Wiemy już, kto prawdopodobnie dostarczy tramwaje dla Gdańska. Do przetargu stanęła wyłącznie jedna firma, której wycena zamówienia pokrywa się z kwotą budżetu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sprawdziliśmy, czym się charakteryzować będą nowe tramwaje i jakie udogodnienia przygotowano dla podróżnych. Nie zabraknie również rozwiązań zwiększających wygodę motorniczych.
Prowadzony właśnie przetarg dotyczy 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5m. Do
postępowania stanęła wyłącznie Pesa, której oferta pokrywa się z budżetem zamawiającego. Wszystko zatem wskazuje, że to pojazdy Jazz Duo 128NG pojawią się w Gdańsku.
Jak zastrzegł sobie zamawiający, pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka będą wandaloodporne. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.
Zamawiający nie określa liczby drzwi. Te mają być dostosowane do dopuszczlanej liczby miejsc w tramwaju. Gdańsk wymaga drzwi odskokowo-przesuwnych. Podłoga w tramwaju ma być całkowicie płaska, z wejściem na wysokości max 350 mm nad poziomem główki szyny. We wnętrzu musi być zapewnione przejście o szerokości, która nie będzie mniejsza niż 600 mm. Ponadto 50% wszystkich okien z każdej strony musi posiadać przesuwną górną część wyposażoną w zamknięcie z blokadą uniemożliwiającą otworzenie przez pasażerów okna w czasie pracy klimatyzacji. Wysokość części przesuwnej musi stanowić co najmniej 30% wysokości całego okna, lecz nie więcej niż 50%. Wyposażenie tramwaju obejmuje informację pasażerską, monitoring, rejestrator zdarzeń, kasowniki.
Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego). Pojazdy będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Wymagana jest również możliwość rekuperacji energii. Ponadto tramwaj musi posiadać pokładowy zasobnik energii (superkondensator) umożliwiający jazdę autonomiczną bez zasilania z górnej sieci zasilającej na odcinku co najmniej 200 m z napełnieniem co najmniej 100 pasażerami (samodzielny zjazd z izolatora sekcyjnego lub awaryjne opuszczenie skrzyżowania).
Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro w Gdańsku, także i nowe tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.
Dostawę pierwszych pięciu tramwajów przewidziano w terminie 18 miesięcy od pisemnego poinformowania wykonawcy o uzyskaniu dofinansowania unijnego. Kolejne pięć wozów powinno zostać dostarczone w terminie 16 miesięcy od poinformowania, a ostatnie pięć – w terminie 18 miesięcy. GAiT mogą złożyć oświadczenie o wykorzystaniu opcji nie później niż do 30 kwietnia 2019 r. Końcowy termin realizacji zamówienia opcji minie 31 grudnia 2020 r.