Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kobiety już prowadzą, obcokrajowcy jeszcze nie. MPK Lublin stawia na kwalifikacje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kobiety już prowadzą, obcokrajowcy jeszcze nie. MPK Lublin stawia na kwalifikacje
fot. MPK Lublin
Kobieta za kierownicą autobusu to w Lublinie już żadna sensacja – stanowią aż 13 proc. wszystkich kierowców MPK. Obcokrajowców na razie nie ma, ale przewoźnik nie mówi „nie”. Co przyciąga kobiety do tego zawodu? Dlaczego pasażerowie rzadziej skarżą się na kierowczynie? I dlaczego nikt w Lublinie nie zatrudnił jeszcze cudzoziemca za kółkiem?

Coraz większa różnorodność wśród kierowców komunikacji miejskiej to jeden z trendów, który w ostatnich latach stopniowo zmienia obraz transportu publicznego w Polsce. W Lublinie również widać oznaki tych zmian, choć w odróżnieniu od innych dużych miast, obcokrajowcy wciąż nie pojawili się za kierownicą pojazdów miejskich. Kobiety natomiast stanowią już coraz bardziej wyróżniającą się grupę w transporcie miejskim Lublina, a ich liczba bije na głowę statystyki ogólnopolskie.

Silna pozycja kobiet za kierownicą

Obecność kobiet za kierownicą autobusów i trolejbusów MPK Lublin jest coraz bardziej zauważalna i wyraźnie przekracza krajowe standardy. Jak informuje spółka:

– Kobiety za kierownicą lubelskich autobusów i trolejbusów stanowią obecnie 13% wszystkich kierowców. Spółka MPK Lublin zatrudnia 46 kierowczyń na autobusach i 42 na trolejbusach, co daje łącznie 88 kierowczyń na 676 wszystkich kierowców.

To imponujący wynik na tle średniej krajowej, która oscyluje wokół zaledwie 2-5%. Dane te potwierdzają, że Lublin nie tylko otwiera się na kobiety w zawodzie kierowcy, ale ich obecność za kółkiem staje się czymś zupełnie naturalnym. Jak mówi spółka, kiedyś oczywiście kobieta za kółkiem autobusu czy trolejbusu dziwiła, dziś jest to w Lublinie normalny widok.

Zmienność trendów widoczna jest również w zakresie preferencji dotyczących rodzaju prowadzonych pojazdów.

– Choć panie zawsze były obecne za kierownicą pojazdów MPK Lublin, trzeba zaznaczyć, że w przeszłości przede wszystkim decydowały się na prowadzenie trolejbusu. Dziś te statystyki są właściwie wyrównane – zaznacza MPK Lublin.

Warto też podkreślić, że statystyka ta nie wynika z prowadzenia jakiejkolwiek kampanii społecznej – dla spółki kluczowe są kwalifikacje:

– To na pewno typowo męski zawód i kobiet wśród kierowców miejskiej komunikacji jest zdecydowanie mniej, ale nie oznacza to, że kobiety są gorszymi kierowcami. Z naszego doświadczenia wynika, że np. na kierowczynie jest mniej skarg ze strony pasażerów.

Brak obcokrajowców w MPK Lublin

Jak wygląda w MPK Lublin sytuacja z zatrudnianiem coraz liczniejszej grupy zawodowej w kraju, którą są imigrancji? W przeciwieństwie do wielu dużych operatorów w kraju, MPK Lublin obecnie nie zatrudnia kierowców pochodzących z zagranicy.

– Na ten moment nie zatrudniamy na stanowisku kierowcy żadnego obcokrajowca. Nie prowadzimy też żadnej kampanii na rzecz kobiet, czy obcokrajowców za kierownicą naszych pojazdów. Tu liczą się przede wszystkim kwalifikacje i to one są kluczowe, i decydują o zatrudnieniu na tym stanowisku.

Mimo braku kampanii rekrutacyjnych skierowanych specjalnie do cudzoziemców, MPK Lublin deklaruje otwartość na kandydatury spełniające wymagania – zarówno formalne, jak i językowe:

– Jeśli któraś z pań, czy obywatel innego kraju chciałby być kierowcą autobusu, czy trolejbusu, zapraszamy do składania aplikacji na takiej samej zasadzie jak każda inna osoba.

W kontekście obowiązków zawodowych i kontaktu z pasażerami, kluczowa okazuje się znajomość języka polskiego.

– Jeśli chodzi o obcokrajowców, z uwagi na to, że w tej pracy konieczny jest kontakt z pasażerem, wymagana jest znajomość języka polskiego w stopniu komunikatywnym – zaznacza spółka.

Szkolenia i rekrutacja – równe zasady dla wszystkich

MPK Lublin prowadzi aktualnie rekrutację na stanowiska kierowców, oferując kandydatom nie tylko zatrudnienie, ale także pełne przygotowanie zawodowe – od kursu prawa jazdy po kwalifikację wstępną.

– Zainteresowanym pracą oferujemy też bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowca autobusu/trolejbusu. MPK Lublin zapewnia: kurs prawa jazdy kat. D, kurs kwalifikacji wstępnej oraz zatrudnienie na umowę o pracę. Zainteresowani muszą się jednak zobowiązać, że przepracują w Spółce minimum 3 lata – tłumaczy MPK Lublin.

Oferta ta skierowana jest do wszystkich – bez względu na płeć czy pochodzenie. Tutaj o zatrudnieniu decyduje wyłącznie spełnienie wymogów.

Lublin na tle kraju

Lublin wyróżnia się na tle innych miast wojewódzkich stosunkowo wysokim udziałem kobiet w zawodzie kierowcy komunikacji miejskiej. Co więcej, ich praca jest doceniana zarówno przez pasażerów, jak i pracodawcę. Jak mówi MPK Lublin, z uwagi na swoją wrażliwość mają one lepszy wpływ na pasażerów i jest na nie zdecydowanie mniej skarg niż na mężczyzn.

Z kolei kwestia zatrudniania obcokrajowców pozostaje otwarta. MPK Lublin nie wyklucza takiego kierunku w przyszłości, o ile kandydaci spełnią odpowiednie kryteria. Na ten moment spółka nie prowadzi jednak działań promujących różnorodność narodową wśród kierowców i takich nie planuje.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Lublinie będzie więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

W Lublinie będzie więcej autobusów wodorowych

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

MPK Lublin na razie nie kupi przegubowych hybryd

Komunikacja

MPK Lublin na razie nie kupi przegubowych hybryd

Jakub Rösler 11 grudnia 2024

MPK Lublin kupuje 20 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Lublin kupuje 20 nowych autobusów

Jakub Rösler 01 października 2024

Zobacz również:

W Lublinie będzie więcej autobusów wodorowych

Komunikacja

W Lublinie będzie więcej autobusów wodorowych

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

MPK Lublin na razie nie kupi przegubowych hybryd

Komunikacja

MPK Lublin na razie nie kupi przegubowych hybryd

Jakub Rösler 11 grudnia 2024

MPK Lublin kupuje 20 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Lublin kupuje 20 nowych autobusów

Jakub Rösler 01 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij