Kobieta za kierownicą autobusu to w Lublinie już żadna sensacja – stanowią aż 13 proc. wszystkich kierowców MPK. Obcokrajowców na razie nie ma, ale przewoźnik nie mówi „nie”. Co przyciąga kobiety do tego zawodu? Dlaczego pasażerowie rzadziej skarżą się na kierowczynie? I dlaczego nikt w Lublinie nie zatrudnił jeszcze cudzoziemca za kółkiem?
Coraz większa różnorodność wśród kierowców komunikacji miejskiej to jeden z trendów, który w ostatnich latach stopniowo zmienia obraz transportu publicznego w Polsce. W Lublinie również widać oznaki tych zmian, choć w odróżnieniu od innych dużych miast, obcokrajowcy wciąż nie pojawili się za kierownicą pojazdów miejskich. Kobiety natomiast stanowią już coraz bardziej wyróżniającą się grupę w transporcie miejskim Lublina, a ich liczba bije na głowę statystyki ogólnopolskie.
Silna pozycja kobiet za kierownicą
Obecność kobiet za kierownicą autobusów i trolejbusów MPK Lublin jest coraz bardziej zauważalna i wyraźnie przekracza krajowe standardy. Jak informuje spółka:
– Kobiety za kierownicą lubelskich autobusów i trolejbusów stanowią obecnie 13% wszystkich kierowców. Spółka MPK Lublin zatrudnia 46 kierowczyń na autobusach i 42 na trolejbusach, co daje łącznie 88 kierowczyń na 676 wszystkich kierowców.
To imponujący wynik na tle średniej krajowej, która oscyluje wokół zaledwie 2-5%. Dane te potwierdzają, że Lublin nie tylko otwiera się na kobiety w zawodzie kierowcy, ale ich obecność za kółkiem staje się czymś zupełnie naturalnym. Jak mówi spółka, kiedyś oczywiście kobieta za kółkiem autobusu czy trolejbusu dziwiła, dziś jest to w Lublinie normalny widok.
Zmienność trendów widoczna jest również w zakresie preferencji dotyczących rodzaju prowadzonych pojazdów.
– Choć panie zawsze były obecne za kierownicą pojazdów MPK Lublin, trzeba zaznaczyć, że w przeszłości przede wszystkim decydowały się na prowadzenie trolejbusu. Dziś te statystyki są właściwie wyrównane – zaznacza MPK Lublin.
Warto też podkreślić, że statystyka ta nie wynika z prowadzenia jakiejkolwiek kampanii społecznej – dla spółki kluczowe są kwalifikacje:
– To na pewno typowo męski zawód i kobiet wśród kierowców miejskiej komunikacji jest zdecydowanie mniej, ale nie oznacza to, że kobiety są gorszymi kierowcami. Z naszego doświadczenia wynika, że np. na kierowczynie jest mniej skarg ze strony pasażerów.
Brak obcokrajowców w MPK Lublin
Jak wygląda w MPK Lublin sytuacja z zatrudnianiem coraz liczniejszej grupy zawodowej w kraju, którą są imigrancji? W przeciwieństwie do wielu dużych operatorów w kraju, MPK Lublin obecnie nie zatrudnia kierowców pochodzących z zagranicy.
– Na ten moment nie zatrudniamy na stanowisku kierowcy żadnego obcokrajowca. Nie prowadzimy też żadnej kampanii na rzecz kobiet, czy obcokrajowców za kierownicą naszych pojazdów. Tu liczą się przede wszystkim kwalifikacje i to one są kluczowe, i decydują o zatrudnieniu na tym stanowisku.
Mimo braku kampanii rekrutacyjnych skierowanych specjalnie do cudzoziemców, MPK Lublin deklaruje otwartość na kandydatury spełniające wymagania – zarówno formalne, jak i językowe:
– Jeśli któraś z pań, czy obywatel innego kraju chciałby być kierowcą autobusu, czy trolejbusu, zapraszamy do składania aplikacji na takiej samej zasadzie jak każda inna osoba.
W kontekście obowiązków zawodowych i kontaktu z pasażerami, kluczowa okazuje się znajomość języka polskiego.
– Jeśli chodzi o obcokrajowców, z uwagi na to, że w tej pracy konieczny jest kontakt z pasażerem, wymagana jest znajomość języka polskiego w stopniu komunikatywnym – zaznacza spółka.
Szkolenia i rekrutacja – równe zasady dla wszystkich
MPK Lublin prowadzi aktualnie rekrutację na stanowiska kierowców, oferując kandydatom nie tylko zatrudnienie, ale także pełne przygotowanie zawodowe – od kursu prawa jazdy po kwalifikację wstępną.
– Zainteresowanym pracą oferujemy też bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowca autobusu/trolejbusu. MPK Lublin zapewnia: kurs prawa jazdy kat. D, kurs kwalifikacji wstępnej oraz zatrudnienie na umowę o pracę. Zainteresowani muszą się jednak zobowiązać, że przepracują w Spółce minimum 3 lata – tłumaczy MPK Lublin.
Oferta ta skierowana jest do wszystkich – bez względu na płeć czy pochodzenie. Tutaj o zatrudnieniu decyduje wyłącznie spełnienie wymogów.
Lublin na tle kraju
Lublin wyróżnia się na tle innych miast wojewódzkich stosunkowo wysokim udziałem kobiet w zawodzie kierowcy komunikacji miejskiej. Co więcej, ich praca jest doceniana zarówno przez pasażerów, jak i pracodawcę. Jak mówi MPK Lublin, z uwagi na swoją wrażliwość mają one lepszy wpływ na pasażerów i jest na nie zdecydowanie mniej skarg niż na mężczyzn.
Z kolei kwestia zatrudniania obcokrajowców pozostaje otwarta. MPK Lublin nie wyklucza takiego kierunku w przyszłości, o ile kandydaci spełnią odpowiednie kryteria. Na ten moment spółka nie prowadzi jednak działań promujących różnorodność narodową wśród kierowców i takich nie planuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.