Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje i autobusy dojadą do II linii metra

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-09-04 13:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje i autobusy dojadą do II linii metra
autobusy w Warszawiefot. Jakub Dybalski
Warszawski ratusz w czwartek ogłosił plan komunikacji, która będzie dowozić pasażerów do nowej linii metra i ją uzupełniać. Na dawne trasy wróci kilka linii zmienionych na czas budowy metra. O niektóre z nich mieszkańcy stoczyli prawdziwy bój w czasie konsultacji.

Od kwietnia ZTM konsultował się z mieszkańcami w sprawie 24 linii tramwajowych i kilkunastu linii autobusowych. Warszawiacy mieli okazję uczestniczyć w czacie z szefem ZTM, brać udział w spotkaniach konsultacyjnych w dzielnicach, albo zasięgnąć informacji w pięciu specjalnych namiotach ustawionych w centralnych punktach stolicy. Droga elektroniczną ZTM otrzymał ok. 2 tys. uwag od pasażerów.

Zmiany wejdą w życie po uruchomieniu II linii metra. Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz starał się uniknąć jasnej deklaracji kiedy się to stanie. – 30 września mają zakończyć się prace, potem czekają nas odbiory, chcemy by II linia metra ruszyła w tym roku – tłumaczył.

16 listopada odbędą się wybory samorządowe i nie jest tajemnicą, że prezydent Hannie Gronkiewicz–Waltz zależy na tym, by pochwalić się sztandarową stołeczną inwestycją jeszcze przed nimi. Ale warszawscy urzędnicy, im bliżej terminu ukończenia prac, tym bardziej milczą na temat tego, kiedy pasażerowie nią pojadą.

– Nasz kalendarz nie jest związany z kalendarzem wydarzeń społecznych czy politycznych w kraju – zaznaczał Wojciechowicz. – Ale rzecz jasna nie po to inwestujemy 4 mld zł, żeby ta inwestycja nie pracowała na siebie choćby przez jeden dzień, dlatego zależy nam na tym, by druga linia metra ruszyła najszybciej jak się da. Proszę zwrócić uwagę, że nie mówię „pod koniec roku”, ale „w tym roku”.

Zarówno on jak i wiceszef ZTM Andrzej Franków podkreślali, że terminy zakończenia prac na przebudowywanych w centrum Warszawy ulicach (to po nich mają pojechać niektóre nowe lub zmienione linie autobusowe) są zbieżne z harmonogramem budowy linii metra.

Jak teraz jeździć?

Po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra zostaną uruchomione dwie nowe linie tramwajowe - 11 i wracająca po kilku latach na warszawskie tory 13. Na swoje stare trasy sprzed budowy metra powrócą tramwaje siedmiu linii - 3, 4, 6, 10, 18, 25 i 26. Zmienią się natomiast trasy linii 22 i 28. Na swoich obecnych trasach pozostaną tramwaje dwóch linii - 20 i 41. Zmieni się częstotliwość kursowania linii 23. Bez zmian będzie kursowało dziesięć linii - 1, 2, 7, 9, 14, 15, 17, 27, 33 i 35. Zostaną uruchomione wariantowe kursy linii 24 i zlikwidowana linia 8.

W kolejnym etapie, po oddaniu do użytku linii tramwajowej na Tarchomin swoje trasy zmienią tramwaje linii 2 i 17, a po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich również linii 6, 11 i 28.

Nie zmienią się trasy linii autobusowych – 102, 105, 160, 166, 718 i 738. Autobusy linii 109 wrócą na trasę sprzed budowy metra. Trasy autobusów linii 125, 187 i 805 zostaną skrócone. Inaczej pojadą autobusy linii 159, 174, 178, 338, 518, 512 i 527. Zostaną uruchomione nowe linie autobusowe (ekspresowe i zwykłe) dowożące pasażerów do stacji metra – 155, 202, E-3, E-5 i E-7.

Walka o linie

Sens zmian jakie proponował ZTM polegał głównie na tym, by linie której do tej pory zapewniały dojazd ze wschodu przez Wisłę do centrum i z zachodu miasta do centrum stały się raczej liniami dowozowymi. Ale podczas konsultacji bardzo często mieszkańcy prosili o utrzymanie istniejących połączeń, argumentując, że czasem pozwalają one na łatwy dojazd do innych punktów na tracie, nie tylko do centrum miasta.

Tak było np. z autobusem 105, który dowoził do centrum mieszkańców Bemowa. ZTM proponował utrzymanie częstotliwości przy skróceniu linii do Ronda Daszyńskiego. W efekcie rozmów 105 będzie jeździło po swojej obecnej trasie, choć nieco rzadziej (co 8–10 minut w szczycie, 7–8 minut poza szczytem i co 10 minut w święta), za to w szczycie do Ronda Daszyńskiego będzie dojeżdżała ekspresowa linia E–5.

Podobna sytuacja z drugiej strony miasta była z linią 160, która obsługuje Targówek. Ona też pozostanie na swojej trasie, choć początkowo miała się kończyć przy Dworcu Wileńskim, za to w szczycie na przemian z nią będą kursowały autobusy E–3.

Szczegóły zmian w komunikacji po uruchomieniu II linii metra, wraz z trasami,
znajdziecie tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro: Świetne lampiony na Stadionie

Przestrzeń

Metro: Świetne lampiony na Stadionie

Witold Urbanowicz 31 lipca 2014

Marzenie o żółto-czerwonym metrze

Komunikacja

Marzenie o żółto-czerwonym metrze

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

Metro: Jednak nie będzie Pasty na Świętokrzyskiej

Przestrzeń

Metro: Jednak nie będzie Pasty na Świętokrzyskiej

Witold Urbanowicz 17 stycznia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5