Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak miasta na świecie radzą sobie ze smogiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak miasta na świecie radzą sobie ze smogiem
fot. Martin Vorel, lic. CC0Smog w Pradze
W zeszłym tygodniu Warszawa na jeden dzień zrezygnowała z biletów w komunikacji miejskiej, by ograniczyć zagrożenie smogiem produkowanym przez auta. Kraków od roku, w sytuacji podwyższonego poziomu zanieczyszczeń pozwala za darmo jeździć autobusami i tramwajami kierowcom samochodów. Na świecie są jednak miasta, które mają dużo większy kłopot ze smogiem i podejmują dużo bardziej radykalne kroki, by z nim walczyć.

Ciekawe zestawienie narzędzi do walki ze smogiem opisał „Guardian”. Okazuje się, że światowe metropolie w zróżnicowany sposób walczą o czystość powietrza i w różnym stopniu są w tej walce zaawansowane.

Pozytywny przykład, będący od kilu lat na czele zestawień to Berlin. Z jednej strony składa się na to strefa niskiej emisji, wprowadzona w stolicy Niemiec w 2008 r., czyli obszar do którego wjazd mają wyłącznie samochody o określonej, niskiej emisji szkodliwych gazów. Kategorii jest kilka, a każdy prywatny pojazd który porusza się po Berlinie, musi mieć na szybie naklejkę, która wskazuje, do której kategorii się zalicza. Drugim elementem jest szeroko dostępny i wygodny transport publiczny. W efekcie w ciągu ostatnich kilku lat poziom emisji najdrobniejszych cząstek wchodzących w skład smogu, produkowanych głównie przez auta, spadł o 70 proc.

Paryż bez samochodu

Problem zanieczyszczonego powietrza spowodował, że w jego rozwiązanie mocno zaangażowała się mer Paryża Anne Hidalgo. Wydarzenia takie jak zorganizowany latem „dzień bez samochodu”, wydają się doraźne, ale stolica Francji w tym roku podjęła już kilka poważniejszych kroków, ograniczających używanie aut. Centrum miasta zostało zamknięte w dni robocze dla samochodów starszych niż 20–letnie i ta granica wieku ma być w kolejnych latach przesuwana. Wprowadzono też ograniczenie ruchu aut na długim odcinku prawego brzegu Sekwany. Niedawno Hidalgo, wraz z burmistrzami Aten, Madrytu i Mexico City podpisała porozumienie w sprawie wprowadzenia całkowitego zakazu poruszania się aut z silnikiem diesla po centrum miasta do 2025 r. Na początku grudnia, z powodu gęstego smogu, wprowadzono w Paryżu zakaz jazdy samochodów z parzystymi, a następnego dnia z nieparzystymi tablicami rejestracyjnymi.

W Londynie w tym samym czasie burmistrz Sadik Kahn namawiał mieszkańców miasta by ograniczyli ćwiczenia na świeżym powietrzu. Ale działania miasta nie kończą się na namawianiu by oddychać mniej. Od początku grudnia uruchomiono system informacji, pokazujący na stacjach metra i przystankach autobusowych ostrzeżenia przed zanieczyszczonym powietrzem. W planach jest też rozbudowanie strefy niskiej emisji i zakaz wjazdu do centrum miasta dla najstarszych diesli od przyszłego roku.

W Nowym Jorku z kolei wzięto się przede wszystkim za drugą, obok samochodów, przyczynę powstawania smogu, czyli piece. Po zbadaniu systemu ciepłowniczego okazało się, że 1 proc. budynków jest ogrzewanych olejem opałowym który powoduje więcej zanieczyszczeń niż cały miejski ruch samochodowy. Władze miasta chcą stopniowo zakazać używania „najbrudniejszych” urządzeń grzewczych i wspierać program ich wymiany na nowocześniejsze. Co warte uwagi, w całych Stanach Zjednoczonych, co jest efektem specyficznego rozwoju branży motoryzacyjnej, tylko 2 proc. samochodów jest napędzanych olejem napędowym, który jest uważany za bardziej niebezpieczny dla środowiska niż benzyna.

Azja z problemem

Krajem, który chyba w największym stopniu zmaga się z zanieczyszczeniem powietrza, są Chiny. Według raportu WHO sprzed kilku lat, w samym tylko 2012 r. milion osób zmarło tam w wyniku chorób i powikłań z tym związanych. W Pekinie od lat reguluje się ilość samochodów przez limitowanie rejestracji nowych aut, co swoją drogą doprowadziło do powstania olbrzymiego czarnego rynku nowych tablic. Warto jednak podkreślić, że Chińczycy na olbrzymią skale rozwijają wspierany państwowo projekt wykorzystania energii słonecznej i wiatrowej. Są też liderami jeśli chodzi o produkcję np. autobusów elektrycznych. O ile europejskie miasta kupują ich po kilka–kilkanaście, chińskie nabywają je setkami.



Pekin. Powietrze po deszczu i w bezdeszczowy dzień, fot. Bobak, lic. CC BY-SA 2.5

W Indiach na razie działania mają charakter doraźny. W listopadzie w wielu miastach zanotowano najbardziej dotkliwy smog od 17 lat. W Dehli poziom cząstek stałych PM 2,5 przekroczył dopuszczalne limity 28–krotnie. Czasowo wyłączono pobliską elektrownię węglową, wstrzymano prace na budowach, a 1,8 tys. szkół zamknięto na trzy dni. W połowie listopada na jeden dzień zamknięto też wszystkie szkoły w stolicy Iranu, Teheranie, który od wielu lat zmaga się z problemem smogu.

W Polsce na razie konkretne działania podejmują Kraków i Warszawa. Poza wspomnianymi na wstępie działaniami, mającymi ograniczyć liczbę samochodów na ulicach, chcą rozwiązać problem z piecami. Pod Wawelem w 2019 r. mają wejść przepisy zakazujące palenia węglem w domowych piecach. To duży kłopot, który dotyczy ponad 10 proc. tamtejszych mieszkań. Warszawa z kolei właśnie przyjęła program wsparcia finansowego dla osób, które wymienią stare piece na nowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5