Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Jakie tramwaje dla Gdańska? Dla pasażerów i motorniczych

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-06-13 14:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje dla Gdańska? Dla pasażerów i motorniczych
fot. Jakub Murat, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Wiemy już, kto prawdopodobnie dostarczy tramwaje dla Gdańska. Do przetargu stanęła wyłącznie jedna firma, której wycena zamówienia pokrywa się z kwotą budżetu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sprawdziliśmy, czym się charakteryzować będą nowe tramwaje i jakie udogodnienia przygotowano dla podróżnych. Nie zabraknie również rozwiązań zwiększających wygodę motorniczych.

Prowadzony właśnie przetarg dotyczy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5m. Do postępowania stanęła wyłącznie Pesa, której oferta pokrywa się z budżetem zamawiającego. Wszystko zatem wskazuje, że to pojazdy Jazz Duo 128NG pojawią się w Gdańsku.

Jak zastrzegł sobie zamawiający, pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka będą wandaloodporne. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

Zamawiający nie określa liczby drzwi. Te mają być dostosowane do dopuszczlanej liczby miejsc w tramwaju. Gdańsk wymaga drzwi odskokowo-przesuwnych. Podłoga w tramwaju ma być całkowicie płaska, z wejściem na wysokości max 350 mm nad poziomem główki szyny. We wnętrzu musi być zapewnione przejście o szerokości, która nie będzie mniejsza niż 600 mm. Ponadto 50% wszystkich okien z każdej strony musi posiadać przesuwną górną część wyposażoną w zamknięcie z blokadą uniemożliwiającą otworzenie przez pasażerów okna w czasie pracy klimatyzacji. Wysokość części przesuwnej musi stanowić co najmniej 30% wysokości całego okna, lecz nie więcej niż 50%. Wyposażenie tramwaju obejmuje informację pasażerską, monitoring, rejestrator zdarzeń, kasowniki.

Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Pojazdy będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Wymagana jest również możliwość rekuperacji energii. Ponadto tramwaj musi posiadać pokładowy zasobnik energii (superkondensator) umożliwiający jazdę autonomiczną bez zasilania z górnej sieci zasilającej na odcinku co najmniej 200 m z napełnieniem co najmniej 100 pasażerami (samodzielny zjazd z izolatora sekcyjnego lub awaryjne opuszczenie skrzyżowania).

Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro w Gdańsku, także i nowe tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.

Dostawę pierwszych pięciu tramwajów przewidziano w terminie 18 miesięcy od pisemnego poinformowania wykonawcy o uzyskaniu dofinansowania unijnego. Kolejne pięć wozów powinno zostać dostarczone w terminie 16 miesięcy od poinformowania, a ostatnie pięć – w terminie 18 miesięcy. GAiT mogą złożyć oświadczenie o wykorzystaniu opcji nie później niż do 30 kwietnia 2019 r. Końcowy termin realizacji zamówienia opcji minie 31 grudnia 2020 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk prawie po roku zabiera się za naprawę zalanego Swinga

Komunikacja

Gdańsk prawie po roku zabiera się za naprawę zalanego Swinga

Witold Urbanowicz 05 czerwca 2017

Gdańsk unieważnia przetarg na dostawy do 30 tramwajów. Za drogie

Komunikacja

Gdańsk unieważnia przetarg na dostawy do 30 tramwajów. Za drogie

Witold Urbanowicz 12 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5