Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w formule PPP. Pierwszy projekt w Polsce

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-06-23 10:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa DZP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w formule PPP. Pierwszy projekt w Polsce
fot. Martyn Janduła
IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pierwszym w Polsce projektem w zakresie budowy infrastruktury torowej realizowanym w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach inwestycji powstanie ok. 4,5 km linii tramwajowej łączącej pętlę Mistrzejowice z al. Jana Pawła II.

Celem inwestycji jest budowa nowej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera poprzez ul. Meissnera, ul. Młyńską, ul. Lublańską, ul. Dobrego Pasterza, ul. Krzesławicką, ul. Bohomolca, ul. ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli tramwajowej Mistrzejowice, o łącznej długości ok. 4 526 m.

Konsorcjum w składzie DZP, Mott MacDonald i Crido Taxand na podstawie zawartej w czerwcu umowy będzie świadczyło na rzecz Ministerstwa Rozwoju i Miasta Krakowa kompleksowe doradztwo prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne przy tym projekcie PPP. Wartość nakładów inwestycyjnych tego projektu infrastrukturalnego przekracza 400 mln zł, a czas trwania umowy PPP, przewiduje się na ok. 20 lat. Co ciekawe, Miasto Kraków jest gotowe realizować projekt w formule PPP także, jeśli nie otrzyma dofinansowania ze środków unijnych.

– Czwarty etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju obejmuje przygotowanie struktury prawnej pierwszego w Polsce projektu obejmującego sfinansowanie, zaprojektowanie, wybudowanie fragmentem linii tramwajowej, a następnie jej utrzymanie przez partnera prywatnego w okresie umowy. Takie kompleksowe podejście do zarządzania infrastrukturą liniową czyni ten projekt wyjątkowym nie tylko w skali Polski, ale i Europy – powiedział Marcin Krakowiak, partner i szef Praktyki Infrastruktury i Energetyki DZP.

– To, co czyni ten projekt unikalnym, to rozwiązanie, w której Miasto Kraków będzie wynagradzać partnera prywatnego w formule opłaty za dostępność, co wydaje się jedynym rozwiązaniem, które może zapewnić bankowalność projektu, w sytuacji gdy trudno sobie wyobrazić, aby partner prywatny mógł osiągać dodatkowe dochody ze świadczonych usług. W tym projekcie nie chodzi bowiem o świadczenie usług przewozowych, a wyłącznie o budowę i utrzymanie linii tramwajowej – dodaje Magdalena Zabłocka, radca prawny z Praktyki Infrastruktury i Energetyki DZP.

Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju została podzielona na V etapów, z czego pierwsze dwa I A, IB i IIA i IIB (os. Kurdwanów – ul. Wielicka, Rondo Grzegórzeckie – Krowodrza Górka z tunelem KST, Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów, ul. Wielicka – ul. Lipska, z estakadą tramwajową nad dworcem kolejowym Kraków Płaszów) w latach 2000- 2015 zostały oddane do użytku. Na pozostałych etapach III, IV i V (Krowodrza Górka – Górka Narodowa oraz Krowodrza Górka – Azory, ul. Meissnera – pętla na os. Mistrzejowice oraz os. Kurdwanów – ul. Zakopiańska z tunelem pod Centrum Jana Pawła II "Nie lękajcie się") trwają prace projektowe.

Historia Szybkiego Tramwaju w Krakowie sięga 1974 roku, kiedy rozpoczęto budowę podziemnego tunelu pierwszej linii metra w rejonie Dworca Głównego PKP. Do końca 1989 roku zdołano zrealizować jedynie 180-metrowy odcinek pod peronami dworca. Po zmianach ustrojowych dalsza budowa została na kilka lat wstrzymana. W 1994 roku uchwalono Plan Ogólnego Zagospodarowania Miasta Krakowa, w którym zrezygnowano z budowy metra na rzecz szybkiego tramwaju. Nowa inwestycja miała wykorzystywać wybudowany już odcinek tunelu, który miał być jednak dokończony dla komunikacji północ-południe zamiast wschód- zachód.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej z umową

Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej z umową

Redakcja 22 maja 2017

Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej z wykonawcą

Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Górki Narodowej z wykonawcą

Witold Urbanowicz 10 marca 2017

Kraków: ZUE z PORR-em zbudują tramwaj do Górki Narodowej?

Przestrzeń

Kraków: ZUE z PORR-em zbudują tramwaj do Górki Narodowej?

Witold Urbanowicz 28 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5