistratu.

Poprzedni plan zagospodarowania przestrzennego nakazywał ponadto utrzymanie nawierzchni z kamienia polnego na ul. Garncarskiej– Na innych ulicach, ponieważ bruk nie ma tam wartości historycznej, w miarę możliwości nawierzchnia jest zastępowana inną. Takie jest też oczekiwanie mieszkańców – zaznacza Aneta Klimek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5