Modernizacja linii łączącej Warszawę z Grodziskiem, budowa łącznicy pozwalającej na przejazd z kierunku Radomia do Warszawy Gdańskiej i reaktywacja stacji Warszawa Główna. Między innymi takie inwestycje w węźle warszawskim, w ramach unijnej perspektywy 2014-20, planują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, obecnie analizowane są projekty możliwe do przeprowadzenia w centralnej części Warszawy. – Dotyczy to określenia m.in. przepustowości, obecnej i możliwej do osiągnięcia w wyniku, realizacji inwestycji, popytu, kolejności realizacji inwestycji pozwalającej na minimalizację utrudnień ruchowych, zakresu niezbędnych inwestycji przygotowawczych, a także harmonogramu pozwalającego na zakończenie prac w perspektywie budżetowej UE 2014-20. Działania te odbywają się w ścisłym porozumieniu z przewoźnikami pasażerskimi, organizatorami publicznego transportu zbiorowego, PKP S.A. oraz Urzędem m st. Warszawy. Jest to niezbędne ze względu na powiązania z inwestycjami miejskimi oraz PKP S.A., a także planami taborowymi przewoźników i rozważanymi przez nich relacjami prowadzenia ruchu. Po ustaleniu niezbędnych szczegółów planowane działania zostaną opublikowane i poddane konsultacjom społecznym – mówi Maciej Dutkiewicz.
W ramach tych analiz rozpatrywana jest m.in. kwestia
odbudowy stacji Warszawa Główna. – Korzyścią w przypadku ewentualnej reaktywacji przewozów pasażerskich do Warszawy Głównej jest uzyskanie dodatkowej infrastruktury odciążającej układ linii średnicowej. Barierę stanowi termin, w jakim możemy zbudować tę stację, oraz dostępność środków finansowych. Kwestią szczegółowo analizowaną jest zainteresowanie przewoźników wykorzystaniem Warszawy Głównej, zarówno w podczas ograniczeń ruchu spowodowanych prowadzeniem prac inwestycyjnych, jak i po zakończeniu prac – zauważa Maciej Dutkiewicz.
Niezależnie od tego, pewne prace już się toczą. W styczniu br. został ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego dla zadania pn „Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska) – prace przygotowawcze”. Trwają również prace projektowe na linii nr 447 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy.
– Wstępnie planujemy, że na przełomie 2015 i 2016 r. uda się rozpocząć prace budowlane na tych dwóch odcinkach – dodaje Maciej Dutkiewicz.
Na linii 447 PKP PLK planują m.in. przebudowę torów i przystanków (z uwzględnieniem zaleceń konserwatora). W ramach modernizacji linii obwodowej, planowany jest remont torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń srk.
Maciej Dutkiewicz dodaje również, iż PLK nie wykluczają przebudowy układu torowego w rejonie stacji Warszawa Zachodnia w taki sposób, aby była możliwość przejazdu z „linii radomskiej” (linia nr 8) w kierunku Warszawy Gdańskiej (linia nr 20). Przypomnieć też należy, że na etapie konsultacji społecznych nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”
dopisano do DI postulat budowy łącznicy umożliwiającej przejazd z linii nr 20 na linię średnicową.