Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Kierunki rozwoju komunikacji miejskiej Lublina

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2013-09-25 09:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kierunki rozwoju komunikacji miejskiej Lublina
Rafał Jasiński
Władze miejskie na poważnie zabrało się za inwestowanie w komunikację zbiorową. Rozwój infrastruktury dedykowanej trolejbusom, pozyskiwanie taboru o napędzie spalinowym lub elektrycznym oraz wydzielanie BUSpasów to prace właśnie wykonywane lub na etapie koncepcji. Nie należy zapominać o rozwoju sieci dróg rowerowych. W dalszych planach jest powiększanie znaczenia roli kolei w ruchu aglomeracyjnym i budowa regionalnego centrum przesiadkowego.

Rozbudowa sieci trakcyjnej i nowy tabor

Najdroższe projekty realizowane są ze wsparciem ze środków unijnych. Obecnie realizowane jest m.in. zadanie pn. "Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego" o wartości 520 635 102,00 PLN, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi aż 310 742 046,00 PLN. Środki te przyznano w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Jego realizacja trwa od 2010 r. i ma zakończyć się do końca 2015.

W ramach projektu zakłada się rozbudowę długości sieci trakcyjnej, dzięki czemu trolejbusy będą mogły obsługiwać kolejne dzielnice miasta. Pojazdy zasilane prądem będą kursowały (lub już obsługują) m.in. przez największe "sypialnie" miasta - osiedla Czechów i Czuby, a także nad ulicami w rejonie dworca kolejowego (np. ul. Krochmalna). Druty mają zawisnąć nad drogami o długości ponad 26 km, poważnie rozbudowany zostanie układ zasilania. Ponadto zadanie zakłada modernizacje ulic i skrzyżowań w kierunku uzyskania dla komunikacji zbiorowej priorytetów. Powstanie również nowa zajezdnia trolejbusowa przy ul. Grygowej/Pancerniaków oraz kilka dodatkowych pętli trolejbusowych.

Ponadto w ramach zadania miasto zyska ponad 170 pojazdów komunikacji miejskiej - 70 trolejbusów, z czego 20 z autonomicznym silnikiem spalinowym, a część to pojazdy przegubowe, oraz 100 autobusów. Ma to pozwolić na wyraźną odnowę taboru, w szczególności wymianę trolejbusów, których średni wiek w momencie rozpoczynania projektu wynosił ok. 15 lat. Obecnie wykonawcy (spółki: Solaris Bus&Coach oraz polsko-ukraińskie konsorcjum Ursus - Bogdan) są na etapie realizacji zamówień lub podpisywania kontraktu - 27 sierpnia ZTM Lublin podpisał umowę na dostawę 12 trolejbusów przegubowych Solaris Trollino 18M. Dodatkowo przewoźnik pozyska 3 pojazdy dla ekip naprawczych.

Dodatkowo miasto zyska system zarządzania ruchem oraz komunikacją publiczną. Niezależnie od wspomnianego projektu władze miasta zakładają przygotowanie kolejnych BUS-pasów. Jest już niemal pewne, że centrum miasta pojawią się wydzielone pasy dla komunikacji zbiorowej. Plany dotyczą np. Alei Racławickich i ul. Lipowej. Jednak nie należy spodziewać się szybkiej realizacji tego przedsięwzięcia, tj. w tym roku.

Przystanki z informacją dla pasażerów

Miasto pozyskało również środki zewnętrzne na realizację projektu "przystankowego". Zadanie pn. "Modernizacja infrastruktury przystankowej wraz z budową systemu informacji pasażerskiej dla poprawy jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej w Lublinie", za którego wykonanie odpowiada Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie we współpracy z tutejszym Urzędem Miasta, spowodowało wybudowanie systemu informacji pasażerskiej oraz poprawę stanu technicznego przystanków. Ten drugi cel osiągnięto za sprawą przebudowy lub remontu 41 zatok autobusowych, zakup i montaż 128 wiat oraz 368 słupków przystankowych. Ponadto niektóre przystanki zostały monitoringiem, wyposażono je w bezobsługowe toalety oraz biletomaty. W ramach budowy systemu informacji pasażerskiej, część przystanków (tzw. węzły przesiadkowe) wyposażono w tablice elektroniczne, a pojazdy komunikacji miejskiej w modemy GSM/GPRS i odbiorniki GPS.

Drogi rowerowe

Na terenie Lublina sieć dróg rowerowych ma 62,5 km długości. Głównie mają one charakter rekreacyjny jak np. trasa nad rzeką Bystrzycą i nie zostały zaprojektowane z myślą o dojazdach do pracy, do szkół i na zakupy. Nie stanowią zatem atrakcyjnej alternatywy dla innych form komunikacji zbiorowej czy indywidualnej w codziennych dojazdach. Miasto jednak zakłada ok. 2,5 powiększenie sieci dróg rowerowych. Rocznie planowana jest budowa ok. 10 km. W 2013 r. znów jednak władze miasta skupiły się na rozwoju tras o charakterze rekreacyjnym - największa inwestycja to budowa brakującego fragmentu ścieżki rowerowej wokół Zalewu Zemborzyckiego.

Centrum przesiadkowe i kolej aglomeracyjna

W planach władz miasta Lublina jest także utworzenie regionalnego centrum przesiadkowego. Obiekt miałby powstać w rejonie głównego dworca kolejowego, głównie na terenie dotychczasowego Dworca Południowego PKS. Zakłada się, że tutaj miałaby by się zintegrować komunikacja zbiorowa - kolejowa oraz autobusowej: dalekobieżna, regionalna/ podmiejska i miejskiej. Powstanie czterokondygnacyjnego obiektu o kubaturze ok. 100 tys. m3 wiązałoby się z likwidacją dotychczasowego dworca głównego PKS na Podzamczu. Miasto budowę centrum przesiadkowego chcę także połączyć z rewitalizacją terenów położonych w tym rejonie. Zadanie to miałoby być dofinansowane ze środków unijnych, w ramach zbliżającej się perspektywy finansowej na lata 2014 -2020.

Także w tych latach zakłada się budowę kolei metropolitarnej. W zadanie to miałyby się zaangażować trzy instytucje: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego oraz Urząd Miasta Lublin. W ramach przedsięwzięcia, na terenie Lublina, przewiduje się m.in. modernizacje istniejących lub budowę nowych przystanków kolejowych, przystosowanie do ruchu pasażerskiego linii kolejowej nr 67 Lublin - Świdnik oraz "rehabilitacje" innych wybranych elementów infrastruktury kolejowej. Po przeprowadzeniu tych prac oraz włączeniu kolei w system komunikacji miejskiej, pociągi mogłyby stanowić szybki i atrakcyjny środek transportu do przemieszczania się po mieście.

Obecnie prowadzone są zabiegi w celu pozyskania Studium wykonalności, które niezbędne jest do przejścia do kolejnych etapów przygotowania inwestycji. Do pozyskania dokumentacji przedprojektowej niezbędna jest kwota ok. 450 tys. zł. Same przygotowanie infrastruktury kolejowej oraz zakup taboru miałyby zostać dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa lubelskiego na lata 2014-2020.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy

Przestrzeń

Wrocław. Powstanie płatny parking rowerowy

Rafał Stawecki 27 sierpnia 2014

Kolej na lotnisko w Toronto za droga dla kogokolwiek?

Komunikacja

Kolej na lotnisko w Toronto za droga dla kogokolwiek?

Jakub Dybalski 26 sierpnia 2014

Newag z umową na nowe pociągi dla WKD

Komunikacja

Newag z umową na nowe pociągi dla WKD

Jakub Madrjas 26 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5